Május 20-tól – azaz e hét szombattól – életbe lép a műszaki vizsgákra vonatkozó új szabályozás, amelyet egy uniós rendelet ír elő. Több jogszabály és módosítás vezet el a megoldáshoz – figyelmeztetnek a portálon.
Az egyik legfontosabb előírás a következő: az időszakos vizsgálatok során 2023. május 20-tól kezdődően az (EU) 2021/392 bizottsági végrehajtási rendelet 10. cikk (1) bekezdésében meghatározottak szerint – a 2.5.1. és a 2.5.2. alpont kivételével – adatgyűjtést kell végezni.
Leegyszerűsítve azt jelenti, hogy a 2021-tól nyilvántartásba vett hagyományos autóknál, valamint a hibrideknél a valós üzemanyag-fogyasztást, a villanyautóknál pedig az energiafogyasztást is megnézik a műszaki vizsgákon. Az autós ugyanakkor dönthet úgy, hogy megtiltja a fogyasztási adatok kigyűjtését.
Az adatokat az adott vizsgaállomás elküldi a közlekedési hatóságnak. Majd ezek az adatok mennek egy uniós nyilvántartásba éves rendszerességgel.
A szabályozás célja, hogy hogy a valós vezetési körülmények közötti adatokról legyen világosabb kép. A különböző előírások, mondjuk a korábbi NEDC- vagy a WLTP-ciklus szerinti mérések ugyanis minimum pontatlanok, gyakran távol vannak a tényleges fogyasztási számoktól. A műszaki vizsgás mérésekről érkező, az évek alatt óriásira duzzadó adatbázis viszont reálisabb képet adhat majd egy-egy autó fogyasztásáról.