Gazdaság
A metrópótláshoz hazai gyártású Ikarus buszokat kapott a BKV

Kitört a buszháború: Széles Gábor szerint bitorolják az Ikarus márkanevet

Medvegy Gábor
Medvegy Gábor

újságíró. 2018. 01. 23. 19:23

A vállalkozó azzal a céggel száll harcba, ami Matolcsy György unokatestvéréhez köthető, és Mészáros Lőrinc bankjától kapott hitelt.
Korábban a témában:

Helyreigazítás

A 2018. január 23-án „Kitört a buszháború: Széles Gábor szerint bitorolják az IKARUS márkanevet” címmel közölt cikkünkben valótlanul állítottuk, hogy „a vállalkozó azzal a céggel száll harcba, ami Matolcsy György unokatestvéréhez köthető”, és hogy az „IKARUS Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. többségi tulajdonosa Matolcsy György jegybankelnök unokatestvéréhez, Szemerey Tamáshoz köthető annak csehországi cégén keresztül”. A valós tények ezzel szemben azok, hogy az IKARUS Egyedi Kft. jelenlegi többségi tulajdonosa, a LUGREDA a.s., amelynek egyedüli tulajdonosa az IKARUS Wealth Management Kft., amelynek egyedüli tulajdonosa pedig Mészáros Csaba.

 

Valótlanul állítottuk, hogy a „BKV felügyelőbizottsága független mérnöki vizsgálatot rendelt el, ugyanis a megrendelt és leszállított buszok közt alapvető eltérések vannak”. A valós tények ehhez képest azok, hogy nincsen arra nézve adat, hogy a felügyelőbizottság bármilyen eltérés miatt írta volna elő a független mérnöki vizsgálatot.

 

Valótlanul állítottuk, hogy „az elkészült busz 75 centivel rövidebb, emiatt a csuklónál könnyebbé vált, ami hirtelen fékezésnél balesetveszélyes lehet”. Ezzel szemben a valós tények azok, hogy az IKARUS Egyedi Kft. egy 18,09m hosszúságú jármű szállítására tett ajánlatot a Volánbusz Zrt. részére, amely megfelelt a kiírás szerinti műszaki specifikációnak.

A Széles Gábor tulajdonában lévő Ikarus vállalatcsoport szerint birtokolja a nagy múltú márkanevet az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft., amely 180 csuklós buszt szállíthat a BKV-nak és a Volánnak.

Szombaton a Népszava írta meg, hogy a BKV és a Volánbusz annak ellenére vette át az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. által szállított Modulo csuklós buszok első két példányát, hogy a BKV felügyelőbizottsága független mérnöki vizsgálatot rendelt el, ugyanis a megrendelt és leszállított buszok közt alapvető eltérések vannak. Ilyen különbség például, hogy az elkészült busz 75 centivel rövidebb, emiatt a csuklónál könnyebbé vált, ez pedig hirtelen fékezésnél balesetveszélyes lehet.

A lap arra is kitért, hogy az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. többségi tulajdonosa Matolcsy György jegybankelnök unokatestvéréhez, Szemerey Tamáshoz köthető annak csehországi cégén keresztül, a gyártás költségeit pedig a 45 százalékban Mészáros Lőrinc kezében lévő Magyar Külkereskedelmi Bank hitelezte.

Széles Gáborék kedden közleményt tettek közzé, amelyben azt állítják: az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. nem jogosult buszok gyártására Ikarus néven, és cégnevében is jogsértően használja az Ikarus megnevezést. Az ügy előzménye, hogy a Széles többségi tulajdonában álló Műszertechnika-vállalatcsoport 2006-ban visszavásárolta az Ikarus autóbuszgyártást az IRISBUS-IVECO vállalatcsoporttól, az viszont megtartotta az Ikarus-csoport egy kisebb, budapesti üzemét, az Ikarus Egyedi Autóbuszgyárat.

Ugyanakkor Szélesék azt állítják, hogy ezzel párhuzamosan aláírtak egy licencszerződést is, amelynek értelmében az Ikarus-márkanév kizárólagos tulajdonosa a Széles-csoport, és a külföldi tulajdonban maradó gyár nem gyárthat Ikarus néven buszokat, nem ruházhatja át másra a nevet, és a cég nevében is csak 2016 februárjáig használhatta az Ikarus márkát.

Az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár később más tulajdonosokhoz került, de a cég nevéből nem került ki az Ikarus szó. Az Ikarus tulajdonosi köre ezért pert indított, annak érdekében, hogy bíróság kötelezze az Ikarus Egyedi Kft-t arra, hogy törölje nevéből az Ikarus márkanevet – áll a közleményben. Hozzáteszik: a per lezárulta után kártérítési pert indítanak a jogosulatlan névhasználat miatt elszenvedett károk megtérítésére.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Reka Bucsi speaks to the audience after being awarded the Audi Short Film Award during the awards ceremony of the 68th edition of the Berlinale film festival on February 24, 2018 in Berlin. / AFP PHOTO / Tobias SCHWARZ
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.