Extra drága volt az alma egész évben, most azonban valami történt a piacon: 300 forint alatti kilónkénti áron is akad – nem rohadt, nem fonnyadt, nem csökkent értékű, hanem normál minőségű áru. A KSH adataiból az látszik, hogy tavaly április-májusban kezdtek kilőni az árak, augusztusban volt a csúcs 624 forintos átlagárral, és utána ugyan jött némi mérséklődés, de így is 450 forint fölött ragadt az átlagár.
A FruitVeb Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke, Apáti Ferenc levezette nekünk, miért lett extra drága 2020-ban az alma.
- 2019-ben a tavaszi fagyok miatt mindenhol az átlagosnál jóval gyengébbre sikerült a szüret, ami magas, de nem kirívó árakat hozott. Ennek oka, hogy a 2018-as rekordtermésből 2019 őszére is maradt, így nem lett kínálati hiány.
- 2020 tavaszán már lehetett tudni, hogy augusztusig nem tart ki a 2019 őszi szüretelésű készlet, ezért április-május környékén mindenki elkezdte felfelé nyomni az árakat.
A piac így működik, ha szerény a kínálat, lehet felfelé nyomni az árakat, akinek van készlete, az nem adja olcsón, mert tudja, hogy többet is kaphat az árujáért. Másrészt a piac árfelhajtással is igyekszik beosztani a készletet, hogy az mégiscsak kitartson az új szüretig.
- A tavaszi fagyok miatt friss szezongyümölcs is alig volt, és az is csak szokatlanul drágán, dupla áron, így nem volt olcsóbb helyettesítő termék az alma helyett.
- Azt is lehetett már tudni tavasszal, hogy a 2020-as almatermés nagyon szerény lesz.
- A betárolt alma végül mintegy 30 százalékkal lett kevesebb 2020-ban, mint egy jó évben.
Mindez hozzájárult ahhoz, hogy a piac tavaly soha nem látott szintre tornázta fel az árakat. Némi ármérséklődés augusztus után következett be csak, a szüret miatt.
Ősszel úgy látszott, hogy a magyar készletek 2021. május-júniusra elfogynak, de a viszonylag magas árak miatt, illetve mert a Covid miatt kevesebb vásárló volt, 20-30 százalékkal kevesebb alma fogyott, mint máskor. Ebben nagy szerepe volt annak, hogy a turizmus, illetve a vendéglátó szektor lepadlózása miatt durván 10 százalékkal visszaesett az üdítőital-fogyasztás. Az almasűrítmény rengeteg üdítőital alapanyaga, és most a feldolgozók kevesebbet igényeltek belőle.
Jelenleg úgy tűnik, nyárig elég lesz a hazai készlet, és nem várható sem áremelkedés, sem árcsökkenés – véli az elnök, aki szerint kitárolás miatt átmenetileg találkozhatunk akciós árú almával. Ha sok lesz az akció mostanában, annak biztos, hogy örülünk, viszont emiatt jelentősen megcsappanhat a készlet – ebben az esetben májustól már valószínűleg nem láthatunk akciós almát.
A kiskereskedelmi láncokban akcióznak
A Lidlben jelenleg 15 fajta almát kínálnak az ismertektől a prémiumig, lédig, hálós, tasakos, egy-, illetve kétkilós kiszerelésben, a Tescókban pedig 13 félét. A kilónkénti akciós ár az előbbiben 299, az utóbbi láncban aktuálisan 349 forint, de a plafon 999 forint, bioalmából pedig 600 grammot adnak 799 forintért.
A Lidlben az árak alakítása folyamatos, a piaci trendek figyelembe vétele mellett meghatározó a termékek mérete, kiszerelése, a termés minősége, annak mennyisége és maga a kereslet. Beszállítói partnereikkel évek óta együtt dolgoznak, komoly tervezéssel készülnek egy-egy szezonra, hogy a megfelelő minőséget és mennyiséget biztosítani tudják, ezzel is kiszűrve az esetleges külső tényezők befolyását, például az ad hoc jellegű árupiaci mozgásokat – írták az általános gyakorlatról kérdésünkre.
