Gazdaság
A ticket inspector stands next to a new type of train presented 26 September 2000 at Slovenia's capital Ljubljana main railway station. Slovenia, a former Yugoslav republic that declared independence in 1991, will join the European Union 01 May 2004 together with another nine central European countries, most of them formerly Communist. AFP PHOTO STRINGER / AFP PHOTO / STRINGER

Mészáros Lőrinccel együtt dübörgő cég készülődhet az adriai vasútépítésre

Egy Mészáros Lőrinccel több projektben együttműködő, hivatalosan egy osztrák ügyvéd tulajdonában lévő magyar vállalkozás szlovéniai megrendelésekre készülhet.
Korábban a témában:

Miközben a szlovén vállalkozások az évek óta csökkenő megrendelések miatt alig várják a Koper és Divača között tervezett második vasúti vágány építésének megkezdését, nyilvánvalóan magyar konkurenseik szintén készülődnek a beruházásra – írja hétfői cikkében a Siol.net szlovén internetes újság.

Egy magyar mérnöki vállalkozás ugyanis –  amely szorosan együttműködik magyar építőipari vállalatokkal, illetve kormányközeli vállalkozókkal – máris bejelentette, hogy leányvállalatot nyit Szlovéniában.

A Miro Cerar által vezetett szlovén kormány immár három éve tárgyal a Divača–Koper közötti második vasúti vágány megépítéséről. A tárgyalások a magyar részvételről folynak, illetve a beruházás finanszírozásáról. Minderről egyelőre a szlovén újság szerint semmi biztosat nem lehet tudni, különösen arról nem, hogy mit szeretne igazán Budapest azért cserében, hogy körülbelül 200 millió eurót befektetne a projektbe.

Harbor of Koper with boats, Slovenia, Europe
Újabb magyar kijárat az Adriára?
Budapest állítólag kétszázmillió euróval finanszírozná a Szlovénián belül is vitatott második vágány megépítését Koperig, amelynek megépítését azonban jelenleg jogi akadályok – és talán a Fidesz barátai – is nehezítik.

Az, hogy a két állam jutott-e valamilyen megállapodásra, szintén nem világos. Ezt állítólag magyar kérésre tartják titokban – azért ehhez hozzátehetjük, hogy a június 3-ai szlovén választások előtt a ljubljanai fél nem akar nyilvánosságra hozni az eredményt esetlegesen negatívan befolyásoló részleteket, miközben a magyar kormányt aligha érintené érzékenyen egy ilyen egyezség közzététele. (Az pedig, hogy ennek révén az Orbán-kormány „kijutna” az Adriára, végképp nem lenne titkolandó dolog Magyarországon.)

Egyelőre annyit tudni a Siol.net szerint, hogy Magyarország 99 éves bérletbe szeretne bizonyos területeket Koper környékén, a sermini körforgalom közelében, ahol egy logisztikai központot építenének. Azt az információt, hogy a magyarok szeretnének a koperi kikötővállalatban, a Luka Koperben kisebbségi részesedést szerezni, illetve bekapcsolódnának a második vágány építésébe vállalakozásaik révén, eddig a szlovén kormány kifejezetten tagadta.

A Siol.net szerint mára viszont egyre nyilvánvalóbb, hogy a háttérben igenis készülődnek a szlovén vasúti beruházás megrendeléseire a magyar építőipari vállalkozások. A magyar Belfry Group nevű vállalat ugyanis hónapokkal ezelőtt a saját internetes oldalán jelentette be, hogy egy leányvállalatot létesített Szlovéniában.

Ez a cég műszaki tanácsadással foglalkozik, méghozzá utak, vasutak, telekommunikációs és energetikai hálózatok építésénél. Referenciái között több magyar vasútvonal szerepel, ahol jelző-biztosítóberendezéseket és más rendszereket installáltak, szereltek fel.

„Középtávú cél egy olyan működő társaság létrehozása, mely a Belfry Csoport teljes szolgáltatási körét nyújtani tudja” – idézi a társaság honlapját a Siol.net. Ha felkeressük az oldalt, ott azért az is olvasható, hogy „a szlovéniai üzleti érdekeltséget pillanatnyilag még a Magyarországon működő társaság irányítja, de a fióktársaság felépítése már folyamatban van”. Ugyanakkor az utóbbi hetekben Szlovéniában feltűntek a Belfry Group reklámjai – írja a szlovén lap, bár a szerző azt is megjegyzi, hogy a 20 fős cég, a Belfry megjelenése a szlovén építőipari piacot aligha rázza meg.

Ám a Siol.net hozzáteszi: a Belfry rendkívül jó politikai és üzleti kapcsolatokkal rendelkezik.

Orbán komcsizva kampányolt a barátjáért, aki Tito-pólóban feszített fiatalon  
Orbán Viktor eskületétele utáni első útja Szlovéniába vezetett, ahol nem a legjobb ütemben kezdte emlegetni Marxot és Lenint. De miért volt ilyen fontos beszállnia a szlovén választási kampányba a magyar kormányfőnek?

Mészáros, Strabag

A Belfryről a G7 idén márciusban közölt hosszabb cikket. Ebben azt írták, hogy 60 milliárd forintnyi állami megrendelés kerülhetett az osztrák ügyvéd, Daniel Neubauer tulajdonában álló cégcsoporthoz.

Hivatalosan semmi kapcsolat nincs Mészáros Lőrinc és a Belfry között, ám feltűnő, hogy a cégek a nyilvánosan elérhető adatok szerint kizárólag Mészároshoz köthető alvállalkozókkal dolgoznak. Ezen kívül a Belfry több közbeszerzésben is együtt szerepelt a Strabaggal, olyannyira, hogy Belfry kapcsolattartója például az M85 Csorna és Sopron közti útszakaszról szóló közbeszerzésnél strabagos emailcímet adott meg, három, cégjegyzékben megtalálható telephelyéből pedig kettő a Strabag által használt épületekkel egyezik meg.

Ráadásul a Belfry tavaly decemberen Osijek Asfalt néven (Osijek Eszék horvát neve) a Duna Aszfalt céggel együtt vállalkozást alapított. A Duna Aszfalt Szíjj László kezében van, aki Mészáros egyik legfontosabb üzleti partnere.

Az osztrák Belfry-nek a beszámolók alapján sok egyéb érdekeltsége nem lehet a magyarországi vállalatokon kívül. A három magyar cégbe összesen 283 millió forintnyi tőkét tettek bele, márpedig azon a soron, ahol ezeket az osztrákok vélhetően nyilván tartják, 2016 végén 1,58 milliós eurós, azaz mintegy 490 milliós összeg szerepelt.

Amint arról a G7 beszámolt, a magyar Belfry-cégeket Aczél Tamás vezeti, aki Aczél Zoltán édesapja. Aczél Zoltán lobbistaként fontos szereplője volt a Strabag közép-európai korrupciós ügyeinek az előző évtizedben és a neve előkerült az M4-Alstom ügyben is.

metró, alstom (metró, alstom)
Nem nyomoznak tovább az Alstom-ügy strabagos lobbistái ellen
A francia rendőrség nem talált gazdagodási szándékot.

Kiemelt kép: Europress/AFP PHOTO STRINGER

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Fotó: Bielik István / 24.hu
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.