Gazdaság

Mielőbb rendeljük meg a karácsonyi ajándékot, buzdít a NAV és a posta

A koronavírus-járvány miatt még inkább szükséges, hogy időben rendeljen, aki külföldről, különösen az Európai Unión kívülről szeretne karácsonyi ajándékot vásárolni. A mielőbbi kézbesítéshez a pontos cím mellett javasolt a telefonszám és az e-mail-cím megadása is. A Magyar Posta és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), hasonlóan a korábbi évekhez, felkészült a karácsonyi forgalomból adódó többletfeladatokra, hogy az ügyfelek minél rövidebb idő alatt juthassanak hozzá a megrendelt csomagjaikhoz. Érdemes az online rendeléskor figyelembe venni a küldeményekre vonatkozó vámszabályokat.

Jelentősen megnőtt az igény az online vásárlásokra idén a tavaszi veszélyhelyzeti időszakban, többen vásároltak a korábbiakhoz képest és sokan rendeltek külföldről egyéni védőeszközöket is. Ezzel párhuzamosan a közlemény szerint a postai szállítási útvonalak időszakos akadályozottsága miatt kiszámíthatatlanná vált az Európai Unión kívülről érkező árutartalmú küldemények szállítási ideje, az első félévben mintegy negyedével csökkent a nemzetközi bejövő árutartalmú küldemények volumene az előző évhez képest.

A veszélyhelyzet megszűnésével sem változtak a trendek, ezért éves szinten a Magyar Posta mintegy 20 százalékkal alacsonyabb forgalomra számít a nemzetközi bejövő árutartalmú küldeményeknél.

Ha Kínából rendelünk, erre érdemes figyelni

A legtöbb külföldről rendelt termék továbbra is Kínából származik, és ezek többsége közönséges levélküldeményként érkezik Magyarországra. A közönséges levélküldeményt a szabályok szerint postaládába kézbesíti a posta. Ezek az árutartalmú levelek sok esetben méretük és alakjuk miatt – mivel 5 centiméternél vastagabbak – nem férnek bele a postaládába, emiatt korábban papíralapú értesítést kaptak a címzettek, hogy postán vehető át a küldemény. Egy idén bevezetett fejlesztésnek köszönhetően a papíralapú értesítés helyett SMS-ben vagy e-mailben értesíti a Posta a címzettet, amennyiben a címiraton szerepel a telefonszáma vagy az e-mail-címe.  A postákon az SMS vagy e-mail felmutatásával vehető át a küldemény. Amennyiben ingyenes szállítással rendelünk terméket, javasolják, hogy a pontos cím mellett a telefonszámot vagy az e-mail címet is adjuk meg.

A nemzetközi könyvelt (ajánlott) kategóriába tartozó küldeményeket változatlanul háznál kézbesíti a Magyar Posta és sikertelen kézbesítés esetén papíralapú értesítést hagy hátra a kézbesítő a címzett levélszekrényében. Tapasztalatok szerint az új értesítési módszert szeretik az ügyfelek, a posták szerint pedig egyre kevesebb esetben volt szükség papíralapú értesítő használatára. Javult a kézbesítés sikeressége is és az ügyfelek előbb jelentkeznek a küldeményekért, mint a papíralapú értesítésnél.

A koronavírus miatt a posta a veszélyhelyzet megszűnése után is megtartotta az érintésmentes kézbesítési módot, így a személyes átvételt igénylő küldeményeknél nincs szükség aláírásra, elég, ha személyazonosító okmányának számát bediktálja az ügyfél a kézbesítőnek.

A külföldről érkező árut tartalmazó küldemény leggyakoribb kiindulási pontja Kína, innen rendelnek a legtöbben, ezt követi az Amerikai Egyesült Államok, Szingapúr, Japán, Malajzia, Dél-Korea és Hongkong. Ezekből az országokból érkező küldeményeket vámkezelni kell.

Van, hogy a NAV lefoglalja, amit rendelünk

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal tavaly 83 ezerszer vámkezelt Európai Unión (EU) kívüli országból feladott postai csomagokat, ez a szám idén már most eléri az 57 ezret.  A csomagok leggyakrabban étrend-kiegészítőt, ruházati termékeket, kozmetikumot, elektronikai kiegészítőket, kerékpár és motorkerékpár alkatrészeket, egészségügyi védőeszközöket, maszkokat, gumikesztyűket, a levegő fertőtlenítésére alkalmas ózongenerátorokat tartalmaztak. Gyakori, hogy az emberek engedély nélkül, elővigyázatlanul rendelnek meg ismeretlen eredetű és összetételű gyógyszereket, melyeket – a szakhatóság véleménye alapján – le kell foglalni, vagy vissza kell küldeni külföldre.

