Gazdaság

Miért dolgoznak öt hónapig 25 kilométeren?

Hétvégén is tevékenykednek az M1-es Bicske és Tatabánya közötti szakaszának felújításán. Csak nem mindenhol látszik.

Hétvégenként és szükség esetén éjszakánként is lesznek munkálatok – közölte kérdésünkre Pécsi Norbert Sándor, az országos úthálózatot fenntartó Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezető. Eszerint lázasan folyik a leromlott M1-es autópályán a felújítás. Olvasóink viszont amiatt méltatlankodnak, hogy a lezárt szakaszok egy részén nyoma sincs építkezésnek. A külső sáv lezárása és a balesetek miatt – ha foltozzák az utat, ha nem – az egyébként háromnegyed órás út inkább másfél órásra nyúlik – panaszolják a Tatabányáról Budapestre ingázók.

Mint korábban megírtuk, kátyúrengeteg alakult ki Magyarország legforgalmasabb autópályáján. A nyilatkozó szakértők szerint ez várható volt, mert nem végezték el az időről időre szükséges karbantartást, így sztrádához méltatlan állapotok alakultak ki.

Azért rohad az M1-es, mert az állam nem tartja karban
Megy a kátyúzás ezerrel, miközben az állam kivárt, hogy uniós pénzből bővíthesse az M1-est.

A múlt hét végén a 24.hu munkatársa is elautózott a fővárosból Győrig. A digitális kijelző munkavégzésre figyelmeztetett, de csupán egyetlen munkagépet látott Bicske magasságában, körülötte két ember ténykedett, de hogy mit, arról nem árulkodott se szerszám, se a közelben friss aszfaltdarab.

Kérdésünkre, hogy akkor tehát dolgoznak-e a hét végén, azt válaszolta a Magyar Közút, hogy igen, de

vannak olyan szakaszok, amelyeken kapacitásaink végessége miatt egyelőre nem tudunk beavatkozni.

A magyarázat szerint olyan mértékű a burkolatleromlás a külső sávokban, amelyek javítása rendkívüli feladatot jelent. Nincs elegendő kapacitás még úgy sem, hogy más megyékből is csoportosítanak át brigádokat. A beavatkozási igény egyelőre magasabb, mint a rendelkezésre álló kapacitások, ezért az M1-es autópályán ütemezetten javítjuk – fejtette ki Pécsi Norbert Sándor. Magyarul

csak a javítandó szakaszok egy részén dolgoznak, a többit közlekedésbiztonsági okokból tartják zárva az „ütemezett javításokig”.

Ezeken a szakaszokon nem egyszerű kátyúzásra, hanem nagyfelületű, a kötőrétegeket is érintő javításokra van szükség – közölte a Magyar Közút osztályvezetője. A legrosszabb állapotban lévő Bicske-Tatabánya szakaszon a Hegyeshalom felé vezető oldalon mintegy 14 kilométeren, teljes körű pályaszerkezet-felújítást végeznek, ami nemcsak a kopóréteg, hanem a kötőrétegek cseréjét, illetve a szükséges helyeken a pályaszerkezeti alépítmények megerősítését is magában foglalja. Erre 4,1 milliárd forintot különítettek el, további 400 milliót pedig a Budapest felé vezető oldalon tervezett nagyfelületű javításokra szánnak. Az M1-es javítására felhasználható összesen 4,5 milliárd forint a 2018-as hazai forrásból megvalósuló útfelújítási program része, amelynek projektlistáját tavaly decemberben kitette a honlapjára a Magyar Közút.

Kátyúzási munkálatok az M1-es autópályán 2018. január 10-én
Fotó: Bodnár Boglárka / MTI

A tervezett javítások ütemezése

A Hegyeshalom felé vezető oldalon

  • március végétől a 41+400 és 46+150, valamint az 54+150 és az 56+600 kilométerszelvények között nagyfelületű burkolatjavítást végeznek,
  • április elején indul az összesen 14 kilométeres sávfelújítás első szakasza a 16+100 és a 18+600 kilométerszelvények között,
  • június második felétől augusztus elejéig jön a sávfelújítás második szakasza a 28+350 és a 40+400 kilométerszelvények között. Ezen felújítási munkák sávelhúzásos terelés mellett valósulnak meg.

A Budapest felé vezető oldalon

  • március végétől a 60-as és a 104-es kilométerszelvények között,
  • április közepétől a 23-as és a 44-es kilométerszelvények között a szükséges helyeken végeznek szakaszosan nagyfelületű javítást.

A feladat úgy fest nagyjából, hogy a kisebb, néhány négyzetméteres lukakat kátyúzzák, a nagyfelületű javításokkal a több tízméteres hibákat korrigálják. Ez utóbbi folyik a főváros felé tartó szakaszon, ide fogják majd terelni a forgalmat a szemben lévő sávból. Akkor, amikor az említett, 14 kilométernyi szakaszon elvégzik a sávfelújítást, vagyis lecserélik a teljes aszfaltréteget, a külső sávban a betonréteget is.

A teljes felújítás előreláthatóan 4-5 hónapot vesz igénybe az alkalmazott technológia és a beavatkozás mértéke miatt –

válaszolta a Magyar Közút.

A megkérdezett, gyakorló útépítők úgy vélik, eddig az időjárás miatt nem nagyon lehetett volna gyorsabban haladni, mert a kátyúzás és a felületjavítás is csak száraz, illetve fagymentes időben végezhető. Márpedig előbb ezt kell elvégezni, hogy a sávfelújításnak nekifoghassanak. Az más kérdés, hogy elkésett a projekt, más lenne a koreográfia, ha a megfelelő időben elvégezték volna az esedékes útkarbantartást.

A Magyar Közút műszaki ellenőrei naprakészen tudják, milyen állapotú a sztráda, így a szakértők szerint nem váratlanul romlott le az autópálya, be lehetett volna illeszteni a tervekbe. Tervet pedig jó előre készítenek az országos úthálózat felújítására. Legalábbis a Magyar Közút hosszabb távra köt keretmegállapodást a kiválasztott útépítő cégekkel. Legutóbb, tavaly 2020-ig vésték kőbe, hogy az egyes régiókban mely cégek végezhetik a hazai és uniós forrásból finanszírozott felújításokat és fejlesztéseket több, mint 271 milliárd forintból.

Kiemelt képünkön kátyúzási munkálatokat végeznek az M1-es autópályán, Tatabánya közelében 2018. január 10-én
Fotó: Bodnár Boglárka / MTI 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik