Tavaly decemberben elakadt a szállítás a Norbi Update Lowcarb Zrt. franchise bolthálózatában, és az áru nélkül maradt boltosok – amint megírtuk – csődhelyzetet emlegettek. Ez egybecsengett Schobert Norbert októberi nyilatkozatával, amelyben azt vetítette előre, hogy csak az év végéig tudja finanszírozni a cégét. A boltokat ellátó logisztikai társaság, a Havi Kft. a rendezetlen tartozások miatt megtagadta a szállítást, és hamarosan fel is mondta a szerződést.
Az összeomlást azonban nem nézte tétlenül a Schobert család, amikor az látszott, hogy a fitneszguru a sztrókja után nincs elég jól a válsághelyzet menedzseléséhez, felesége, Rubint Réka segítséget hívott, régi ismerősüket, Fazekas Zoltánt. A boltosok decemberi sürgősségi partnertalálkozóján Schobert Norbert úgy mutatta be Fazekast, mint jó barátját, aki a szakmai stábjával megoldja a helyzetet. Az Update megerősödését emlegette, valamint azt, hogy szeretné, ha új termékeket árusítanának, de már nem csak az Update választékából.
Szakemberek, közgazdászok vannak, pénz van, áru nincs
– summázta az akkori helyzetet Schobert. Fazekas – aki elmondása szerint 17 éve ismerkedett meg Norbival egy berlini autóbemutatón – a kilábalás lépéseit taglalva elsőként az áruellátás azonnali megoldását és egy új logisztikai céggel való megállapodást nevezte meg, valamint vázolta a Norbi Update megmentési tervét. Egy új cégről beszélt, mellyel meg lehet oldani a kiszolgálást és a forgalmazást.
A lapunk által megkérdezett boltosok úgy fordították le Fazekas összefoglalóját, mintha a Norbi Update átvétele lenne a terv lényege, olyanok hangzottak el, mint a „21 éves brand átvétele, reorganizációja”, a termékek, a design és a név megújítása. Azt is ebbe a sorba illesztették be, hogy
Továbbá a termékpaletta sem maradna változatlan: a mintegy 300 Update-terméket 150–200-zal kiegészítené Fazekas, de ezeket már más forrásból szereznék be.
A mentőakció során először a FoodVersum Zrt. neve jelent meg, mint amelyik megvásárolja az addigi logisztikai cégnél, a Havi Kft.-nél beszorult készleteket. A FoodVersum képviseletében Ignácz János kereskedelmi igazgató – elmondása szerint jelentős kiskereskedelmi felsővezetői múlttal, a Tescónál és a Sparnál edződött szakemberként – ismertette a legközelebbi terveket: a gyártókkal új szerződéseket kell kötni, már a FoodVersum nevére. A termékkör bővítéséről, „agresszív termékfejlesztésről” beszélt, elmondása szerint
- külföldön lévő cégeket keresnek, melyek a hazai piacon is jól pörögnek, ezeknek megcsinálják az Update változatát,
- egészségtudatos táplálkozáshoz kapcsolódó, nem Update-termékeket is felvesznek a boltok kínálatába,
- a Fazekasék Delinaris nevű delikátbolt-hálózatában forgalmazott, külföldről behozott, máshol nem nagyon kapható termékekből is rendelhetnek majd a partnerek.
Rubint Réka azzal biztatta a boltosokat, hogy tudja, kihez fordult, Fazekas igazi üzletember, tőkeerős és kiterjedt kapcsolatokkal rendelkezik.
Nekünk mindenünk ebben van, nem egy bolt, amit bezárunk, ez az életünk
– érzékeltette a Schobert család elkötelezettségét. Hogy mennyi beleszólásuk marad végül az Update további stratégiájába, arról nem beszélt, arról viszont lelkesen, hogy a termékkör bővítése mellett Fazekasék olyan exportlehetőségekkel kecsegtetnek, amik megmenthetik a gyártókat is. Ha ugyanis nincs elég megrendelés, akkor nem érdemes beindítani a gépsort, azaz lehúzhatják a rolót az Update-nek termékeket gyártók is.
