Gazdaság útitárs
Budapest, 2019. március 7.
Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója beszédet mond a magyar hátterû diszkont légitársaság elsõ Airbus A321neo típusú, halkabban és gazdaságosabban üzemeltethetõ repülõgépének ünnepélyes fogadásán a Liszt Ferenc-repülõtéren 2019. március 7-én. A Wizz Air új repülõgépein az A321-esekhez képest kilenccel több, összesen 239 ülõhely található, hatótávolságuk 6500 kilométer.
MTI/Koszticsák Szilárd

Wizz Air: A reptér hibázott, mi lettünk ennek a szenvedő alanyai

Korábban a témában:

Interjút készített a Forbes magazin online kiadása Váradi Józseffel, a Wizz Air vezérigazgatójával, amelyben szóba került, hogy június 19-én törölték a Brüsszel-Budapest járatot, mert a budapesti reptér futópálya felületének sérülése miatt ideiglenesen lezárták a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret.

Image: 73214768, Fapados rep¸lıgÈpek a budapesti Liszt Ferenc (kor·bbi Ferihegy) rep¸lıtÈr 1-es termin·lj·n, Place: Budapest, Hungary, License: Rights managed, Model Release: No or not aplicable, Property Release: Yes, Credit: smagpictures.com
Olcsó repülőjeggyel indult a brüsszeli utazás, de bukta lett belőle a járattörlés miatt
A Wizz Air megtéríti az eredeti jegy árát vagy ingyen átfoglalást ad. De így is rosszul járhatunk.

Sok utas felháborodott azon, ahogy a Wizz Air kezelte a helyzetet, mert a szombati vagy vasárnapi járatra biztosított volna ingyenes átfoglalást. Akinek ez nem volt jó, saját zsebből tehette meg a hazautat, transzfert, szállást, ételt nem biztosítottak. Az egyik utas azt mondta a 24.hu-nak, hogy az eredetileg 8500 forintos repülőjeggyel induló utazás költsége végül fejenként 40 000 forint fölé szaladt.

Váradi József erre reagálva azt mondta a Forbesnak:

Egy nagyon szerencsétlen helyzet állt elő a Budapest Airport hibájából, és ennek mi lettünk a szenvedő alanyai.

Magyarázata szerint az történt, hogy az egyik, Budapesten leszálló, pár hónapos gépük megsérült, amikor a kifutópályáról felverődött egy jelentős aszfaltdarab, ezért a repülőt ki kellett vonni a forgalomból.

A nyári csúcsszezonban eleve nem lehet egyik pillanatról a másikra pótolni a kiesett gépet, át kellett terveznünk a menetrendet, emellett közel két órára lezárták a repteret is.

Váradi azt mondta: a feltételek nem voltak adottak, hogy minden problémát meg tudjanak oldani.

Amúgy is elég kaotikus a helyzet európai szinten is, komoly résidőproblémák vannak főleg a légi irányítás gondjai miatt, sok a késés, törlés. Az egész európai rendszer, beleértve azokat a segédszervezeteket, segédeszközöket, amelyek az ilyen rendkívüli helyzetekben lépnének működésbe, mind megfeszítettek, vagy működnek, vagy nem. (…) Szegény utasok valóban az áldozatai lettek egy olyan helyzetnek, ami nem a mi hibánkból alakult ki.

Az üzletember szerint az alapvető probléma az, hogy az állami intézmények, amelyek alapvető befolyással vannak az iparágra, mint például a légi irányítás vagy az állami repülőterek, nem működnek normálisan.

Az pedig szerintem irreális várakozás, hogy repülünk 144 repülőtérre és mindenhol legyen éjjel-nappal Wizz Air-es alkalmazott azért, hogy ha nagy ritkán ilyen komoly fennakadás keletkezik, személyesen tudjon segíteni. Meg lehet csinálni, csak akkor nem ennyibe fog egy repülőjegy kerülni, hanem körülbelül a duplájába.

Hiába van szerződéses kötelezettsége a földi kiszolgáló szervezeteknek, arról, hogy milyen személyzettel mit kell a szolgáltatóknak biztosítaniuk, ezek vagy teljesülnek, vagy nem – magyarázta Váradi. A törölt brüsszeli járatról Cseh Katalin EP-képviselő is írt a Facebookján, mert maga is a pórul járt utasok között volt. Erre a Wizz Air-vezér így reagált:

Amikor a brüsszeli politikus azt mondja, hogy a légitársaság nem figyel oda az utasaira, az szerintem nem így van, mert az alapvetően politika által vezényelt kiszolgáló infrastruktúra nem tudja megoldani a feladatait.

Ahhoz pedig, hogy a kormányinfón Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter fogyasztóvédelmi büntetéssel fenyegetett, azt fűzte hozzá:

Attól még, hogy valaki a kormány nevében beszél, nem biztos, hogy ő az igazság szószólója. Az ilyen nyilatkozatok alapismeretek hiányában sülnek el időnként.

A magyar légi irányítást dicsérte Váradi József, szerinte az egyik legjobban működő Európában, de a Budapest Airport az elmúlt években nagyon alábecsülte a várható növekedést, és nem megfelelő mértékben fejlesztették az infrastruktúrát. Sokat kell várni a biztonsági átvilágításnál és helyhiány van a beszállításnál.

[M]ára lényegében három utasból kettő diszkont légitársasággal utazik, innentől ez a mainstream. És ezt azért nem volt lehetetlen előre látni, miután ez egy európai trend, ott meg különösen, ahol eltűnik a nemzeti légitársaság. Az infrastruktúra mégis arra épült, hogy döntően a hagyományos légitársaságokat szolgálja ki, és csak kis részben, nagyon alacsony minőségi szint mellett a diszkontokat.

Kiemelt kép: MTI/Koszticsák Szilárd

Ajánlott videó mutasd mind

Image: 73424114, Heller Ńgnes filozůfus NŠdas Pťter Ūrů 70. szŁletťsnapjŠn a Sanoma budapesti kŲzpontjŠban, Place: Budapest, Hungary, License: Rights managed, Model Release: No or not aplicable, Property Release: Yes, Credit: smagpictures.com

Kornis Mihály: Szeretlek, Heller Ági

A pénteken elhunyt, világszerte elismert filozófus kilencvenedik születésnapjára írt szöveggel emlékezünk Heller Ágnesre. Az író szerint a nagy magyar gondolkodó megvehetetlen és megalázhatatlan volt. 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Image: 73907887, BarnŠk LŠszlů szŪnťsz ťs Horgas ŃdŠm koreogrŠfus., Place: Budapest, Hungary, Model Release: No or not aplicable, Property Release: Yes, Credit: smagpictures.com
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.