Gazdaság

Mindössze három év kellett, hogy a magyar fejlesztésű startup nemzetközi sikereket érjen el

A NutraIngredients immár 9. éve jutalmazza minden évben a legjobbakat az egészséges élelmiszerek és étrend-kiegészítők iparágában. Idén a Top 3 startup-ba került a Vegnum és a Nottevit márkák kifejlesztője, a magyar GEMIL Pharma is. Az egyik alapítótaggal, a cég vezérigazgatójával, Herczku Milánnal beszélgettünk az eddig elért eredményekről és a jövőbeli tervekről.  

Hogy született meg a saját cég gondolata?

Pár éve az alapítótársammal, Pásztor Gergellyel arról beszélgettünk, hogyan lehetne másképp hozzáállni a termékfejlesztésekhez. Nagyjából úgy kell elképzelni, amikor a nagy cégek terméket fejlesztenek, hogy kinyitnak egy Excel táblát, átnézik a legnagyobb kategóriákat: legyen az megfázás, allergia vagy lábgomba, megnézik, melyik terület fejlődik gyorsan, és arra a területre fejlesztenek egy új terméket. Azonban mi ezt nem láttuk életszerűnek. Úgy véltük, sokkal inkább az emberek életvitelét központba állítva kellene terméket fejleszteni. A fogyasztó egy ember, más és más életvitellel és igényekkel, akinek életminőségén és egészségén javítani szeretnénk. Ha ezt követjük, és nem egy táblázatból próbáljuk levezetni, akkor olyan termékeket tudunk létrehozni, amelyek amellett, hogy egyediek, sokkal hasznosabbak is lesznek. Ráadásul üzletileg is jövedelmezőbb lehet az elgondolás, hiszen átível a nem életszerű mesterségesen létrehozott termékkategóriákon. Úgy gondoltuk Gergővel, ketten tudunk annyira bátrak lenni, hogy elszakadjunk ettől az ódivatú látásmódtól.

Milyen területeken dolgoztatok korábban?

Gergő egy kreatív ügynökségnél kezdte a pályafutását, majd több gyógyszeripari cégnél márkák felépítésével, menedzselésével és termékfejlesztéssel foglalkozott. Én karrierem első harmadában stratégiai tanácsadóként dolgoztam, engem onnan szippantott be a gyógyszeripar. A Teva Magyarországnál töltöttem egy évet, onnan kerültem ki külföldre, ahol a gyógyszeripar teljes spektrumával foglalkoztam az étrend-kiegészítőktől az innovatív termékekig, az Európa, Közel-Kelet, Afrika (EMEA) régiót lefedve.

Herczku Milán és Pásztor Gergely alapítók

Mi volt az a pont, ahol a cégről szőtt tervek valósággá váltak?

Időben nálam a lányom születése volt ez a pont. Mindössze két hónapos volt, amikor cégen belül át kellett volna költöznünk Amerikába. Akkor határoztam el, hogy kirúgjuk az aranykalitka oldalát, és megpróbálunk egy olyan vállalkozásba kezdeni, amely részben nagyobb szabadságot, részben nagyobb önmegvalósítást ad. (Persze ettől nem jár kevesebb munkával.) A multicégek felsővezetői darálója remekül felépített rendszerben működik, ahol különböző bónuszokkal motiválnak, hogy a vállalatnál maradj, de cseppet sem családbarát élet, amikor az ember az év felét utazással tölti.

Mennyire volt ijesztő a kezdet?

A kezdet 2019-ben inkább izgalmas volt, számunkra az ijesztő időszak a következő évben, a COVID-19-cel jött el. Akkor még csak egyetlen termékünk volt a piacon, a Nottevit Beauty Sleep, ami ugyan jól fogyott, de még csak offline árultuk, akkor még webshopunk sem volt. Az azt megelőző év kemény munkája egyszerűen eltűnt, egyik hétről a másikra megszűnt a forgalmunk a lezárásokkal. A következő két év igencsak kihívásokkal teli volt: egy kezdő vállalkozásnak halmozottan hátrányos helyzetet teremtett egy olyan időszak, amikor senki sem tudta, mi fog történni a jövő hónapban. Ekkor valóban mindent el kellett dobnunk, amit valaha tanultunk a piacról.

