– Megjött a kamion.
– Jó, és embert is hozott?
A napokban ez a párbeszéd zajlott le két bolti alkalmazott között egy budapesti szupermarketben, és nehezen lehetne ennél tömörebben kifejezni a kiskereskedelem elmúlt heteit. Kiolvasható belőle a vásárlók csillapíthatatlan rohama, a bolti dolgozók elgyötörtsége és érződik belőle a beletörődöttség is.
Az élelmiszerboltok letarolása már nagyjából három hete tart, és egyelőre semmi jele a csillapodásnak. Sőt, az iskolák bezárásának pénteki bejelentése óta még tovább fokozódott a forgalom az általunk megkérdezett bolti dolgozók szerint.
Az áruházláncok nem kommunikálnak a járvány terjedése óta, de beszéltünk dolgozókkal az Alditól, az Auchantól és a Penny Markettől, és valamennyien azt mondták, hogy a boltjuk forgalma legalább a kétszeresére nőtt február vége óta. Ahogy a G7 az Aldi és a Lidl működését bemutató cikksorozatában írta, az egyes boltok hetekre előre megtervezik az adott nap forgalmát. Most hallottunk olyan esetet, hogy az aznapra tervezett bevétel már délelőtt közepére megvolt.
A Penny egyik dolgozója szerint az ő boltjában nagyjából minden nap megduplázzák a tervezett forgalmukat február vége óta, és az üzletlánc többi üzletéről is hasonló számokat hall. Az Aldi egyik munkatársa szerint náluk is hasonlóan alakult a forgalom, de amikor Orbán Viktor múlt pénteken bejelentette, hogy bezárják az iskolákat, „robbanásszerűen” nőtt a vásárlók száma.
Addig kétszeres volt a forgalom, azóta háromszoros
– mondta.
Az általunk megkérdezettek szerint leginkább lisztet, olajat és cukrot visznek, de hatalmas a kereslet az élesztőre is, amit szinte alig lehet kapni. „Az élesztő az első dömping óta hiánycikk” – mondta egy boltos, állítólag az egész országban alig lehet kapni. Nagy a kereslet a hagyományos tartós élelmiszerekre, mint a rizs vagy a tészta, szintén sok fogy konzervből, és legújabban mirelit termékekből is.
„Fogyna több is, ha még nagyobb készlet lenne. Rizst és tésztát például folyamatosan kapunk, de még aznap elkapkodják. Ami máskor 3-4 napig eltart, azt most egy fél nap alatt elviszik” – mondta egy aldis. Egy másik aldis pedig azt mondta, ők tésztát már csak hébe-hóba kapnak a központtól. Több aldistól is hallottuk, hogy a központ képtelen kielégíteni a rendelt mennyiséget, egyikük szerint előfordul, hogy csak a rendelés fele érkezik meg.
A tartós élelmiszerek mellett kielégíthetetlen a kereslet a friss termékekre is. „Kirakjuk a húsokat reggel 7-kor, és szinte már 8-kor üresek a pultok” – mondta egy diszkont dolgozója. Egy másik pedig arról beszélt, hogy hiába rendelnek háromszor annyi zöldséget és gyümölcsöt, mint korábban, már délre alig marad belőlük.
Így is sokkal kevesebb áru érkezik, mint amit megrendelünk. Egyszerűen kifosztják a boltokat, nem tudjuk annyira feltölteni a polcokat, hogy ne fogyna el minden, mert egyszerűen nem kapunk annyi utánpótlást
– mondta egy aldis.
Az Auchan egyik munkatársa azt mondta, hogy a reggeli műszakosok minden nap lepusztítva találják a boltot. Reggel egy órájuk van, hogy megpróbálják visszatölteni a pultokat, de ez nem elég erre. Az idő- és kapacitáshiány miatt lényegében átvették a diszkontok gyakorlatát. Az Aldi és a Lidl ugyanis azért is hatékonyabb a hagyományos láncoknál, mert például az ásványvizeket nem pakolják egyesével a polcokra, hanem raklapokról árulják őket. A boltok megrohanása miatt ugyanez a gyakorlat alakult ki a hagyományos láncoknál: a főfolyosók tele vannak raklapokkal, hogy elérhetőek legyenek a termékek.
A boltba érkező raklapok száma a forgalom növekedésének megfelelően mindenhol kétszeresére-háromszorosára nőtt az elmúlt hetekben. A raklapokat jellemzően a láncok logisztikai központjában állítják össze. Egy Penny-alkalmazott azt mondta, hogy az áruházak megrendeléseit összeállító komissiózó 10-12 boltot lát el, és „már nem bírják a munkát” a kétszeres-háromszoros szállítmányok miatt.
A többszörösére növekedett forgalmat ugyanis a boltoknál meglévő emberállományból elégítik ki. „A boltban mindenki hulla, és egyfolytában jön be a rengeteg áru” – mondta a Penny egyik munkatársa. Plusz ember felvételéről senkitől sem hallottunk, egy dolgozó például azt mondta, hogy a járvány miatt az egyébként is esedékes állásinterjúkra sem mennek már el az emberek.
