Gazdaság

Akadozik az üzemanyagellátás, a hosszú hétvégén is gond lehet

Farkas Norbert / 24.hu
Farkas Norbert / 24.hu

A Holtankoljak.hu szerdai benzinár-előrejelzésében volt egy zárójeles félmondat, ami szerint „az ársapka miatt a benzinkutak még 480 forintért tudnak (ha tudnak) üzemanyagot vásárolni tovább értékesítésre”. A benzin egyébként 594, a gázolaj 640 forintba kerülne szerdától a kutakon, ha nem lenne az ársapka. Nem tudtuk a zárójelbe tett részt mire vélni, ezért a Holtankoljak.hu ügyvezető igazgatójához, Bujdos Eszterhez fordultunk, hogy mit is jelent megjegyzésük.

Amikor még csak a kiskereskedelmi áron volt árstop, akkor a benzinkutak egy része első reakcióként mennyiségi korlátozást vezetett be. De a kormány második körben az üzemanyagok nagykereskedelmi árát is 480 forintban maximálta egy február végi rendelettel, május 15-éig.

Most a nagykereskedőket érinti inkább az ársapka, hiszen

100 forintot buknak minden eladott üzemanyag literén, mert nagyjából ennyi a nagykereskedelmi és a hatósági ár különbsége

– avatott be a részletekbe Bujdos Eszter. Erre válaszul a Magyarországon működő nagykereskedések többsége korlátozza vagy már meg is szüntette az értékesítést. Egyedül a Mol szállít biztosan a kutaknak, de az ő logisztikai kapacitása szűk keresztmetszet, ezért egyre több benzinkúton láthatjuk, hogy átmeneti készlethiány adódhat, már az alaptermékekből is – mondta.

A szakportálhoz már futnak be a kutaktól olyan információk, hogy ellátási problémák adódnak. Hogy alapanyaghiány vagy a logisztikai megpróbáltatások miatt csúsznak a szállítások, az még nem egyértelmű. Mint Bujdosó Eszter kifejtette, már hálózatos kutakon is volt a múlt hét végén átmeneti készlethiány, mert nem ért oda az alapanyag, vagy nem úgy teljesültek a megrendelések, ahogy azt várták.

A múlt heti kiszállítások még rendben lementek a mintegy száz magánbenzinkútra, de az ő készleteik a héten elfogynak. Bujdos Eszter szerint

a héten egyre több kúton jelentkezhet készlethiány, és a hosszú hétvégén is problematikus lehet egyes helyeken a kiszolgálás.

A szakember szerint nem tudni, hogy a szűk kapacitás mellett hogyan fogják tudni az összes benzinkutat feltölteni négy napra üzemanyaggal.

Egyik olvasónktól is kaptunk már készlethiányra utaló jelzést. Ő hétfőn este tapasztalta, hogy Győr központi fekvésű nagy Shell-kútján nem tudott dízelt tankolni az autójába. „Készlethiány” volt kiírva. Kollégánk pedig hétfő este fél 8-kor tankolt Mosonmagyaróváron, az ÖMV kútján. Azt mondja, hogy soha nem kellett még sorban állnia, de most 20 percbe telt a tankolás. Egy kamion és egy nagy teherautó, valamint két német és egy osztrák rendszámú autó is volt a kútnál. A teherautók az M1-esről tértek be tankolni, szerinte azért, mert már tudják, hogy a sztráda mellett limitálva van a mennyiség. Ez az OMV-kút van a legközelebb az autópályához.

Logisztikailag nehéz helyzetbe kerülhet a Mol

A Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) elnöke, Egri Gábor megerősítette, amit Bujdos Eszter mondott – már vannak ellátási problémák, ők is tapasztalják, hogy a kisebb üzemanyag-nagykereskedők egy része korlátozza, illetve megszüntette a kiszállítást a benzinkutakra, és kvázi a Mol tartja a frontot. Egyetértett azzal is, hogy a hosszú hétvégén is lehetnek ellátási gondok. Hozzátette,

a piac 70 százalékát a Mol szolgálta ki eddig nagykereskedőként, a maradék 30 százalékát pedig más üzemanyag-nagykereskedők.

