Előfordult már, hogy az munkahelyeden felkapcsolva hagytad a világítást, nem kapcsoltad ki a számítógépét, esetleg nem vetted lejjebb a fűtést mielőtt elhagytad az irodát? Ha igen, valószínűleg nem fordítasz kellő figyelmet az energiahatékonyságra, pedig néhány egyszerű trükkel nem csak munkahelyünknek, hanem magunknak is jót teszünk, nem beszélve a környezetről.
A hideg hónapok közeledtével összegyűjtöttünk néhány egyszerű tippet arra, hogyan lehet könnyedén hatékonyan felhasználni az energiát, illetve, hogyan lehet spórolni az őszi-téli hónapokban, amikor egyébként is több energiát használunk el.
Fontos, hogyan bánunk például a fűtéssel az irodában. Ezekre érdemes figyelni:
- Vegyük lejjebb a fűtést, az ideális irodai hőmérséklet télen 20-22°C. A fűtés csupán 1°C-kal való lejjebb állítása 5-10 százalékos megtakarítást jelent a fűtésre fordított energiafelhasználás terén.
- Ha termosztatikus radiátorszelepek vannak az irodánkban, legyünk tisztában vele, hogyan kell őket megfelelően beállítani. Úgy működnek, hogy érzékelik közvetlen környezetük léghőmérsékletét, és aszerint, hogy hányas fokozatra kapcsoltuk engedik, vagy épp akadályozzák a forró víz radiátorba való áramlását. Például, ha egy 1-től 5-ig skálázott radiátorszelep 5-ösre van állítva, akkor nagyjából 25°C-os léghőmérsékletnél, 1-esre állítva pedig körülbelül 15°C-nál állítja le a víz beáramlását.
- Nem kerül sokba, de sokat számít: helyezzünk hőtükör vagy hővisszaverő fóliát a külső falak és a radiátor közé.
- Tegyünk az ablakokba ablakpárnákat.
- Bár ez inkább a munkáltatók dolga, érdemes felhívni a figyelmüket arra, hogy az épület azon részeit, amelyeken a dogozók csak áthaladnak – folyosó, lift előtti tér –nem szükséges olyan melegre fűteni, mint az irodaszobákat. Javasolt a tartósan nem használt terekben a fűtés kikapcsolása.
Az áramfelhasználás terén is tudatosan lehetünk energiahatékonyak:
- Csatlakoztassuk minden berendezésünket energiatakarékos más néven intelligens elosztóra. Ezek egy fő és egy másodlagos aljzatból állnak. Utóbbihoz csatlakoztatott berendezések csak akkor kapnak áramot, ha a főaljzatba dugott berendezés bekapcsolt állapotban van. Tehát ha a főaljzatba dugott berendezést – esetünkben a számítógépet – kikapcsoljuk, a másodlagos aljzatba dugott berendezések – pl. monitor, nyomtató, hangszóró, router és egyéb perifériák – is automatikusan kikapcsolnak.
- Az irodában helyettesítsük a meglévő világítótesteket alacsonyabb energiaigényű megoldásokkal, mint például CFL (Compact Fluorescent Lamp, avagy kompakt fénycső) és LED (Light Emitting Diodes) világítótestekkel: bár többe kerülnek, de a hagyományos izzólámpákhoz képest mindössze 10-20 százaléknyi energiát igényelnek, ráadásul tovább is tartanak – 4-től egészen 30 évig is.
- Szintén munkáltatói hatáskör, de érdemes felhívni a figyelmet a jelenlét-érzékelők használatára: azokban a helyiségekben, ahol senki nem tartózkodik a világítás lejjebb vételével vagy kikapcsolásával a felszerelt érzékelők az áramhasználatot akár 30 százalékkal is csökkenthetik.
- Emellett persze kapcsoljuk ki azokat az eszközöket, amelyekre éppen nincs szükségünk, illetve használat után érdemes kihúzni a berendezések töltőit, vagy lekapcsolni az elosztót. Ezzel az intézkedéssel hosszútávon sok energiát takaríthatunk meg.
Kiemelt kép: Thinkstock