Gazdaság

Mutatjuk, mikor jár kártalanítás, és mikor nem, ha törölték a repülőjáratot

Az utóbbi hónapokban nem arról szóltak a hírek, hogy az emberek milyen sokan utaztak volna, azonban a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez (FEOSZ) érkező panaszokból még mindig az derül ki, hogy az utasok nincsenek tisztában vele, milyen jogok illetik meg őket, ha egy légijáratot töröltek.

Ezért készítette a FEOSZ az alábbi összefoglalót, a 261/2004/EK rendelet szabályai alapján. A következő jogok és kötelességek akkor érvényesek, ha uniós országból, vagy ha uniós országba utaztunk volna bármely közösségi légifuvarozóval.

Segítségnyújtás

Először is az utasok számára ellátást, azaz a várakozási idővel ésszerű arányban étkezést és frissítőket kell rendelkezésre bocsátani, emellett a fogyasztóknak joguk van két díjmentes telefonhívásra, telexre vagy faxüzenetre, illetve e-mail küldésre. Ezen kívül szállást is biztosítani kell, ha egy vagy több éjszakát kell ott tartózkodnia az utasnak, és ennek megfelelően szállítást is, a reptér és a szállás között.

Amennyiben ezeket a szolgáltatásokat mégsem biztosítja a légi fuvarozó, akkor mindenképpen számlát, nyugtát kell kérni a megvásárolt frissítőkről, a transzferről, szálloda elhelyezésről, és kárigényként ezeket a számlákat kell benyújtani a légi fuvarozó részére.

A járat törlésére vonatkozó tájékoztatásban az utasokkal ismertetni kell a lehetséges alternatív közlekedési módokat is.

Visszatérítéshez vagy átfoglaláshoz való jog

Háromféle lehetőség van:

  • a jegy árának a vételi ár szerinti visszatérítése hét napon belül,
  • átfoglalás a végső célállomáshoz, összehasonlítható szállítási feltételek mellett,  a legkorábbi alkalommal,
  • átfoglalás a végső célállomáshoz egy későbbi időpontban, amikor az utasnak megfelel, az ülőhelyek rendelkezésre állásától függően, összehasonlítható szállítási feltételek mellett.

Kártalanítás

A törölt repülőút hosszától függően 250-400-600 EUR összegű kártalanítás jár az utasoknak.

Nem jár viszont kártalanítás, ha

  • a menetrend szerinti indulási időpont előtt legalább két héttel tájékoztatták az utasokat a járat törléséről, vagy ha
  • az indulás menetrend szerinti időpontja előtt legkorábban két héttel és legkésőbb hét nappal tájékoztatták őket a járat törléséről és átfoglalást ajánlottak számukra, lehetővé téve, hogy legfeljebb a menetrend szerinti indulás időpontja előtt két órával korábban induljanak és végső célállomásukat a menetrend szerinti érkezési időponthoz képest legfeljebb négy órás késéssel érjék el; vagy ha
  • az indulás menetrend szerinti időpontja előtti hét napon belül tájékoztatták őket a járat törléséről, és átfoglalást ajánlottak számukra, lehetővé téve, hogy legfeljebb egy órával a menetrend szerinti indulás időpontja előtt induljanak, és végső célállomásukat a menetrend szerinti érkezési időponthoz képest legfeljebb két órás késéssel érjék el.

Ezen kívül az üzemeltető légifuvarozó nem köteles kártérítést fizetni, ha bizonyítani tudja, hogy a járat törlését olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni.

Kiemelt kép: Kummer János / 24.hu

Ajánlott videó