Utóbbi kiszolgálás gyakorlatilag megszűnt, és ez érinti a fehér benzinkutakat is. Az FBSZ tagjai és partnerei áthidalásul most éppen a Mollal kötnek ellátási szerződést. Véleménye szerint ha a Molra rázúdul ez a 30 százalék, az logisztikailag nehéz helyzetet fog okozni, és nem fogják tudni úgy kiszolgálni a piacot, mint eddig.

Egri Gábor információi szerint már egy hete előfordul különböző kutakon, hogy készlethiány adódik. Sorban állnak a kamionok is a benzinkutakon az olcsó üzemanyagért, a külföldi fuvarozók is Magyarországon tankolnak. Németországban 2,2 euró a gázolaj (880 forint), Svédországban 985 forintnyit kell fizetni egy literért – persze hogy megállnak tankolni Magyarországon 480 forintért a külföldi fuvarozók. Csakhogy a kutak nem erre a forgalomra, a kamionok tömeges fogadására rendezkedtek be – tette hozzá.

Nagyobb állami szerepvállalás kellene

Egri Gábor szerint kell az árstop, mert a lakosságra nem szabad ráterhelni a literenként több mint 100 forintos többletköltséget, de maximum egy-két hónapig mehet az tovább, ami most van. Úgy véli, minél előbb, fokozatosan ki kellene vezetni az árstopot, kombinálva egy nagyobb állami szerepvállalással, például átmenetileg a jövedéki adó, illetve az áfa csökkentésével, kivezetésével. Azt is mondta, hogy szintén átmenetileg el kellene tekinteni az üzemanyagok bioösszetevőjének alkalmazásától, mert a háború miatt kieső ukrán és orosz gabonaszállítmányok hiányt fognak okozni. Az elérhető terményeknél inkább az étkezési felhasználást kellene most preferálni, mint üzemanyagként elégetni, ami van – jegyezte meg. Ha a bioösszetevő egy ideig nem elvárás, az jelentős könnyebbséget jelentene szerinte ellátási oldalon.

A hosszú hétvégére visszatérve, azt jó hírnek nevezte, hogy a kamionforgalom csökkenni fog, és ez terhet vesz le a benzinkutakról. Ettől függetlenül

számítani lehet az üzemanyag-kiszolgálás akadozására.

Valószínűsíti, hogy a Mol nem fogja bírni a hirtelen ráháruló többlet nagykereskedelmi kiszolgálás terhét.

Megemlítette még, hogy óráról órára változik a helyzet. Jól áll például az amerikai-európai-iráni atomalku. Ha egy-két héten belül létrejön a megállapodás, akkor szerinte helyreállhatnának az olajárak is, akár 90 dollárra is visszamehetne a hordónkénti ár (most a portfolio.hu szerint 130 dollár). Irán ugyanis képes lehet helyettesíteni az orosz olajexport mintegy felét.

Kerestük a Molt is, hogy reagáljanak a készlethiánnyal kapcsolatos aggodalmakra, amint válaszolnak, frissítjük cikkünket.

A Mol átmenetileg felfüggesztette az Extra Dízel prémium gázolaj kiszállítását

A Mi Hazánk Mozgalom hétfőn délutáni közleményében azt írta, a Mol hétfőn bejelentette, felfüggeszti az MSZ-EN 590 jelű szabványban meghatározott 2710 20 11 KN-kódú dízelgázolaj nagykereskedelmi forgalmazását. A mozgalom szerint az orosz-ukrán háború következtében elszabadult olajárak és a gyengülő forint eredményeképp tarthatatlanná vált a választási kampányfogásként bevezetett árplafon. Megnéztük a Mol BÉT-honlapját is, de ott nem volt nyoma az információnak. A Mol megkeresésünkre kedden azt írta, hogy az érintett termékkódon több gázolaj terméktípus is fut, amelyek közül csak az Extra Dízel prémium termék kiszolgálását függesztették fel átmenetileg. Partnereik számára továbbra is biztosítanak prémium dízel terméket, az eddig is elérhető Extra Téli dízelt – tették hozzá.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik