Már csak minden második banki adós fizeti saját maga a valós piaci kamatokat – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adataiból. A lakossági ügyfelek körülbelül felénél vagy az adófizetők, vagy a bankok pénzéből pótolják ki a piaci kamatok és a támogatott vagy rendeletileg fixált kamatok közötti különbözetet és ezzel együtt a törlesztőrészletek jelentős részét. Egy tízmilliós tőketartozásnál havonta 100-120 ezer forint körüli összeg is lehet ez a különbség, főleg, ha az elmúlt hónapokban vették fel a támogatott hitelt, vagy ha éppen kamatstopban van a szerződésük.
A háztartásoknak 2022 végén mintegy 9900 milliárd forintnyi volt a hitelállományuk, ebből csaknem 3000 milliárd forintnyi valamilyen módon támogatott kamatozású kölcsön volt. A jegybank a Bank360.hu kérdésére válaszolva közölte: ekkor a lakossági hitelek nagyjából 20 százalékát tette ki már a babaváró hitel, amelynek az állománya az év végére elérte az 1931 milliárd forintot. Emellett a kamattámogatott lakáshitelek együttes összege mintegy 860 milliárd forintot tett ki. Ebben benne vannak a családi otthonteremtési kedvezmény (csok) mellé felvett hitelek, az otthonfelújítási kölcsön és az egyéb támogatott hitelek is.
Ehhez jönnek még az MNB Növekedési Hitelprogram (NHP) utolsó fázisában, a Zöld Otthon Programban (ZOP) folyósított lakáskölcsönök, amelyeknél a tőketartozás tavaly év végén 189 milliárd, az idén február végén már 206 milliárd forint volt. Ez az összeg gyorsan emelkedik, hiszen a program keretösszege és a szerződéses állomány 300 milliárd forintos volt. Ennek egy részét szakaszosan folyósítják, ahogy a kedvezményes kölcsön fejében előírtan épülnek az energiatakarékos lakóingatlanok. Az MNB ebben a programban kamatmentes forrást biztosított a bankoknak, amelyek ezt legfeljebb 2,5 százalékos kamattal adhatták tovább a hiteligénylőknek.
A többi hitelnél a magyar állam fizeti a kamattámogatást a hitelintézeteknek a költségvetésből, és ez az összeg egyre nagyobb. Különösen a babaváró támogatásnál szállhattak el durván az állam kiadásai az emelkedő piaci kamatok miatt, az idén erre a hiteltípusra már 178,16 milliárd forint kiadással tervez a költségvetés. Ebben persze benne vannak olyan tételek is, mint a már megszületett gyermekek miatt elengedett hitelek előtörlesztése, de az összeg döntő részét várhatóan kamattámogatásra fordítják.
Százmilliárdokat költ a költségvetés a babaváró és lakástámogatásokra
Kérdeztük a Pénzügyminisztériumot és a Magyar Államkincstárat is, hogy pontosan mekkora összeget fordít az állam az idén a lakossági hitelek kamattámogatására, de kérdéseinkre több hét után sem válaszoltak. A jogszabályokból annyit lehet pontosan kihámozni, hogy egy-egy adott szerződés esetében mekkora a támogatás mértéke.
A babaváró hitelnél például az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) által havi rendszerességgel közzétett, a közzétételt megelőző 3 naptári hónapban tartott 5 éves névleges futamidejű államkötvény aukcióin kialakult átlaghozamok adott aukciókon elfogadott mennyiségekkel súlyozott számtani átlagából kell kiindulni.
Az ügyleti kamat 2022 májusáig az így kalkulált referenciakamat 130 százaléka plusz 2 százalékpont volt, azóta a referenciakamat plusz 1 százalékpont. Ez azt jelenti, hogy
de a januárban felvett hitelekre 14,83 százalékos, vagyis évente csaknem 1,5 millió forintos kamattámogatás jár.A CSOK-os és otthonfelújítási hiteleknél a referenciakamat alapja ugyanez, az állami támogatás mértéke pedig ennek a 130 százaléka. A támogatott hitelt felvevő ügyfelek pedig 3 százalékos kamatot fizetnek, vagyis a bankok összesen az ÁKK referenciahozam 130 százaléka plusz 3 százalékos kamatot kapnak végül. Azt, hogy pontosan mekkora kamatfizetést jelent ez az állam számára, a statisztikákból nem lehet pontosan kiszámítani, de az látszik, hogy ahogy emelkedtek a kamatok, úgy nőtt a támogatott lakáshitelek népszerűsége.
2022 első kilenc hónapjában megközelítette a 180 milliárd forintot ez a volumen, ami nagyjából a háromszorosa annak, amit az alacsony piaci kamatok idején, 2019-ben kihelyeztek. Az is világos, hogy egy akkoriban felvett 10 millió forintos támogatott lakáshitel állami kamattámogatása évente 150-200 ezer forint körül volt, míg a tavalyi második félévben felvett ugyanilyen hiteleké már egymillió forint fölötti összegbe került az állam számára.
Az adófizetők vagy a bankok fizetik a kamatokat
A költségvetési törvényben, illetve az azt módosító kormányrendeletben nincs adat arról, mennyibe kerül ezeknek a hiteleknek a kamattámogatása. Lakástámogatásokra az aktuális kormányrendelet szerint nagyjából 383 milliárd forintot tervez most az állam, ez jóval kevesebb, mint az eredeti törvényben szereplő nagyjából 490 milliárdos tétel. Az viszont, hogy ebből mennyi a lakáshitelek kamattámogatása, nem derül ki. Vélhetően azonban jóval alacsonyabb összegről van szó, mint a babaváró hitelnél, hiszen az állomány is kisebb. Az idén mindenesetre bőven 100 milliárd forint fölötti összegbe kerülhet már az adófizetőknek a babaváró támogatások és a támogatott lakáshitelek kamata.
lakáshitel, 250 milliárd az 1-5 éves kamatperiódusú, és 50 milliárd az államilag támogatott jelzáloghitel. A jegybank közlése szerint az éven belüli kamatperiódusú kamatstopos hitelállomány csaknem fele 2015-ben forintosított devizahitel, amelynek a referenciakamata a három hónapos BUBOR.
Az immár több mint egy éve bevezetett intézkedés 350 ezer szerződést és közel 1500 milliárd forint értékű hitelállomány érint. Ebből 1200 milliárd forint az éven belüli kamatperiódusúEzeknél a hiteleknél a referenciakamatot 2,02 százalékos BUBOR-nál rögzítették, a piaci kamatláb viszont most már 16,3 százalék, vagyis az érintettek 14,28 százalékpontnyi kamatkedvezményben részesülnek. Ez egy 10 millió forintos tőketartozásnál évente 1,428 millió forint is lehet, vetekszik azzal, amit a legmagasabb kamatszint idején felvett babaváró támogatásokra az állam kifizet.
A lakossági jelzáloghitelek kamatstopja persze jellemzően nem tart ki a futamidő végéig, egyelőre a hatályos jogszabály szerint 2023 közepéig áll fel. Az MNB úgy kalkulál, hogy az idén az első félévben ez 80 milliárd forintos terhet jelent a bankszektornak. A bankok persze elvileg nem háríthatják át ezt a költséget az ügyfelekre, de nyilvánvalónak tűnik, hogy a veszteséget valamiből ellentételezniük kell. Például úgy, hogy csökkentik a költségeiket, vagy a mesterségesen alacsonyan tartott hitelkamatok miatt nem adnak magas lekötött betét kamatokat a megtakarítással rendelkező ügyfeleknek.