Az üzemanyagárstop tavaly november 15-én kezdődött és – hosszabbításokkal – jelenleg úgy tudjuk, hogy októberig biztosan tart. Bár az Orbán-kormány a korlátozás hatálya alatt több könnyítésről döntött, amely terhet vett le a kiskereskedőkről – köztük elsősorban a kis benzinkutakról – mégis torz piaci környezetben működnek.
A Napi.hu által megkérdezett Holtankoljak.hu ügyvezető igazgatója, Bujdos Eszter szerint a 20 forintos támogatás (amit a kis benzinkutak igényelhetnek, annak ellentételezéséül, hogy a hatósági áras üzemanyagokon semennyit nem keresnek) egyfajta lélegeztetőgépként működik. A szakember úgy véli,
Mint ismert, aki igénybe veszi a támogatást, annak vállalnia kell, hogy nem zár be.
Megemlítette azt is, hogy a benzinkutasok minden más szolgáltatást és értékesített terméket jelentősen megdrágítottak – legyen szó az üdítőről vagy akár arról az alapélelmiszerek közé tartozó péksüteményről és tejről, amely a koronavírus-járvány idején az abc-k árszintjére került – és ez újra így van. A benzinkúton ez ma azonban nem trükközés, hanem veszteségkezelési próbálkozás – jelentette ki.
Hozzátette, az igazi dömping a kutakon – a nagy kereslet – majd most jön, a vendégmunkások tranzitjával és az aratásokkal. Beszélt arról is milyen konfliktusokkal jár a kúton dolgozók számára a hatósági ár és a piaci ár egymás melletti alkalmazása, illetve kérdezték a trükközésről is.
Mint a szakember fogalmazott, pár éve még elképzelhetetlen volt, hogy életképes legyen egy hatósági áras modell egy olyan terméknél, mint az üzemanyag, de most mondhatja a kormány: „látjátok, működik a rendszer, nincs apokalipszis”.