A Tescókban éves szinten átlagosan 7-8 ezer tonna almát értékesítenek, 2020-ban ennél kevesebb lehetett a mennyiség. A jelenlegi árszintet nagyjából 2020 novembere óta tartják, ezen az áron tudnak széles választékban jó minőséget kínálni. Ameddig csak lehet, magyar alma van a polcaikon. A Tesco a hazai piacon megjelent lengyel import után több mint három héttel hozott be először lengyel almát, mert a jelenlegi magyar készlet nem tartana ki augusztusig. A pótlás segíti a magyar almaszállítókat abban, hogy nyár végéig folyamatosan tudjanak szállítani, ezzel kiszámíthatóbbá, stabilabbá téve gazdálkodásukat – tették hozzá.
A lengyelek elkezdték a raktárkisöprést
A lapunknak nyilatkozó egyik almafelvásárló arról számolt be, normál években márciusban söprik ki a télire elraktározott almát, de tapasztalata szerint most ez pár héttel előbb kezdődött. Egyelőre csak találgatják, hogy nagy mennyiséget öntenek-e a piacra, mert kikalkulálták, hogy nem érdemes tovább tartogatni, vagy csak egy kisebb akcióról van szó. Az almafelvásárló úgy tudja, elsősorban azért jelent meg az olcsó alma a boltokban, mert az almanagyhatalom lengyelek jelentős készleteket tároltak be, ám a szokásosnál hamarabb öntötték a piacra az almát. S mint mindig, a versenytársak is követik a piacvezetőt, ezért nagy mennyiségű alma zúdult a piacra. Azt csak halkan jegyezte meg, hogy tavaly az elszabadult árakon elég jól kerestek a szállítók, belefér a mostani kiárusítás, és még meg is szabadulnak a tárolással járó költségektől. Apáti Ferenc viszont arra hajlik, hogy csak kényszerakcióról és átmeneti jelenségről van szó.
Az almát egy évig szokták eltárolni, de közben időről időre ellenőrzik a konténerek tartalmát. Ha egy-egy konténerben romlást látnak, abból arra lehet következtetni, hogy idővel az egész megromlik. Hogy minél kisebb legyen a veszteség, gyorsan kitárolják, alaposan átválogatják az almát, és ami még jó belőle, azt piacra dobják. Lengyelországban és Magyarországon is lehetnek olyan időszakok, amikor úgynevezett szükségkitárolás indul, ami a kiskereskedelmi láncokban akciós alma formájában jelenhet meg. A február-március tipikusan az az időszak, amikor a szükségkitárolások megindulnak, esetleg akcióval párosulva – mondta. Ha ilyen kényszerakcióról van szó, nem nagyobb mennyiségről, akkor az a jellemző, hogy pár napig a szokásosnál sokkal olcsóbb a gyümölcs. Az elnök szerint ne számítsunk arra, hogy innentől 249 forint lesz az alma kilója. Ez várhatóan nem lesz így, de akciós almával találkozhatunk mostanában a boltokban. Az alma ára akciósan jelenleg 299–349 forint, normál áron pedig 499–549 forint között van átlagban, ezek a beállt árak már ősz óta.
Apáti Ferenc úgy becsülte, ma már az alma mintegy kétharmad részét áruházláncok forgalmazzák – a nekik beszállító kereskedők és termelői értékesítő szervezetek rendelkeznek annyi tárolókapacitással, hogy egész évben tudjanak szállítani a láncoknak. Ez egyébként minimumelvárás feléjük. Abszolút szokványos, hogy kora tavasszal vannak szükségkitárolások, és hogy ilyenkor megzuhan az alma ára az akciók miatt. A lengyelek tízszer annyi étkezési almát termelnek, mint mi. A magyar piacnak pedig fáj, ha egy szükségkitárolás miatt mondjuk a készleteik egy százalékát megmozgatják a lengyelek, mert ez rengeteg almát jelent.
A magyar vevők egyébként mindössze 10-15 százalékban vásárolnak lengyel almát, tehát tévedés azt hinni, hogy az összes bolt polca el lenne árasztva külhoni gyümölccsel. Viszont ha jön a lengyel alma, az piacot vesz el a magyar beszállítóktól. Az olcsó lengyel almára nyilván lecsapnak a láncok, és ezzel próbálják meg a magyar beszállítók árait is letörni. Megtehetik, mert hetente árversenyeztetik a beszállítókat. Ha a lengyelek lejjebb nyomják az árakat, akkor a magyar beszállítók kénytelenek velük versenyezni, de emiatt nem feltétlenül kezdenek el tömegesen kitárolni – jegyezte meg a FruitVeb elnöke.