Hasznos tudnivalók

A csomag szállítási idejét mindig a webáruház határozza meg (a logisztikai partnerrel, partnerekkel kötött szerződése alapján), ezért ezt érdemes figyelembe venni a rendeléskor. A szállítási idő leginkább attól függ, honnan rendelünk: a karácsonyi forgalomban a távol-keleti országokból megrendelt áruk átfutási ideje 6-8 hét is lehet, ezt az időtartamot tágíthatja az útvonalak járvány miatti akadályozottsága. Az EU-ból jellemzően 1-2 hét a szállítási idő. A Magyar Posta a kézbesítési időtartamáért felelős, amely küldemények átvételétől a kézbesítésig terjed. Ez jellemzően a vámkezelést követő 1-2 nap.

Segíti a sikeres kézbesítést, ha pontos a szállítási cím: például, ha munkahelyre kérik a csomagot, akkor a megrendelő neve mellett a cég nevét is fel kell tüntetni. Javasolt, hogy a címzett adja meg telefonos és e-mailes elérhetőségét is, hogy akár a vámkezelés, akár a gyorsabb átvétel miatt értesíteni lehessen. Ha egy küldemény az Európai Unión kívülről érkezik, azt vámkezelni kell. A csomagon szerepelnie kell az áru pontos megnevezésének és a megrendeléskor kifizetett összegnek. A külföldi megrendelés esetén javasolt többletszolgáltatásként nyomkövetést is kérni, így az ügyfél naprakész tájékoztatást kap küldeménye várható érkezéséről. Ha megrendeléskor ingyenes szállítást választják, annak útját nem lehet nyomon követni, a csomag érkezése kevésbé kiszámítható.

A vámeljárás menete

A vámkezelés akkor végezhető el, ha a beérkezett küldeményen az árumegnevezés egyértelműen szerepel, ismert a valós értéke és a címzettje. A vámkiszabás alapja a küldemény igazolt külföldi vételára (az eladónak ténylegesen fizetett összeg) és a vevő által fizetett szállítási díj összege.

Ha a küldemény összértéke a 22 eurót meghaladja, akkor vám-árunyilatkozatot kell benyújtani.

Ebben az esetben a Magyar Posta felveszi a kapcsolatot a címzettel, akinek nyilatkoznia kell, hogy ad-e vámkezelési megbízást a postának, ebben az esetben meg kell küldeni az áru értékét alátámasztó okmányokat.

A vámkezeléskor a bejelentett vámérték alátámasztására az alábbi dokumentumokat kérheti be a NAV:

  • számla és/vagy paypal-igazolás és/vagy rendelés visszaigazolása (pl.: eBay) és/vagy a megrendeléshez kapcsolódó weboldal linkjét.

Ajándékküldemény (magánszemélytől magánszemélynek térítésmentesen) esetén igazolni kell az ajándékozás tényét (szállítás körülményei, ajándékozó levél stb), meg kell adni a feladó és címzett adatait (név és cím), a küldemény postai azonosítószámát, pontos tartalmát, értékét, mennyiségét.

Ha az ügyfél a vámeljáráshoz szükséges valamennyi – a valós adatokat tartalmazó – okmányt, a küldemény érkezése előtt vagy közvetlenül utána megküldi a postának (postaimport@posta.hu), akkor a NAV a posta által benyújtott vámkezelési indítványt átlagosan 23 perc alatt feldolgozza.

  • Az interneten cégtől (webáruházból) megrendelt és az EU-n kívülről érkező áruk 22 euró értékig vám- és adómentesek, 150 euróig vámmentesek, de áfakötelesek, 150 euró fölött pedig áfát és vámot is kell fizetni.
  • Ha EU-n kívüli magánszemély csomagot küld magyar magánszemélynek, akkor 45 euróig nem kell vámot és adót fizetni. 150 euróig vámmentes, de áfaköteles, 150 és 700 euró között 2,5 százalék vámot és áfát, e fölött pedig az áfa mellett már a vámtarifa szerinti vámot kell megfizetni.
  • Számos termék behozatalához egyedi engedély, igazolás kell, így például a gyógyszerek vagy a nemzetközileg védett növényekből, állatokból készült termékek behozatalához is.
  • Bizonyos termékek behozatala azonban egyáltalán nem megengedett, így például a szellemi tulajdonjogot sértő (hamis) termékek és a kábítószerek behozatala is tilos!

Az internetes vásárlással kapcsolatban részletes tájékoztatót a NAV és a posta oldalán is lehet találni.

Kiemelt kép: Ivándi-Szabó Balázs / 24.hu

Ajánlott videó

Olvasói sztorik