Gazdaság

Index: gyorsított GVH-vizsgálat indult a Booking.com-mal szemben

Koen Van Weel / MTI / EPA / ANP
Koen Van Weel / MTI / EPA / ANP

Az Index azt írja, GVH-vizsgálat indult a Booking.com-mal szemben. Az erről szóló hivatalos végzés már elérhető a hatóság honlapján, amelyben az szerepel többek között, hogy gyorsított ágazati vizsgálat indul az online szállásfoglalás piacán, a piaci folyamatok feltárása és értékelése céljából.

A Gazdasági Versenyhivatal a végzésben egyébként nem nevesíti a Booking.com-ot, hanem azt írja, a rendelkezésére álló információk alapján a közelmúltban számos hazai szállásadó üzletmenetében komoly fennakadást okozott az, hogy a velük szerződésben álló online szállásközvetítő platform olyan szerződéses feltételeket alkalmazott, illetve üzleti gyakorlatot folytatott velük szemben, amelyet más szállásadó partnerekkel szemben nem.

Frissítünk!

A nemzeti versenyhatóság cikkünk megjelenése után érkezett közleményében azt írja, vizsgálata kiterjed annak értékelésére, hogy sérülhetett-e a piaci verseny – többek között – a Booking szerződési- és szerződésteljesítési gyakorlata kapcsán, amelyről az utóbbi időben folyamatosan érkeznek a piaci jelzések a hatósághoz.

A GVH szerint felmerülhet ezért annak a gyanúja, hogy az ismertetett körülmények miatt sérülhetett a szabad piaci verseny a szállásadók között, ez pedig – különös figyelemmel az említett körülmények nyári szezonban történt bekövetkezésére – közvetlenül kihathatott a szállásfoglaló fogyasztókra is. Ezen piaci problémák feltárása és kezelése érdekében sürgős beavatkozás indokolt, ezért a Gazdasági Versenyhivatal a piaci folyamatok feltárása és értékelése érdekében gyorsított ágazati vizsgálatot indít.

A GVH szerint a gyorsított ágazati vizsgálat indítását indokolja továbbá az is, hogy az ágazatot a koronavírus-járvány kiemelten hátrányosan érintette, a fertőzés terjedése miatt világszerte elrendelt korlátozó intézkedésekkel összefüggésben a szektor súlyos károkat szenvedett. E jelentős átrendeződésre figyelemmel, a Gazdasági Versenyhivatal minden olyan körülményt figyelemmel kísér, amely gátolhatja az ágazat talpra állását és a szabad verseny érvényesülését.

Ami a Booking.com-ot illeti, július vége felé bukott ki, hogy több mint egy hónapja nem utalta át a szállásadóknak járó összegek egy részét. Mint kiderült, a probléma nemzetközi volt, és már Magyarországon is éreztette hatását. Augusztus közepén azt lehetett tudni, hogy már elindultak a kifizetések, de még sokan várják a pénzüket. Pár napra rá meg az derült ki, hiába ígérték 15-éig, mégsem utalták át minden partnerüknek, amivel tartoztak.

A GVH lépése a portál szerint azt jelenti, hogy nem váratott soká magára a versenyhivatal lépése, miután azt már megelőlegezték az Országgyűlés gazdasági bizottságának turisztikai albizottsága augusztus 15-i ülésén, ahol elhangzott, a GVH gyorsított ágazati vizsgálatával párhuzamosan a Magyar Turisztikai Ügynökség jogsegélyszolgálatot indított az érintett magyar szálláshely-szolgáltatóknak, amelyekkel szemben tartozást halmozott fel a Booking.com.

2020-ban 2,5 milliárd forintra büntette a GVH a Bookingot, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt.

Kiemelt kép: A Booking.com internetes szállodafoglalási szolgáltató új amszterdami székháza a megnyitásának napján, 2023. június 26-án.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik