Gazdaság

A gazdaság döcög, de újabb milliárdokat tolnak a kormányzati kommunikációba

Augusztus közepén újabb megállapodást (.pdf) kötött Rogán Antal tárcája, a Miniszterelnöki Kabinetiroda az állampolgárok tájékoztatása érdekében, ezúttal egy 5,5 milliárd forintos keretszerződést írt alá Balásy Gyula érdekeltségeivel. A szöveg alapján a Lounge Design Kft.-nél és a New Land Media Kft.-nél az állam nettó 3,8 milliárd forintot mindenképpen el fog költeni, a fennmaradó rész opcionális.

Leegyszerűsítve plakátkampánynak szoktuk nevezni azokat a kormányzati kommunikációs megbízásokat, amelyek elvileg a lakosság — sőt, az utóbbi időben a külföldiek — információkhoz juttatását szolgálják. Ilyen közpénzből finanszírozott kommunikációs akció volt a Soros György elleni, a bevándorlást célba vevő vagy az Állítsuk meg Brüsszelt! mottóval indított kampány is. A koronavírus-járványban a valóban szükséges, például a higiéniai alapvetéseket ismertető kampányok összemosódnak a kormány intézkedéseit hirdető reklámhadjáratokkal, például a 13. havi nyugdíj visszavezetését vagy a gazdaságvédelmi terv részleteit ismertető kampányokkal.

A mostani, 5,5 milliárdos megbízás, amint az ábrán látszik, idén már a harmadik nagy összegű szerződés, úgy, hogy a 2020-as év egy feltöltött szerződéssel indult: 2019 decemberében Rogánék egy opciós összeggel együtt 11,8 milliárdos megbízást kötöttek a Balásy-cégekkel a kormányzati intézkedések népszerűsítésére. Ez azt jelenti, hogy 2019 decembere és 2020 augusztus közepe között

durván nyolc hónap alatt legalább 20,9 milliárdot költött az állam kormánypropagandára.

Ha az opciós összegeket is kimerítették, akkor a legutóbbi, augusztusi szerződésig 29,9 milliárd forint ment el plakátokra és hirdetésekre.

A mostani szerződés december 31-ig hatályos, bár ha a kormányzat eddigi költéseit vesszük számba, a keret jóval év vége előtt kiürülhet:

Nem meglepő, hogy egy-egy hatalmasnak tűnő megbízás kerete gyorsan kifogy. Májusban az LMP-s Csárdi Antal adatigénylése nyomán derült ki, hogy a gazdaságvédelmi tervet reklámozó óriásplakát-kampányra két hét alatt 336 millió forintot költött a kormány.

Az állami megrendeléseket összefogó, Rogán Antal minisztériuma alatt működő Nemzeti Kommunikációs Hivatal tavaly 50 milliárd forintos keretmegállapodást írt alá úgy, hogy a szerződés kétszer újratölthető, tehát a tényleges keret nettó 150 milliárd forint. A megbízást Balásy cégei vitték el, így a mostani megbízást — amely a tavalyi hatalmas keretmegbízás része — más nem is kaphatta volna meg. Az üzletember sikereiről korábban részletesen írtunk:

New Land: Rogánék tavaly 70 milliárdot költöttek el kormányreklámra egyetlen cégnél
A propagandaanyagokat gyártó New Land Media Kft. tulajdonosa 4 milliárdos osztalékot vehetett ki a 2019-es nyereség után.

Kiemelt kép: MTVA /Bizományosi: Róka László

Ajánlott videó

Olvasói sztorik