Felháborodott levelet kaptunk olvasónktól egyes új típusú álláshirdetésekkel kapcsolatban. Akad olyan cég, amely hirdeti, nem dolgozik idiótákkal, náluk tökfejmentes zóna van, máshol úgy csomagolják a hosszú munkaidőt, hogy jelzik, az irodából lehet majd naplementés instafotókat csinálni, másutt gügyögősre veszik a pozit, ahogy az alábbi mixből látszik.
Előfordul, hogy azt sem titkolják, milyen jelentkezőket nem fogadnának szívesen. A Magic Burger „irodai asszisztensi állás, extra magas elvárásokkal” verte ki leginkább olvasónknál a biztosítékot, mégpedig a magyarázatok, amiket a cég az egyes elvárásokhoz fűzött, pl.:
Kapcsolattartás a beszállítókkal, reklamációk leadása, beszállítói ajánlatok kiértékelése és szerződések kezelése. Ha nem tudja elengedni a beszállítókkal kapcsolatos problémakezelés érzelmi részét, kérjük, ne jelentkezzen erre a pozícióra. Magnéziumtabletta nem segít.
Megkérdeztük a céget, miért így hirdettek, és Juhos Andrea karrierszakértőt, ő mit gondol a hasonló kendőzetlen megfogalmazásról.
Érdemes különbözni másoktól
A karrierszakértő szerint eléggé egy kaptafára mennek, unalmasak a mostani álláshirdetések, gyakran hosszúak is. Mindenképpen megéri egy kicsit kilógni a sorból, elütni a típushirdetésektől. Abban azonban nem volt biztos, hogy ha irodai asszisztensi állásra pályázna, jelentkezett volna-e az előbb említett felhívásra.
Szerinte az álláshirdetésnél fontos, hogy illeszkedjen ahhoz a képhez, amit a munkáltató szeretne magáról kialakítani, és hogy olyan stílusban fogalmazzák meg, ami felkelti a megcélzott munkavállalói kör érdeklődését is, mert magukénak érzik. Nem tud elképzelni ilyen típusú hirdetést például egy konzervatív nagy banktól.
Aki atipikus álláshirdetést tervez, annak tisztában kell lennie azzal is, hogy biztosan lesznek, akiket esetleg megbántanak, de legalábbis elriasztanak a szöveggel. HR-es körökben is van vita arról, hogy jó-e, ha valaki egy álláshirdetésben feszegeti a határokat – tette hozzá.
Nem baj, ha megmondják, ki ne jelentkezzen
Juhos Andreának kifejezetten tetszett, hogy azt is leírták, kiknek nem ajánlják az állást. Szerinte ez mindenképpen jobb, mintha utólag derül ki, hogy a jelentkezőhöz egyáltalán nem passzol az elvállalt munka. Úgy véli, a hirdetéssel azokat az embereket célozták meg, akik jól állnak az önismerettel, ami elég ritka.
Ha a „hosszú távon” kifejezést nem is sikerült jól írni a hirdetésben, a karrierszakértő úgy véli, a kicsit vagányabb, őszintébb álláshirdetések azt sugallják a jelentkező számára, hogy a munkáltató partner kíván lenni. Nem akarja becsapni a jelentkezőt, és elvárja, hogy ő se csapja be a céget. Ezért hangsúlyozzák külön, hogy aki a megjelölt feladatokat nem szereti, akinek nincsenek ínyére a minimális elvárások, az ne jelentkezzen.
Adminisztratív munkakörnél kicsit szokatlannak találja az ilyen típusú megfogalmazást, de a kékgalléros állásoknál támogatja a lazább, humorosabb szöveget. Tetszett neki a humora, és hogy volt benne egy adag önirónia is. Ilyen típusú hirdetést nem lehet minden pozícióra feladni, például felső vezetőre sem tudná elképzelni, ha egyáltalán meghirdetik az ilyen pozíciót.
