Milliárdos hűtlen kezelés gyanúja merült fel a pécsi városi buszpark 2015-ös megújítása kapcsán – írja a Szabad Pécs. A portál szerint a hollandiai Breda város ügyészsége kezdett nyomozni, és jogsegélykérelem miatt a Polt Péter vezette magyar ügyészségnek is el kellett rendelnie a nyomozást, de 2016 novembere óta egyetlen gyanúsítottja sincs az ügynek, amelyben baranyai közszereplők is érintettek lehetnek.
A pécsi tömegközlekedésért felelős Tüke Busz Zrt. 2014 végén kényszerült buszbeszerzésre, addig ugyanis nem saját tulajdonú buszparkkal dolgoztak, hanem egy másik korrupciógyanús ügy, a buszaik kiszervezése és visszabérlése kapcsán felszámolás alá került Pécsi Közlekedési Zrt-től bérelték annak buszait. Vagyis olyan járművekkel látta el feladatát a cég, amelyeket bármikor eladhattak vagy elárverezhettek, vagy éppen felbonthatták a piaci szerződést.
Ebben a helyzetben kapóra jött, hogy a hollandiai Breda városa és a környező települések le akarták cserélni Volvo buszokból álló járműparkjukat. A Volvo magyarországi képviselete a használt járművek beszerzésére 67 ezer euró (szóló) és 89 ezer euró (csuklós) irányárat ajánlott.
Ám a 2014 végén tartott rendkívüli közgyűlésen az azóta lemondott alpolgármester, Girán János arról beszélt, hogy a buszflotta megszerzéséhez 3,5 milliárd forintos hitelt kell felvenni, ami százmilliókkal magasabb végösszeget jelent, mintha az ajánlott irányárakat a darabszámmal felszoroznánk.
2015 januárjában megjelent a közbeszerzési felhívás, amit szemmel láthatóan a hollandiai flottára írtak ki, ezt végül egyedüli jelentkezőként a hollandiai Bus & Coach Trade BV nyerte, amely a kinézett buszflottával pályázott, épp 3,5 milliárdos árért. A Volvo Hungária vagy az eredeti eladó, a hollandiai Volvo nem is pályázott, ez azért lehetett így, mert a Bus & Coach Trade BV-nek opciós foglalása lehetett a flottára. A cégnél ugyanis már a közbeszerzés kiírása előtt értesülhettek a pécsiek tervéről.
Azt nem tudni, hogy ez a közvetítő cég mennyiért vette meg a buszokat az eredeti hollandiai eladótól, de az biztos, hogy a szóló buszokat végül 88 270, a csuklósokat 111 550 euróért adták el Pécsre, darabonként.
Breda város ügyészsége 2016 ősze előtt megkereste a magyar hatóságokat, hogy egy több országot is érintő, náluk kibukott, de magyarországi központú korrupciós ügyben kérik a magyar hatóságok segítségét. A nyomozást végző Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság a héten arról tájékoztatta a Szabad Pécset, hogy a befolyással üzérkedés bűntett elkövetésének gyanúja miatt elrendelt büntetőeljárás jelenleg is folyamatban van.
A Baranya Megyei Főügyészség pedig arról tájékoztatta a lapot, hogy különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntette miatt folyik nyomozás, az okozott vagyoni hátrány 900-1000 millió forint lehet. Az ügyben gyanúsítotti kihallgatásra nem került sor, tanúkihallgatásokra és lefoglalásokra viszont igen.
A Szabad Pécs egy következő cikkben tárja fel, hogyan és miért lett büntetőügy a közbeszerzésből.