Emailben elküldött kérdéseinkre nem reagált Schobert Norbert, így nem tudhattuk meg, hogy áll a reorganizációs terv végrehajtása, és mekkora tartozást kell eltakarítani a Norbi Update-nél. A decemberi krízis után az 50–60 tagú franchise hálózat 38-ra karcsúsodott, legalábbis Norbi Facebook-oldalának listáján ennyien szerepelnek. A boltokban pedig egyelőre nem látni az agresszív termékfejlesztés eredményét, boltos körökből úgy tudjuk, a termékrepertoár nemhogy a 450-et közelítené, hanem inkább csökkent az eredeti, 300-as palettához képest.
A 2022-es mérleget még nem tették közzé, így hivatalos adat nincs az adósságról, bennfentesek szerint azonban a legnagyobb tétel a korábban 200 millió forint felettire taksált Havi-tartozás, de valószínűleg érkezik majd egy jelentősebb összegű versenyhivatal büntetés is: tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezhető megszegése miatt folyik az eljárás. Március végén egy végrehajtás elrendeléséről került bejegyzés a cégnyilvántartásba, de hogy milyen és mekkora tartozásról van szó, arról nem volt hajlandó nyilatkozni a közjegyző.
Úgy fest, hogy a házaspár többségi tulajdonában lévő Norbi Update – amelynek vezetését, mint megírtuk, egyedül viszi tovább Schobert Norbert, és távoztak a NER-hez köthető igazgatósági tagok, így Ómolnár Miklós bulvárpápa, valamint a miniszterelnök öccse, Orbán Áron is – ott maradt a tartozásokkal, a tevékenységeket pedig Fazekas érdekköre veszi át. Az elmúlt hetekben a már említett FoodVersumon és Delinarison kívül más Fazekas-érdekeltségek is megjelentek az update-biznisz körül, így az Update Food Holding Zrt. és az Update Market Kereskedőház Zrt.
Az újonnan felbukkant cégek eddig nem robbantottak kasszát a mérlegeik alapján, és az is közös bennük, hogy egyiknek sem volt köze korábban a fitneszbizniszhez.
Fazekas nem reagált a megkeresésünkre, hiába kérdeztük a Norbi Update helyzetéről, illetve a reorganizációs terveiről. A pécsi illetőségű férfit helyben olyan vállalkozónak ismerik, aki igyekszik jó kapcsolatot ápolni mindenkivel. Amúgy a külsőségek alapján jól mehet neki az üzlet, egy méretes BMW-vel jár. Nem tartozik szorosan a NER-hez, de hagyják dolgozni. A pécsi milliárdoskörökben nem tudják a megfejtést arra, hogyan élte túl a magtárházas balhét a VIV Holding és Fazekas (a Magtárházé volt az egyik olyan ügy, amit 2010-ben a Fidesz hatalomra kerülésekor az azonnal kivizsgálandó, legsúlyosabb támogatáslenyúlás-gyanús projektek közé soroltak). Fazekas igazán nagy üzletek környékén nem bukkant fel az utóbbi években, viszont a hírek szerint amibe belekapaszkodott, azt nem ereszti.
Abban a legjobb, amikor segíteni kell a bajba jutott baráton, de megesik, hogy segítség közben valahogy megszerzi az adott céget
– összegezte benyomásait az egyik helyi nagyvállalkozó.
Annyi biztos, hogy a Norbi és az Update oldala Facebook-oldal Schobert Norbert kezében van, amin keresztül 1,1 millió követőjét „vezényelheti”. Állítólag enélkül nem tud működni a nagy fitneszüzlet. Hogy mi marad a Norbi Update-ből a reorganizáció végére, egyelőre nem látható, de ha a tervek szerint haladnak, akkor a Norbi név hamarosan kikopik, marad a Lowcarb, jelezve, hogy ez már nem családi cég, hanem részvényesek előtt nyitott tőkéstársaság.