A létszám ráadásul jellemzően a megszokottnál is kevesebb. Ha ugyanis egy munkatárs kicsit is rosszul érzi magát, már nem megy be dolgozni a járvány miatt. Illetve az is szalámizza a létszámot, hogy az iskola- és az esetleges bölcsőde-/óvodabezárások miatt sok dolgozónak otthon kell maradnia a gyerekekkel. Így jellemzően a megszokottnál kisebb létszámmal kell ellátni a kétszeres-háromszoros forgalmat hetek óta.
Van olyan bolt, ahol a roham miatt napi 10-12 órát dolgoznak az alkalmazottak heti hat napot, máshol napi két órát túlóráznak, de olyan üzletről is hallottunk, ahol túlóra nélkül igyekeznek kezelni a helyzetet. Az Auchan munkatársa például azt mondta, hogy más osztályokról csoportosítottak át embereket az élelmiszerosztályra, és
A bolti dolgozóknak nemcsak a hatalmas pörgés jelent kihívást, hanem a vásárlók hozzáállása is. Az általunk megkérdezett boltosok szerint ugyan a törzsvásárlók igyekeznek empatikusak lenni, búcsúzáskor például jó egészséget kívánnak. „Nagyon sokan megköszönik közülük, hogy itt vagyunk” – mondta egy aldis.
A vásárlók többsége azonban feszültebb és kevésbé toleráns a megszokottnál. Rendszeresen a boltosokon kérik számon, ha hiányzik egy termék, és sokan nem értik meg, miért ilyen hiányos a kínálat.
Nem igazán fogadják el, ha nincs valami. Mi csak egész nap azt hallgatjuk, hogy mi az, hogy nincs? Miért nem pótolják?
– mondta egy bolti dolgozó, és ez „magas stresszhelyzet” a boltosok számára. „A legtöbben türelmetlenek. Rajtunk kérik számon, hogy nincs az, amiért indult, pedig ők viszik el egymás elől” – mondta egy másik dolgozó. Az egy vásárlásra költött összeg is jelentősen megnőtt (azaz a kosárérték), nem ritka, hogy 70-90 ezer forintot fizetnek.
Több megkérdezett is azt mondta, hogy míg a vásárlók többsége a nagy felhalmozásból adódóan tudatosnak tűnhet, a legtöbben azonban egyáltalán nem elővigyázatosak a vírussal kapcsolatban. Például továbbra is rengeteg idős vásárló van, persze ez akár kényszerhelyzet is lehet.
Egyértelműbb jel, hogy a vásárlók feltűnően nem tartják meg a pénztárnál a javasolt két méteres távolságot.
Úgy állnak a sorban, mint a heringek, nem tartják a távolságot, köhögnek össze-vissza
– mondta egy kasszás. Több boltban emiatt (az Aldiról és a Pennyről hallottuk) másfél-kétméterenként csíkokat húznak vagy húztak a kasszáknál, hogy ne egymás nyakában torlódjanak a vásárlók. Többen is beszámoltak arról, hogy előfordul, hogy a vásárlók anélkül köhögnek a közelükben, hogy a kezüket a szájuk elé tennék.
Az egészségügyben dolgozók mellett a jelenlegi helyzetben talán a bolti alkalmazottak vannak leginkább kitéve a járványnak. Folyamatosan új emberekkel érintkeznek, ráadásul a pénzezéstől járvány nélkül is komoly fertőzéseket lehet kapni, és ezzel ők is tisztában vannak. „Az biztos, hogy mi találkozunk a legtöbb beteg emberrel” – mondta egy boltos.
Az általunk megkérdezett dolgozók szerint mindenesetre nagyon vegyes, hogy ki hogyan viszonyul a koronavírushoz. Volt, aki azt mondta, mindenkiben van félelem, és állandó téma a kollégáival a vírus, míg más azt mondta, hogy náluk senki nem meri felhozni. „Nálunk nem vettem észre, hogy bármi meg lenne ijedve, pedig az egészségügyi dolgozók mellett mi is nagy kockázatot vállalunk. Inkább az köti le a figyelmünket, hogy mindenki tudjon valamennyit pihenni és bent is tudjon működni a rendszer” – hangzott egy további vélemény.
Kitartunk, mert tisztában vagyunk vele, hogy akármi is van, nekünk tartani kell a frontot, ezért próbálunk nem is nagyon belesüllyedni a negatív gondolatokba
– mondta egy másik boltos. Egy másik megkérdezett pedig azt mondta, hogy ugyan a gyerekei is kérlelik, hogy ne menjen dolgozni, ennek ellenére továbbra is dolgozik, mert nem akarja cserben hagyni a kollégáit.
Kiemelt kép: Mohos Márton/24.hu