Fő az őszinteség
A Magic Burger megkeresésünkre azt írta, a hirdetésben benne vannak a korábbi jó és rossz tapasztalataik, és nem szeretnének zsákbamacskát árulni, azért fogalmaztak ilyen őszintén. Állításuk szerint bejött – bár még nem járt le, már eddig is sokan jelentkeztek a célzott hirdetésre.
Kicsit provokáltuk a céget, milyen munkaadónak tartják magukat. Szerintük teljesen reális elvárásaik vannak. Fiatalos, innovatív felfogásúnak tartják magukat, és állatbarátnak. A munkát persze el kell végezni, vannak elvárások, de semmiképp sem neveznék magukat intoleránsnak vagy kizsákmányolónak – reagált felvetéseinkre Bognár András operatív vezető. Nincs náluk nagyobb fluktuáció, mint más vendéglátó cégnél. Hisznek az őszinteségben és a nyílt kártyákban, keresik és támogatják az ambíciót, amivel egyre ritkábban találkoznak, de bíznak abban, hogy ez nem lehetetlen küldetés.
Hangsúlyozták a hirdetésben a kiemelt bért, de kérdésünkre konkrét választ nem kaptunk. Fizetési igényt kérnek mindenkitől, utána állapodnak meg a bérben, de azért nem adnak kevesebbet, mert valaki kevesebbet jelöl meg, mint amit terveztek – jegyezte meg, hozzátéve, hogy már rövid távon is emelnek, ha a jelentkező bevált.
Érthetetlen, mire a nagy bértitkolózás
Ha már a bérek kerültek szóba, Juhos Andrea nem tartja jónak, hogy a magyar álláshirdetések 99 százalékából hiányzik a fizetés megjelölése. Aki váltáson gondolkodik, az nem kevesebbért, vagy ugyanannyiért, hanem többért lépne csak. Rengeteg időt lehetne megspórolni azzal, ha a cégek megírnák az álláshirdetésben azt is, hogy mennyi lesz a fizetés – jegyezte meg.
HR-esektől mindig megkérdezi, miért nem közlik a fizetést az álláshirdetésben. Azzal érvelnek, hogy kell nekik a mozgástér, illetve hogy a jelölt képességeihez igazíthassák a bért. Szerinte azonban ha egy cég tisztában van vele, hogy mit szeretne, nyilván azt is tudja, hogy mennyiért. Ha jól határozzák meg, kit szeretnének felvenni, jó hirdetést írnak, akkor nem valószínű, hogy olyanok jelentkeznének, akik közelében sincsenek a pozíció betöltéséhez szükséges elvárásoknak, és ezért jóval kevesebb fizetést kellene nekik adni.
Érdemes új megoldásokkal kísérletezni
A szabadosabb megfogalmazás mellett az is újdonság, hogy vannak olyan álláshirdetések, ahol a vezetőt is bemutatják, fotóval, sőt, a dolgozóktól származó értékeléssel – úgy, mint ahogy egy szállást véleményezünk az interneten. A karrierszakértő szerint ez vonzó lehet az álláskereső számára, mert a vezető személye mindig sokat számít.
A jövő, úgy véli a videós álláshirdetéseké lehet, például azért, mert a fiatalokat sokkal jobban megfogja ez, mint a szöveg. És mert jól lehet vele imázst építeni, röviden és szórakoztatóan átadni a fontos információkat. Jó példaként említette a Bunge junior trader kampányát – a megcélzott réteg a hagyományos hirdetésekre egyáltalán nem volt fogékony, az életérzésre koncentráló videó viszont széles körben elérte őket, így meg is találták a megfelelő jelentkezőket.
Muszáj változni, változtatni, mert változik a célközönség is. A cégek talán nem is tudják, de nincs türelmük ma már a jelentkezőknek például adatbázisba feltöltögetni a kért dokumentumokat, inkább elengedik az adott állást. Mégis sok az ilyen hirdetés.
Kiemelt kép: iStock