Hirtelen óriásira nőtt a bankbetétje a dollármilliárdos Mészáros Lőrinc központi építőipari cégének, a Mészáros és Mészáros Kft.-nek: a vagyonmérleg tervezetében 74,7 milliárd forintot mutattak ki. Egy évvel korábban még csak 4 milliárd forint volt a közbeszerzéseken taroló felcsúti cégnél. A mérlegtervezet amúgy a V-Híd Építő Zrt.-vel elhatározott fúzió miatt készült, és a tavaly év végi állapotot tükrözi.
A vasútépítő céget néhány hónapja szerezte meg a Mészáros-házaspár, és most döntöttek a szerzemény beolvasztásáról a Mészáros és Mészáros Kft.-be. A V-Híd a Cégközlönyben megjelent hirdetmény alapján 16,5 milliárd forint bankbetétet mutatott ki, így
Nem szokásos dolog, hogy ennyi készpénz legyen egy építőipari cégnél, még a Simicska-féle Közgépet a trónról letaszító csúcstartó, a tiszakécskei Duna Aszfalt Kft. mérlegében sincs sokkal több 30 milliárd forintos bankbetétnél. Ám a Mészáros-érdekeltségek működése sem szokványos, a betét pedig az uniós finanszírozású infrastruktúraépítésekkel és a magyar kormány nagyvonalú előlegfizetéseivel függ össze.
Ami a közpénztarolás sebességét illeti, a választások óta már több mint 200 milliárd forintnyi közbeszerzést nyertek el a felcsúti milliárdoshoz köthető cégek.
A közpénzes projektek pedig döntően uniós támogatással valósulnak meg, az Átlátszó oknyomozó portál gyűjtése alapján az utóbbi években az elnyert Mészáros-beruházások jellemzően 80-85 százalékát finanszírozzák brüsszeli pénzekből. Olyanokat például, mint a Százhalombatta és Ercsi közötti csaknem 50 milliárd forintos vasútfelújítás, amelyet a Mészáros és Mészáros idén év elején nyert el Szíjjártó Péter külügyminiszter édesapjának egykori cégével, a Vasútépítők Kft.-vel közösen.
Uniós támogatású nagy infrastruktúraberuházásokat mindig jó volt elnyerni, Brüsszel ugyanis még az első kapavágás előtt 30 százalék előleget szokott fizetni a munkák beindítására. A magyarországi vállalkozásoknak azonban még ennél is jobb a helyzetük, amióta a gazdaságélénkítés jegyében kormányrendeletben rögzítették, hogy a nyertesek 50 százalék előlegre tarthatnak igényt. Mégpedig a szerződéskötést követően rögvest lehívhatja az adott cég a teljes összeg felét.
Ilyen mértékű előleget az Európai Bizottság ugyan nem hajlandó fizetni, mert az út- és vasútépítéseknél szokásos hosszas előkészületek idejére feleslegesnek tartják a munkákhoz képest aránytalanul nagy pénzátutalást. A magyar kormány azonban nem tágított az 50 százalékos előlegtől, és az állami költségvetésből állja a számlát.
Más Mészáros-cégnél is duzzasztják a bankbetétet a gazdaságélénkítő előlegek, a vasútépítő R-Kord Kft. és a Vasútautomatika Kft. fúziós mérlegéből például 25 milliárd forint bankbetét ugrott elő:
Építőipari berkekből úgy tudjuk, az uniós projektekre kapott előleget külön számlán kell tartaniuk a vállalkozásoknak, és ahhoz nem nyúlhatnak hozzá, csakis az adott beruházásra fordíthatják. Ezt a NAV ellenőrzi – legalábbis erről számoltak be a 24.hu által megkérdezett cégeknél. És így nem is értik, mi ebben a gazdaságélénkítés.
A fő élénkítőnek mindenesetre Mészárosék látszanak, és az előlegek alapján borítékolható, hogy a Mészáros és Mészáros (amelynek április óta már az új vagyonkezelő, a Mészáros Építőipari Holding Zrt. a tulajdonosa) minden eddiginél jobban hasít majd az idén.
A 2015 nyarán alapított V-Híd, amely eredetileg Apáthy Endre érdekkörébe tartozott, ennél is jobban szerepelt, tavaly 23,8 milliárd forgalmat és csaknem 1,5 milliárd forint nyereséget hozott össze.
Az összeolvadás után a Mészáros és Mészáros Kft. egy 7,6 milliárd forint saját vagyonú, 100 millió forint alaptőkéjű társaságként folytatja pályafutását. A vagyonmérleg-tervezet alapján 116 milliárd forintnyi kötelezettséget kell rendeznie, de több mint 90 milliárd bankbetétetje is lesz hozzá.
Kiemelt kép: Földi Imre / MTI