Szajki Bálint / 24.hu
Gazdaság

„Gerenda lettünk a Mol szemében” – karácsonyig nem várható érdemi javulás a kis benzinkutakon

A december 6-ai, késő esti kormányinfón, amelyen bejelentették az üzemanyag-ársapka eltörlését, a Mol elnök-vezérigazgatója, Hernádi Zsolt azt mondta, amikor megkérdezték tőle, mikor szállítanak újra üzemanyagot a kis benzinkutaknak, hogy

hajrá, kis benzinkutak, keressék meg a régi kapcsolataikat!

A Mol-vezér reakciójának előzménye, hogy február végétől nem csak a kiskereskedelmi üzemanyagár lett ársapkás, hanem a nagykereskedelmi is, így az importőröknek már nem érte meg Magyarországra szállítani – el is maradtak. A kis benzinkutak innentől pedig csak a Moltól tudtak üzemanyagot szerezni, ezért kénytelenek voltak leszerződni vele. Csakhogy a Mol egy ideje jóval kevesebb üzemanyagot szállított a kiskutaknak, mint a szerződött mennyiség volt, sőt, november 21-étől már egyáltalán nem is szállítottak ebbe a szegmensbe. Ezért válaszolta a Mol-vezér a kormányinfón egy újságírói kérdésre, hogy a kis benzinkutak oldják meg a problémájukat úgy, mint az ársapka előtti időben – vagyis ne a Moltól reméljenek üzemanyagot, hanem a korábbi importőr partnereiktől.

Értetlenül állok a helyzet előtt. Én mint kereskedő soha nem hajtottam el egyetlen vevőmet sem, hanem mindig leültem velük beszélgetni, hogy megtudjam, mit szeretnének, hogyan tudok nekik segíteni. Mi stratégiai együttműködést ajánlottunk a Molnak tavasszal. Úgy tűnik, időközben szálka vagy inkább gerenda lettünk a szemükben

– így reagált a 24.hu-nak a kis benzinkutakat tömörítő Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) elnöke, Egri Gábor.

Nem kínált jó árat a Mol a kis kutaknak

Adódik a kérdés, vajon miért nem a Mollal szerződtek már korábban is a kis benzinkutak. Egri Gábor szerint a válasz a Mol árstratégiájában keresendő. Mint mondta, a piac egy bizonyos szegmense – azaz a kis kutak – hiába szerettek volna a Moltól vásárolni, olyan rossz árakat ajánlottak nekik, hogy jobban megérte importőrökkel szerződniük. Ezért is igyekeznek most a kis kutak visszatérni a korábbi ellátóikhoz, pedig jó áron szívesen vásárolnának a Moltól. Egri Gábor nem érti, miért inkább az exportot választja a Mol, ha Magyarországon érnék el a legjobb árrést, hiszen itt a legrövidebb a szállítási út. Ettől függetlenül a Mollal is terveznek tárgyalni.

Ideje lenne a politikusoknak elgondolkodniuk

Az, hogy országossá vált az üzemanyaghiány, Egri Gábor szerint azt jelzi, a marketingkommunikáción alapuló kormányzásnak, politizálásnak véget kell vetni. Helyette a folyamatok elemzésére, értékelésére, javítására építő politikának jött el az ideje.

Alapvető szemléletváltás szükséges a magyar politikai elitnél. Ez a majdnem tizenhárom hónap szenvedés, amit a kis benzinkutak kiálltak tavaly november 15-e, az ársapka bevezetése óta, a napokban kicsúcsosodó áruhiány, a majdnem káoszba döntött magyar gazdaság mind abba az irányba mutat, hogy változtatniuk kell a politikusoknak a hozzáállásukon

– tette hozzá.

Összefognak, hogy versenyképesebbek legyenek

De ha már Hernádi Zsolt is ezt javasolta, hogyan tudnak a kis benzinkutak visszatalálni a korábbi beszállító partnereikhez? Egri Gábor azt mondta, megpróbálják összeseperni az Európában fellelhető szabad üzemanyag-mennyiségeket, hogy képesek legyenek biztosítani az ellátást azokon a településeken és régiókban, ahol jellemzően a fehér kiskutak találhatók. Az a terv, hogy közösen, az FBSZ-en keresztül próbáljanak meg leszerződni – ez a tagok által kezdeményezett felvetés már formálódik.

Balogh Zoltán / MTI Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója és Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter benzinárstop megszüntetéséről szóló sajtótájékoztatója a Miniszterelnöki Kabinetiroda sajtótermében 2022. december 6-án késő este.

Egri Gábor úgy gondolja, ha ez sikerül, az versenyképesebbé teheti a kis kutakat, mintha egyenként próbálnának meg szerződni, úgy, mint az ársapka előtt. Úgy vélik, közösen felvehetik majd a versenyt a nagy hálózatokkal.

Karácsonyig nem várható változás

Ellátási oldalon karácsonyig nem vár nagy javulást a kis kutakon, még akkor sem, ha enyhülni fog a nyomás. Az év végéig még bőven akadozni fog a kis kutakon az ellátás – a kiürült kutakat ilyen hamar nem tudják feltölteni, hiszen a Mol – úgy tűnik – ebbe most már nem akar beszállni, az importot pedig nem lehet ilyen hamar visszaszerezni, visszaállítani. Utóbbihoz az is kell, hogy megfelelő felárat kapjon majd az importőr, hogy megérje neki szállítani. Ez elvileg az ársapka eltörlésével teljesülhet, de az FBSZ vizsgálja még ezt a kérdést.

Egri Gábor arra számít, hogy január-februárra érzékelhető majd látványosabb javulás – részben azért, mert az év elején mindig mérsékeltebb a kereslet, mint a kínálat. Másrészt azért is, mert addigra részben vagy egészben normalizálódhat a kínálat. Jelenleg is rengeteg teendőjük van, például a kútoszlopokról eltávolítani a különböző, már nem aktuális kiírásokat, átállítani az árakat, beszerzési forrásokat találni, stb.

Kormányzati segítséget kérnek a talpra álláshoz

A kis benzinkutak nagyon nehéz anyagi helyzetbe kerültek mostanra. Az összes benzinkútnak becslések szerint mintegy 100 milliárd forintos kiesést okozott az árstop bő egy éve. Egri Gábor hangsúlyozta, ez egy alacsony nyereségrátával dolgozó üzletág. Egy-egy kisvállalkozásnak akár havi 5 millió forintot is kivehetett a zsebéből kutanként az árstop. Szorozva 12-vel vagy 13-mal.

Nem túlzás azt mondani, hogy csődközeli helyzetbe került ez a középvállalkozói kör. Ezt visszadolgozni elég hosszú idő lesz

– valószínűsítette. És csak most jönnek még a magasabb energiaszámlák. Miközben a kormány bevételei jócskán megnőnek egyrészt az áfából, másrészt az üzemanyagárstop eltörlésével egyidejűleg visszaemelt jövedéki adóból is.

Az FBSZ mindezek miatt azt tervezi, hogy a kormányzat anyagi segítségét fogja kérni a talpra álláshoz, hogy ki tudják fizetni a számláikat, a költségeiket, a béreket, az adókat, amíg vissza nem áll a normál piaci helyzet, és nem lesz újra annyi bevételük, ami már fedezi a kiadásaikat.

Ajánlott videó