Egyre több üzletláncnál fizethetünk önkiszolgáló pénztárnál, a tapasztalatok szerint a vevők kedvelik a „csináld magad” kasszát, ahol van, ott már a vásárlások harmadát fizetik ezeknél. A boltok azt mondják, alapvetően megbíznak a vásárlókban, abban, hogy tényleg mindent kifizetünk, de azért résen vannak és beépítettek jó pár biztosítékot.
A Tesco tíz éve lépett, a Lidl és a Praktiker még gondolkodik
Az önkiszolgáló kasszákkal felszerelt négy üzletlánc közül a Tesco tíz éve indította el Közép-Európában önkiszolgáló pénztárait, és mára az áruházak mintegy kétharmadában használják ezeket. A Spar több mint ötven üzletében van önkiszolgáló kassza, a szupermarketekben általában három-négy, a hipermarketekben hat önkiszolgáló kasszánál fizethetnek a vevők. Mint körkérdésünkből kiderült, egyedül az IKEA-ban van minden üzletben önkiszolgáló kassza, összesen 55, ebből 21-21 az Örs vezér téri és a soroksári, 13 a budaörsi áruházban.
A svédek további bővítést nem terveznek, inkább az online vásárlásra fókuszálnak, a Sparnál azonban egyre újabb kasszákat szerelnek fel, és a CBA is a fejlesztés időszakát éli. Utóbbinál még viszonylag újdonságnak számít a lehetőség, hiszen az első önkiszolgáló pénztárat a múlt év második felében helyezték üzembe. S bár mind a négy lánc azt válaszolta kérdésünkre, hogy a vásárlók kedvelik a lehetőséget, az önkiszolgáló kassza mindnyájuknál csak kiegészítő fizetési lehetőség a hagyományos kasszák mellett.
Nem kizárt, hogy hamarosan más láncok is csatlakoznak a négyeshez, ugyanis a Lidlekben és a Praktikerekben még nincs pénztáros nélküli kassza, de már vizsgálják a bevezetés lehetőségét.
A vásárlások harmadát rendezzük már pénztáros nélkül
Hogy mennyit spórolnak a láncok az önkiszolgáló kasszákon és hány milliárd forint folyik át rajtuk, azt nem árulták el. A Tescótól annyit tudtunk meg, hogy vásárlóik mintegy fele fizet rendszeresen az önkiszolgáló kasszáknál.
A CBA-kban és a Sparokban üzletenként eltérő, hogy a vásárlások hány százaléka zajlik pénztáros nélkül. A Sparban ahol van önkiszolgáló kassza, ott átlagban a vásárlók 35 százaléka fizet ezeknél. Náluk az önkiszolgáló kasszákat elsősorban a fiatal és középkorú vásárlói réteg használja, de az idősebbek is egyre nyitottabbak rá.
Az IKEA azt írta, tavaly a vásárlások 31 százalékát bonyolították náluk az önkiszolgáló kasszáknál. A legváltozatosabb árkategóriákban fizetnek a vevők önállóan, általában magabiztosan használják a rendszert, a visszatérő vásárlók az átlagnál is bátrabban. Azt tapasztalták, hogy a nagy összegű vásárlásoknál (például konyhaberendezés) inkább a pénztárosokat választják személyes kapcsolat, információkérés miatt.
Nem feltételezik, hogy lopunk, de azért résen vannak
Az önkiszolgáló kassza egyfajta bizalmi szolgáltatás, a kereskedők feltételezik, hogy a vevők becsületesen kifizetik, amit kivisznek az üzletből. De rászolgáltak-e a vásárlók erre a bizalomra?
A Spar eddigi tapasztalatai szerint kimutathatóan nem nőtt a lopások száma azokban az üzletekben, ahol önkiszolgáló kasszákat működtetnek. Visszaélések azért előfordulnak, és ezeket felügyelő, segítő személyzet biztosításával igyekeznek elkerülni.