Hogyan boldogultatok?

Próbáltunk a hátrányból előnyt kovácsolni és több időt tölteni fejlesztéssel. Ebben a két évben született meg alvást segítő és az éjszakai regeneráló folyamatokat támogató márkánk, a Nottevit  végleges koncepciója és növényi alapú egészségtámogató márkánk, a Vegnum  ötlete és első termékei is. Így utólag már azt mondhatom, hogy ha nem lett volna ez a „Covid kényszer”, akkor lehet, hogy nem tudtunk volna ilyen színvonalú márkacsaládokat létrehozni.

Hosszú, folyamatos fejlődést vagy hirtelen berobbanást terveztetek az induláskor?

Mint minden optimista friss vállalkozó, mi is hirtelen berobbanást terveztünk, ez egyébként nagyjából meg is történt, aztán a COVID-19-cel járó szélmalomharc közbejött. Talán mostanra érkeztünk el oda, hogy stabil növekedés előtt állunk, olyan érettségű lett a portfóliónk és vevői körünk, illetve úgy alakulnak a nemzetközi tárgyalások, hogy remélhetőleg év végére le tudjuk zárni ezt a viharos időszakot.

Pár év alatt mindezt elérni azért gyors ütemű fejlődésnek számít, nem?

Mivel az én fejemben már előbbre kellene járnunk, nem érzem annak, de objektíven szemlélve igen, nem szokványos ez a termékfejlesztési tempó. Az iparágon belüli partnerek szoktak elismerően nyilatkozni arról, hogy kis cégként már most több mint húsz egyedi fejlesztéssel rendelkezünk, ebből tizenöt már a piacon van, és a többit is pár hónapon belül bevezetjük. Az is elő szokott fordulni itthon és külföldön is, hogy azt gondolják elsőre, hogy a GEMIL egy multinacionális vállalat. Ezen minden alkalommal meglepődünk, mert belülről azért ezt nagyon máshogy éljük meg. A tavalyi év fejlődését teljesen visszafogta, hogy a gyorsan bővülő termékkínálatunk folyamatos hiányokkal küzdött. Sajnos feleannyit se tudtunk eladni, mint amennyire igény lett volna. Ezt az idén orvosoljuk és nem szeretnénk leállni a termékek fejlesztésével sem.

Hogy választottátok ki az első termékkategóriákat?

Fontos szempont volt a márkák megalkotásánál, hogy olyan területekhez nyúljunk hozzá, melyek megkerülhetetlenek a modern életét élő, vagy gyakran inkább azt elszenvedő emberek egészségtámogatásában. A Nottevit abból a felismerésből született, hogy nem azért alszunk, hogy kidobjunk az ablakon napi 7-8 órát, hanem mert a szervezetünk minden karbantartó és regeneráló folyamatot éjszakára időzít. A teljesség igénye nélkül: agyi funkcióink, emésztésünk, bőrünk állapota, testsúlykontroll, immunrendszer stb. Ezek azonban csak akkor mennek végbe, ha előbb lecsökken a kortizol (stresszhormon) szintünk éjszakára és elengedő időt töltünk a regeneráló alvási ciklusokban. A Nottevit ezért kettős hatásával segíti a stresszoldást és minőségi alvást és a különböző termékei egy-egy területen támogatják az éjszakai karbantartó folyamatokat, amíg mi alszunk.

A Vegnum-ot pedig a járvány alatti immun- és egészségtámogatás boom inspirálta. Szerettünk volna egy olyan prémium minőségű, növényi alapú termékcsaládot, ami klinikai vizsgálatokkal is támogatott zöldség-gyümölcs kivonatokban is gazdag. Sajnos attól, hogy valami „természetes”, még egyáltalán nem biztos, hogy egészséges vagy éppen hatékony. Mindkét egyedi fejlesztésű márkánkban közös a minőségi, természetes eredetű összetevőkre alapuló építkezés. Azt szoktuk mondani, hogy a gyógyszeriparból hozott tudományos igényességet fordítjuk a természetesség irányába.

