Gazdaság
Budapest, 2015. június 19.
Szorosan egymásra záródva parkolnak a gépjárművek a főváros VII. kerületének egyik mellékutcájában. A furgon néhány centiméteres távolságot hagyva állt be az előtte és mögötte álló járművek közé.
MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba 
***************************
Kedves Felhasználó!
Az Ön által most kiválasztott fénykép nem képezi az MTI fotókiadásának, valamint az MTVA fotóarchívumának szerves részét. A kép tartalmáért és a szövegért a fotó készítője vállalja a felelősséget.

Zuglóra is átterjedt a csoda: veszteséges a fizetős parkolás

Baksa Roland
Baksa Roland

újságíró. 2019. 02. 07. 07:30

Nem egészen két éve furcsa üzletbe ment bele a zuglói önkormányzat. Közbeszerzést írt ki a fizetős parkolási rendszer kialakítására és üzemeltetésére 2+2 évre, és a becsült összegnél drágább, 1 milliárd forintnál is magasabb ajánlatot adó konzorciumot bízta meg a munkával, ráadásul a három indulóból kettőt (egyikük a becsült összegnél olcsóbb ajánlatot adott) kizártak a versenyből.

Mostanra kiderült, milyen ráfizetés a biznisz az önkormányzatnak – holott azt gondolhatnánk, hogy egy normális világban a fizetős parkolás többet hoz a konyhára, mint amennyibe kerül.

Az első, tört évben, 2017-ben csaknem 490 millió forintos mínuszt termelt a fizetős parkolás az önkormányzatnak, tavaly pedig további 250 milliós veszteséget – derül ki azokból az adatokból, amelyeket az egyik önkormányzati képviselő, a Civilzugló Egyesület képviseletében a testületben ülő Várnai László tett közzé. Ezek nem az ő számai, hanem a kerület jegyzőjétől származnak, vagyis hivatalosnak tekinthetők.

Az ügy mögött nagykoalíciós együttműködést látó Várnai emlékeztet is rá,

a parkolás bevezetésekor még milliárdos nyereséget ígértek, a fejlesztések leendő forrásaként mutatták be a fizető parkolást.

Közben pedig kiterjesztették a fizetőövezet határát, néhol azonban nem tettek ki erre figyelmeztető táblát.

A parkolóautomaták beszerzése az első évben, 2017-ben történt, a beruházás döntő részét ez tette ki, de parkolókat tavaly is alakítottak ki. Ha ezeket a költségeket levonjuk a teljes kiadásból, akkor megkapjuk, hogy a fizetős parkolási rendszer üzemeltetése, fenntartása mennyibe kerül és mennyi bevételt termel az önkormányzat szemszögéből. Így sem kedvezőbb a kép: a működési egyenleg 2017-ben 260 milliós nyereséget hozott, de amint rá egy évre megugrott az üzemeltető konzorciumnak fizetendő díj, 2018-ban már bő 200 milliós veszteség jött össze.

A nyertes csoport egyik tagja, „a C-Ware nem áll távol a VI. kerületi botránycégtől, a Centrum Parkoló Kft.-től, amelynek tevékenysége miatt jelenleg 24 vádlott, köztük Fürst György (MSZP) volt alpolgármester hűtlen kezelés vádjával került bírság elé. A jelenleg német tulajdonban lévő C-Ware alapítója 2008-ban Kupper András, a Centrum Parkoló fő tulajdonosa (a hasonló nevű fideszes politikus nagybátyja) volt, a két cég székhelye jelenleg is ugyanazon a címen található” – írta a cégről az Átlátszó a gyanúsnak titulált tender kihirdetése után. A másik cég a francia hátterű Parkeon SAS. A harmadik cég kormánypárti kötődése megkérdőjelezhetetlen.

A SIS Parking Kft. végső tulajdonosa Szellem Zoltán és Várszegi Zsolt. Szellem a kilencvenes évek közepén a Fidesz gazdasági hátországának egyik aktív szereplője volt, nevét korábban egyebek mellett fiktív drágakőüzletekkel hozta kapcsolatba a sajtó. „Ő volt a tulajdonosa a Honvédkórháznak laborvizsgálatokat végző H-MED Kft.-nek is. A magánlabor működési engedélyét azonban az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat 2001-ben visszavonta, majd az Országos Egészségbiztosítási Pénztár jogtalan számlázás miatt beperelte a céget. Végül több mint tízévi pereskedés után nyert a H-Med, majd jogutód nélkül megszűnt” – festette le a múltat a HVG.

A SIS Parking az elmúlt években kezdett nyerő szériába a fővárosi parkolóüzemeltetési piacon. A 2016-ban alapított céget egy évre rá a józsefvárosi parkolás üzemeltetésével bízták meg, aztán a XI. kerületi önkormányzattól kaptak egy hatalmas megbízást, szintén egy pályázó csapat tagjaként, ezt követte a zuglói üzlet. Talán nem véletlen, az újbudai esetben is hasonló folyamat indult el, mint Zuglóban: az addigi nyereséges parkolás tavalyra veszteségbe fordulhatott, írtuk meg az akkori tervek alapján fél éve. (A végleges számok az idén május környékén állnak majd rendelkezésre.)

Young man waiting for a parking ticket to be dispensed from the ticket booth at the side of a street after making his payment
Az újbudai csoda: az önkormányzat bukik a parkoláson
Ráadásul mindezt pont akkor, amikor újabb utcákra terjesztik ki a fizetős parkolást és megemelik a tarifákat. 2016 végéig masszív nyereségre tett szert a kerület a parkolásból, aztán 2017 elején új cégeket bíztak meg.

Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba 

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Image: 73863493, Orb·n Viktor miniszterelnˆk a 21. ÈvÈrtÈkelıjÈn elmondta, hogy nˆvelni szeretnÈ a sz¸letÈsek sz·m·t Magyarorsz·gon, ezÈrt hÈtpontos csal·dvÈdelmi akciÛtervet jelentett be. Orb·n azt mondta, ez a v·lasza a bev·ndorl·sra, ugyanis szerinte Br¸sszel, Soros Gyˆrgy Ès a baloldal migr·nsokkal akarja el·rasztani EurÛp·t., Place: Budapest, Hungary, License: Rights managed, Model Release: No or not aplicable, Property Release: Yes, Credit: smagpictures.com
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.