Az IKEA-kban kamerák, biztonsági őrök is vannak a kasszáknál, így állandó az ellenőrzés. Ha a biztonságiak látnak valami figyelemreméltót a kamerán, átnézik a vásárló blokkját, ám szúrópróbaszerűen is odaléphetnek a távozó vásárlóhoz, hogy ellenőrizzék. Amennyiben van eltérés a blokk és kiválasztott cikkek között, kamerás ellenőrzés következik, és hatósági intézkedést is alkalmazhatnak, de ez nem jellemző. Nincs kimutatásuk arról, hogy kevesebb vagy több-e a visszaélés az önkiszolgáló kasszáknál.
A Tesco azt írta, számos beépített védelmi ponttal igyekszik kiszűrni a hibás vásárlásokat, illetve a nemfizetéseket. Mi például tapasztaltuk, hogy már a fizetés előtt előírhatja a pénztárgép a szúrópróbaszerű ellenőrzést, amit el is végez egy munkatárs. Állításuk szerint az új eszközök bevezetésével nem csökkent a biztonság.
A munkaerőhiány is mellette szól
Az önkiszolgáló kasszák bevezetésének indokaként az IKEA a vásárlók kényelmét említette első helyen. A Spar azt is, hogy a felszabaduló munkaórákat egyéb értékesítési folyamatokban tudják hasznosítani. Enyhül valamelyest a munkaerőhiány, meglévő dolgozóik nem annyira leterheltek, és nem utolsó sorban csökkenhet a várakozási idő a kasszáknál. Ugyanakkor az önkiszolgáló kasszák nem teljesen „önjárók”, időnként elkél egy kis segítség a vevőknek, ezért is van, hogy a boltláncok állítanak melléjük dolgozókat. Az IKEA-ban négy kassza mellett forgalomtól függően egy-két dolgozó segít, például a termékek beolvasásánál, a fizetésnél vagy az áfásszámlaigénynél. A Sparban általában egy dolgozót osztanak be és a Tescókban is mindig látni ezen a részen egy-két alkalmazottat. A CBA hangsúlyozta, az önkiszolgáló kasszák miatt nem csökkentették a dolgozók számát.
A Tesco az előnyök között a felgyorsult életet és a vásárlói igényeket is megemlítette. A lehetőség megkönnyítheti a bevásárlást, növelheti a vásárlói élményt, de a dolgozók válláról is terhet vesz le, hatékonyabbá vált a munkaszervezés, kisebb lett a vásárlói térből elvett hely is. A legnagyobb kiskereskedelmi láncnál egyébként négy éve elérhető a Scan&Shop szolgáltatás és a mobilapplikáció is: a vásárlók szkenner segítségével olvashatják le a termékek vonalkódjait, amelyeket azonnal a bevásárlótáskába tehetnek. Így nyomon tudják követni a költést, az esetleges megtakarítást, a pénztáraknál pedig már csak a végösszeget kell kifizetniük. Tapasztalatuk szerint az átlagos 4-5 perc helyett így akár 35 másodperc alatt is kifizethető a bevásárlás. A kis-közepes kosarakhoz az önkiszolgáló pénztárt javasolják, a nagy bevásárlásokhoz a Scan&Shopot, míg az apróságokhoz a mobil applikációt.
A CBA főként azokban az áruházaiban tartja hasznosnak az önkiszolgáló kasszákat, ahol alacsonyabb kosárértékek és nagy vevőszámok jellemzőek, illetve a nagyobb alapterületű üzletekben. Az adott üzletek áteresztőképessége nagy mértékben megnövekedett – emelték ki.
Az Aldi szerint más a diszkontfilozófia
Bár az eddigiekből úgy tűnhet, egyfajta „kötelező” kellék lehet az önkiszolgáló kassza, azért nem minden lánc tervezi a bevezetést. A dm például a személyes kommunikáció fontosságával indokolta nemleges döntését. A pénztár náluk ilyen szempontból stratégiai pont, a vevők ott kapnak információt például a legfontosabb aktualitásokról. Viszont 2019 tavaszától vevőkijelzőket helyeztek ki, amelyeken a törzsvásárlók saját maguk válthatják be pontjaikat.
Az Aldi szintén nem tervez az önkiszolgáló kasszákkal, a diszkont filozófiára hivatkozva. Ők úgy látják, kasszáiknál gyors és hatékony munka folyik, vásárlóik nem töltenek sok időt a fizetéssel, és ez így összességében jó ügyfélélmény.