Mik a távlati tervek?

Mindkét márkában rengeteg még a potenciál, így a következő két-három évre megvan a termékfejlesztési stratégiánk. Azt is nagyon fontosnak tartjuk, hogy mindkét márkánknál egyre több legyen a funkcionális élelmiszer és -ital a kínálatban. Ezek a természetes egészségtámogatás mellett még étkezési élményt is nyújtanak, ma már ez egy megkerülhetetlen trend. Itthon a következő 1-2 év feladata stabilizálni a piaci pozíciónkat. Az online térben nagyon fontos lesz a lojális vásárlóink „kényeztetése”, hiszen nélkülük sehol nem lennénk. Az offline térben pedig fokozatosan tovább erősíteni kínálatunkat a drogériákban, modern egészség/bio boltokban, illetve visszaszerezni a Covid előtti pozíciónkat a patikákban is. Emellett nem titkolt célunk elvinni a magyar know-how-t, vagyis termékeinket a világ minél több pontjára.

Külföldön is egyre több helyen vagytok elérhetők.

A nemzetközi terjeszkedéssel komolyabban még csak két hónapja kezdtünk el foglalkozni. Magyarországon kívül a német nyelvterületeken értékesítünk online, már működnek a webshopjaink, jönnek a megrendelések. Ennek az évnek fontos feladata a jelenleg folyó nemzetközi tárgyalásokból legalább hármat-négyet lezárni és minimum két európai és egy Európán kívüli piacon megvetni a lábunkat. Nagyon fontos az is, hogy jelen legyünk a nemzetközi szakmai konferenciákon, szerencsére már elmondhatjuk, hogy több helyre is meghívást kapunk előadóként is. Ebben hatalmas szerepe volt annak, hogy megkaptuk a NutraIngredients díjat.

A NutraIngredients díjait egy 15 tagú, független nemzetközi szakembergárda ítéli oda minden évben. Az elismeréshez Elaine Marshall (a NutraIngredients-et is tulajdonló William Reed cégcsoport globális márkákért felelős ügyvezetője) is gratulált alapítóinknak a május 10-én, Genfben megrendezett fogadáson, ahol minden kategória finalistáját vendégül látták.


Mesélj egy kicsit az elismerésről!

A NutraIngredients egy globális szakmai (étrend-kiegészítő és funkcionális élelmiszer/ital) platform, hatalmas presztízzsel. Mi az európai divízióban a startup kategóriában indultunk, a tizenöt független tagból álló szakmai zsűri pedig beválogatott minket Európa Top3 startup-jába. Három szempont alapján bíráltak bennünket: Ezek az összetevők minősége, az innováció – hogy milyen létező fogyasztói problémákra tudunk újszerű megoldást hozni, illetve a fenntarthatóságért tett erőfeszítések.

A fenntarthatóság hogyan jelenik meg a cég működésében?

Tudtommal mi vagyunk az egyetlen étrend-kiegészítő cég Magyarországon – de Európában sem találtunk ilyet – akik minden online vásárlás után ültetnek egy fát. Kizárólag fenntartható erdőgazdálkodásból származó papírokat használunk, a visszazárható zacskóink 100%-ban újrahasznosíthatók, emellett minden munkatársunk „karbonsemleges”. Ezek apróságnak tűnhetnek, de szerencsére egyre többeknek fontosak ezek a szempontok is egy termék kiválasztásánál.

Mi a legfontosabb üzenet, amit átadnál?

Talán az, hogy nem lehetetlen magyar, induló cégként a globális piacon is elismert egészségtámogató újításokat fejleszteni. A következő évek feladata az lesz, hogy Európában és Európán kívül is minél több emberhez eljuttassuk márkáinkat. Úgy látjuk, hogy a két kategóriára, ahol versenyzünk: a Vegnum-mal a növényi alapú, de tudományos igényességű egészségtámogatásra, a Nottevit-tel pedig az életminőséget is jelentősen befolyásoló minőségi alvással egybekötött éjszakai regenerálódásra is hatalmas az igény.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik