A karácsonyi forgalom négyszerese volt az átlagosnak, és utána rengeteg e-mail és vásárlói megkeresés halmozódott fel – magyarázta cikkünk megjelenése után másnap a Holmibolt, miért nem válaszoltak megkeresésünkre a kért határidőre. Ez az oka annak is, hogy a vevőknek lassabban válaszolnak, de mindenki sorra kerül – tették hozzá. A károsultak oldalán ezren vannak, a posztok szerint köztük olyanok, akik nem kapták meg az árut, vagy nem azt kapták, amit kértek, illetve nem olyan minőségben, és jó páran a pénzük visszatérítését hiába várják.
Utánajártunk, mit lehet tenni, ha a webáruház nem orvosolja a panaszt.
A Holmibolt úgy érzi, mindent megtesznek
Válaszukban hangsúlyozták, minden vevőjüket próbálják kiszolgálni. Olcsóságukat (60 százalék körüli kedvezmények elérhetőek) azzal magyarázták a Holmoboltnál, hogy közvetlenül a gyártóktól szereznek be, originál gyári csomagolású árukat. Ezt bizonyára azért hangsúlyozták, mert a panaszosok szerint nem ritka, hogy selejtes, vagy használt terméket küldenek. Azt azért elismerték, előfordul, hogy gyári hibás a termék, vagy a futár összetöri. Hogy milyen gyakran, arra nem tértek ki, de biztosítottak, ilyen esetben is fennáll a csere, pénzvisszafizetés, levásárlás lehetősége.
Cikkünk nyomán jelentkezett egyik korábbi viszonteladó, aki okosórákat vásárolt a Holmibolttól, és arról számolt be, hogy 50-60 százalékos selejt arányt tapasztaltak, ezért is szakították meg az üzleti kapcsolatot. Gondot jelentett, hogy nem volt magyar nyelvű leírás, garanciajegy sem. Utóbbi állítások miatt nem tiltakozott a webáruház.
Viszont a cikkben említett elhúzódó ügyek a Holmibolt szerint nem valósak, illetve egyesek olyan sérelmekről posztolnak, amikben nincs igazuk. Felhozták, hogy egy fülhallgató-visszaadással kapcsolatos ügyben a fogyasztóvédelem nekik adott igazat – a felbontott és kipróbált higiéniai terméket jogosan nem vette vissza a webáruház.
A vevők gyakran úgy akarják visszakapni a termék árát, hogy nem küldik vissza, vagy nem a megfelelő címre küldik, aztán reklamálnak, mennek a fogyasztóvédelemhez, a békéltetőkhöz – írták. A károsulti csoportban ilyen is volt, mások azonban hiába küldték vissza a jó címre a terméket. Előfordult, hogy a futárcég többször is megpróbálta kézbesíteni a visszárut, sikertelenül, amire az ügyfélszolgálat azt írta, csak négyig vannak nyitva. Ezzel az a gond, hogy ezt nem jelzik az oldalukon, illetve hogy amikor négy előtt ment a futár, akkor sem volt, aki átvegye a visszárut.
ORFK: nem bűncselekmény
Vannak, akik már visszakapták a pénzüket, de a panaszosok közül sokan továbbra is úgy érzik, szélmalomharcot vívnak, és a hatóságok nem tesznek semmit. A nyomozóhatóságok 2019. január 1. és 2021. január 14-e között hét büntetőeljárást indítottak a holmibolt.hu ellen csalás bűncselekmény gyanúja miatt, de mindet megszüntették. Egyrészt azért mert az ügyfelet kártalanították, másrészt, mert nem történt bűncselekmény, csak szabálysértés. Hozzátették, a hibás, nem megfelelő termékek ügyében a fogyasztóvédelem jár el.
A hatóság nem kötelezheti pénzvisszatérítésre a céget
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium fogyasztóvédelmi hatósága megkeresésünkre azt írta, ha a webáruház nem teljesíti a rendelést, a kormányhivatalokban működő fogyasztóvédelmi hatóság indít hivatalból vagy kérelemre eljárást. Ha bebizonyosodik, hogy a vállalkozás megtévesztette a fogyasztót (tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat) pénzbírságot is kaphat.
Ha a vállalkozás jogszabálysértő tevékenysége a fogyasztók széles körét érinti, vagy jelentős hátrányt okoz, és az eljárás a bíróság hatáskörébe tartozik, keresetindítási jog illeti meg az ügyészt vagy a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületet is.Cikkünk nyomán azt is leszögezték,
Békéltetéstől a hatósági vizsgálatig
A békéltetési ügyek 40-50 százaléka végződik egyezséggel, vagyis a fogyasztók számára megnyugtató megoldással. Gyakori az is, hogy a békéltetés hírére a vállalkozás inkább megegyezik a vevővel, minthogy végigcsinálja az eljárást – tudtuk meg a Budapesti Békéltető Testület (BBT) elnökétől, Inzelt Évától.
Ha pedig egy cég nem együttműködő a békéltetési eljárásban (azaz nem küld válasziratot, illetve nem jelenik meg a tárgyaláson), akkor erről hivatalból értesítik a fogyasztóvédelmi hatóságot. A kormányhivatal fogyasztóvédelmi főosztálya pedig a jogsértés súlya alapján bírságot szab ki. 2020-ban csak a BBT 90 nem együttműködő cégről küldött jelentést a fogyasztóvédelmi hatóságnak, mindegyiküket megbírságolták, 15-100 ezer forint közötti összegre. A jogszabály alapján a bírság 15 ezer és kétmilliárd forint közötti lehet egyébként, a forgalomtól is függően. Ha a vállalkozás rendszeresen nem együttműködő, a bírságai is magasabbak lesznek.
Ezen túl ha a békéltető testületek látókörébe olyan vállalkozás kerül, amelyik tisztességtelenül jár el a fogyasztókkal szemben, rendszeres jogsértő, nem minőségi terméket szállít, megtéveszti, kihasználja a vevőket, erről tájékoztatják a fogyasztóvédelmi hatóságot, akik vizsgálatot indítanak. Ahhoz tehát, hogy ezek az eljárások elindulhassanak, először a fogyasztóknak kell panaszt tenniük a békéltető testületeknél, ha sérelem éri őket.
A konkrét ügyre visszatérve, a holmibolt.hu-t üzemeltető Mao Direkt Import Kft.-nek tíz ügye volt 2020-ban a Budapesti Békéltető Testület előtt, ebből három ajánlással zárult, amelyet teljesített a vállalkozás. Öt fogyasztó visszavonta kérelmét, mert megállapodott a vállalkozással, egy ügyben egyezség jött létre, amelyet szintén teljesített a vállalkozás, egy eljárást pedig postai kézbesítési probléma miatt nem lehetett lefolytatni. Tavaly a BBT-nél egyszer szerepelt a Mao Direkt Kft. a nem együttműködő vállalatokat listáján. Jelenleg három ügyük van folyamatban. A cég tehát részt vesz az eljárásokban, és teljesítik a fogyasztók kéréseit.