Belföld
Young man waiting for a parking ticket to be dispensed from the ticket booth at the side of a street after making his payment

Az újbudai csoda: az önkormányzat bukik a parkoláson

Baksa Roland
Baksa Roland

újságíró. 2018. 07. 10. 06:00

Ki látott már olyat, hogy a fizetős parkolási rendszer több pénzt visz el, mint amennyit a konyhára hoz? Aki nem, Budapesten, a XI. kerületben most megteheti.

Masszívan több bevétele volt jó darabig az újbudai önkormányzatnak a parkolási rendszerből – ahogyan az normális egyébként –, mint amennyit rá kellett költeni (a büntetések behajtására, a parkolóórák telepítésére, javítására, parkolók építésére). 2016 végéig a bevétel évi 450-480 millió forint körül alakult, a kiadások pedig 200 millió forint körül ingadoztak. Alsó hangon tehát 250 millióval gazdagodott évente a kerület.

Aztán 2017-ben nagyot fordult a világ. A kiadás az előző évinek a duplájára ugrott, miközben a bevétel csak szerény mértékben nőtt, így máris csupán 110 milliós plusszal jött ki az önkormányzat a bizniszből. Az idén pedig már veszteséget termel majd az egész: az eredetileg elfogadott költségvetési terv is mínuszt jósolt 2018-ra, a nemrég módosított változatban, a veszteség még tovább hízott, 130 millió forinttal fog többet felemészteni a parkolási rendszer üzemeltetésestül, behajtásostul, parkolólétesítésestül, mint amennyi bevételt hoz.

Mindez ráadásul úgy következik be, hogy tavaly bár nem nőttek a parkolási tarifák, de egyes területeket átsoroltak magasabb díjkategóriába. Az idén pedig – az április 8-i választás után – a fővárosi közgyűlés engedélyt adott arra, hogy a tarifák is emelkedjenek, és újabb utcákban is kelljen fizetni az autó letételéért.

Az önkormányzat azzal indokolta mindezt a 24.hu-nak, hogy

Újbuda sosem bevételi forrásként tekintett a parkolási zónák és díjak meghatározására,

számukra ez forgalom- és parkolásszabályozási eszköz. Céljuk, hogy „a parkolás fejlesztésével és a beruházásokkal a lakók érdekeit szolgáljuk.” A parkolási övezetek módosításának és a tarifaemelés mögött az a szándék húzódik, hogy „a kerületben visszaszoruljon a tömegközlekedési infrastruktúra fejlesztése nyomán mára kialakult P+R jellegű parkolás és a helyben lakók nagyobb eséllyel tudjanak megállni autójukkal saját otthonuk közelében.”

Budapest, 2011. április 28.
A XI. kerület Bercsényi utca látképe. Két oldalon  lakóházak, középen az Allee bevásárlóközpont mélygarázsának lejárata.
MTI/Bizományosi: Nagy Zoltán 
***************************
Kedves Felhasználó!
Az Ön által most kiválasztott fénykép nem képezi az MTI fotókiadásának és archívumának szerves részét. A kép tartalmáért és a szövegért a fotó készítõje vállalja a felelõsséget.
A XI. kerület Bercsényi utca látképe
Fotó: MTI/Bizományosi: Nagy Zoltán

Máris érthetővé teszi a veszteségessé váló parkolási rendszert az, hogy – mint az önkormányzat tájékoztatta lapunkat – a parkolási feladatok ellátására korábban kötött szerződések 2016 végén lejártak, ezért új közbeszerzési eljárásokat írtak ki. Az előző szerződésekkel összevetve a frisseket pedig az látszik, hogy az új nyertesek jóval drágábban vállalták a feladatokat. Ami az idén 330 millió forintba kerül, az kalkulációink szerint a korábbi években ennek a harmadából kijött.

Azzal is védték az elszaladó kiadásokat, hogy „az újabb zónák kijelölése, az automaták megvásárlása, kihelyezése idő- és beruházásigényes feladat, ezért az önkormányzat több mint kétszázmillió forintot különített el beruházási célra a parkolási kiadások soron.”

A nyertesek között találjuk

  • a G4s Készpénzlogisztikai Kft.-t, amely nemrég került Orbán Viktor jó barátjának, Garancsi Istvánnak az érdekeltségébe,
  • a Siemens Zrt.-t,
  • a Józsefvárosi Gazdálkodási Központ Zrt-t (nevéből adódóan a VIII. kerület cége),
  • és az Újbuda Smart 11 Kft.-t (a XI. kerület cége),
  • de az igazán nagy pénzt a SIS Parking Kft. szakítja a parkolási rendszer üzemeltetéséért.

Utóbbi viszonylag új szereplő a piacon, 2016 elején alapították, és az újbudai önkormányzattól tavaly 2020-ig bezárólag összesen 1,2 milliárd forintos megbízást nyert el. Ebből egyelőre a nyilvánosságra hozott szerződések között annyi látszik, hogy tavaly 280 millió forint vándorolt a céghez.

A cég alvállalkozókat is igénybe vesz, vagyis osztozik az újbudai önkormányzattól elnyert projekten

  • a parkolóőröket biztosító Park-Controll Kft.-vel,
  • az ügyfélszolgálati teendőket, panaszkezelést ellátó MediaPlusz Kft.-vel,
  • valamint a jegykiadó automatákat üzemeltető Sessionbase Kft.-vel.

A SIS Parkingot gyorsan megtalálták a közpénzes megrendelések. Tavaly megbízták a józsefvárosi parkolás üzemeltetésével, amolyan bemelegítésképpen még csak 180 millióért, aztán jött az újbudai üzlet, és nem sokra rá egy konzorcium tagjaként behúzták a zuglói parkolásra kiírt, bő 1,2 milliárd forintos tendert is, amelyet az Átlátszó mutyigyanúsnak titulált.

Nincs jó pedigréje a SIS Parking mögött álló végső tulajdonos magánszemélyeknek. Ahogyan a HVG felidézte:

„A tulajdonosok – Szellem Zoltán és Várszegi Zsolt – korábbi vállalkozásai közül egyik sem foglalkozott ilyesmivel. Szellem nevét korábban egyebek mellett fiktív drágakőüzletekkel hozta kapcsolatba a sajtó. Ő volt a tulajdonosa a Honvédkórháznak laborvizsgálatokat végző H-MED Kft.-nek is. A magánlabor működési engedélyét azonban az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat 2001-ben visszavonta, majd az Országos Egészségbiztosítási Pénztár jogtalan számlázás miatt beperelte a céget. Végül több mint tízévi pereskedés után nyert a H-Med, majd jogutód nélkül megszűnt.”

Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Thinkstock

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Demonstrators hold flags of Europe and of Romania as they protest in the front of the Romanian Parliament in Bucharest March 6, 2018.
Hundreds of demonstrators from around the country staged a rally following a nation wide mobilisation on social media to protest against the corruption and against PSD, the ruling Social Democrat Party. Romania's justice minister launched a procedure to sack the popular and internationally respected head of the anti-corruption investigation body. As chief prosecutor in the DNA anti-corruption body, Laura Codruta Kovesi has helped bring a raft of corrupt officials to justice in recent years in one of the EU's most graft-ridden countries. / AFP PHOTO / Daniel MIHAILESCU
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.