Gazdaság

Újabb 10 milliárdot tolnak Rogánék a plakátkampányolásba

Idén ez már a második 10 milliárdos keretmegbízás Balásy Gyula cégeinek. Tavaly egész évben 18,4 milliárd ment el a tájékoztató kampányokra.

Nettó 10 milliárd forintos keretmegbízást kapott a Rogán Antal tárcája alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivataltól (NKH) a Balásy Gyula érdekeltségébe tartozó New Land Media Kft. és a Lounge Design. Az összegből 3 milliárd forint opciós érték – derül ki a Közbeszerzési Hatóság honlapjára feltöltött dokumentációból.

A két cég az Európa jövőjét érintő nemzetközi és hazai szintéren történő kormányzati kommunikációval kapcsolatos feladatok ellátása 6., valamint az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátása 14. fantázianevű munkát szerezte meg, ez a gyakorlatban a 14. plakátkampányos megbízást jelenti.

Egész évben nem költöttek ennyit plakátolásra

Idén mintha nagyságrendileg változott volna a kampányokra szánt összeg: 2019-ben ez már a második 10 milliárdos propagandamegbízás Balásy cégeinek. Néhány hete a G7 vett észre egy januárban megkötött szerződést, az a hasonló propaganda-megállapodások 13. darabjáról szólt.

A mostani megbízással együtt tehát idén már 20 milliárdot szánnak “tájékoztató kampányra”. A tempó fokozódik, 2018-ban az összes ilyen jellegű megbízás – az opciós összegekkel együtt – 18,4 milliárd forint volt.

Hogy egy-egy 10 milliárdos szerződés konkrétan hány kampányt fedez és milyen időtartamra szól, azt nem lehet tudni, ugyanis sem a kiírásban, sem az összegzésben nem részletezik. A G7 által megírt szerződés és a mostani közzététel alapján nagyjából három hónap alatt tapsoltak el 10 milliárd forintot reklámtevékenységre és rendezvényszervezésre, valamint kutatási feladatokra.

Már verseny sincs

Abban nincsen semmi meglepő, hogy a befutók a Fidesz-szimpatizáns Balásy ügynökségei lettek. 2015-ben költséghatékonysági okokból átalakították az állami kommunikációs megbízások rendszerét, elvileg így akarták visszavágni a korábban esetenként akár 40 milliárdot is megközelítő éves költést.

Azóta minden tendert központosítva, a Miniszterelnöki Kabinetiroda alá tartozó NKH-n keresztül bonyolítanak. A NKH nem egyenként keresi meg a legjobb ajánlatot nyújtó ügynökségeket: kiírnak egyetlen nagy keretszerződést, majd ennek nyertesei között versenyeztetik azután a konkrét munkákat. Így történt ez a jelenleg is érvényben lévő, 2018 júniusában megkötött, összesen 75 milliárd forintos mozgásterű (25 milliárdos alap, ami kétszer újratölthető) megállapodással is, a befutók pedig a Balásy-Csetényi-Kuna hármas érdekeltségei lettek. Az amúgy sem éles versenyhelyzet is eltűnt, amikor tavaly kiderült, hogy Kuna Tibor és Csetényi Csaba érdekeltségeivel szerződést bontott az NKH, így a megbízásokat egytől egyig Balásy Gyula ügynökségei kapják.

A G7 év elején kiszámolta: 2018-ban az állam 50 milliárd forintot költött kommunikációra.

Kiemelt kép: Bielik István /24.hu

50 milliárdot tapsoltak el kommunikációra Orbánék tavaly
Mi lenne, ha nem a spórolás végett hozták volna létre a Nemzeti Kommunikációs Hivatalt?

Ajánlott videó

Olvasói sztorik