Gazdaság

Kitört a buszháború: Széles Gábor szerint bitorolják az Ikarus márkanevet

A vállalkozó azzal a céggel száll harcba, ami Matolcsy György unokatestvéréhez köthető, és Mészáros Lőrinc bankjától kapott hitelt.

Helyreigazítás

A 2018. január 23-án „Kitört a buszháború: Széles Gábor szerint bitorolják az IKARUS márkanevet” címmel közölt cikkünkben valótlanul állítottuk, hogy „a vállalkozó azzal a céggel száll harcba, ami Matolcsy György unokatestvéréhez köthető”, és hogy az „IKARUS Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. többségi tulajdonosa Matolcsy György jegybankelnök unokatestvéréhez, Szemerey Tamáshoz köthető annak csehországi cégén keresztül”. A valós tények ezzel szemben azok, hogy az IKARUS Egyedi Kft. jelenlegi többségi tulajdonosa, a LUGREDA a.s., amelynek egyedüli tulajdonosa az IKARUS Wealth Management Kft., amelynek egyedüli tulajdonosa pedig Mészáros Csaba.

 

Valótlanul állítottuk, hogy a „BKV felügyelőbizottsága független mérnöki vizsgálatot rendelt el, ugyanis a megrendelt és leszállított buszok közt alapvető eltérések vannak”. A valós tények ehhez képest azok, hogy nincsen arra nézve adat, hogy a felügyelőbizottság bármilyen eltérés miatt írta volna elő a független mérnöki vizsgálatot.

 

Valótlanul állítottuk, hogy „az elkészült busz 75 centivel rövidebb, emiatt a csuklónál könnyebbé vált, ami hirtelen fékezésnél balesetveszélyes lehet”. Ezzel szemben a valós tények azok, hogy az IKARUS Egyedi Kft. egy 18,09m hosszúságú jármű szállítására tett ajánlatot a Volánbusz Zrt. részére, amely megfelelt a kiírás szerinti műszaki specifikációnak.

A Széles Gábor tulajdonában lévő Ikarus vállalatcsoport szerint birtokolja a nagy múltú márkanevet az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft., amely 180 csuklós buszt szállíthat a BKV-nak és a Volánnak.

Szombaton a Népszava írta meg, hogy a BKV és a Volánbusz annak ellenére vette át az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. által szállított Modulo csuklós buszok első két példányát, hogy a BKV felügyelőbizottsága független mérnöki vizsgálatot rendelt el, ugyanis a megrendelt és leszállított buszok közt alapvető eltérések vannak. Ilyen különbség például, hogy az elkészült busz 75 centivel rövidebb, emiatt a csuklónál könnyebbé vált, ez pedig hirtelen fékezésnél balesetveszélyes lehet.

A lap arra is kitért, hogy az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. többségi tulajdonosa Matolcsy György jegybankelnök unokatestvéréhez, Szemerey Tamáshoz köthető annak csehországi cégén keresztül, a gyártás költségeit pedig a 45 százalékban Mészáros Lőrinc kezében lévő Magyar Külkereskedelmi Bank hitelezte.

Széles Gáborék kedden közleményt tettek közzé, amelyben azt állítják: az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. nem jogosult buszok gyártására Ikarus néven, és cégnevében is jogsértően használja az Ikarus megnevezést. Az ügy előzménye, hogy a Széles többségi tulajdonában álló Műszertechnika-vállalatcsoport 2006-ban visszavásárolta az Ikarus autóbuszgyártást az IRISBUS-IVECO vállalatcsoporttól, az viszont megtartotta az Ikarus-csoport egy kisebb, budapesti üzemét, az Ikarus Egyedi Autóbuszgyárat.

Ugyanakkor Szélesék azt állítják, hogy ezzel párhuzamosan aláírtak egy licencszerződést is, amelynek értelmében az Ikarus-márkanév kizárólagos tulajdonosa a Széles-csoport, és a külföldi tulajdonban maradó gyár nem gyárthat Ikarus néven buszokat, nem ruházhatja át másra a nevet, és a cég nevében is csak 2016 februárjáig használhatta az Ikarus márkát.

Az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár később más tulajdonosokhoz került, de a cég nevéből nem került ki az Ikarus szó. Az Ikarus tulajdonosi köre ezért pert indított, annak érdekében, hogy bíróság kötelezze az Ikarus Egyedi Kft-t arra, hogy törölje nevéből az Ikarus márkanevet – áll a közleményben. Hozzáteszik: a per lezárulta után kártérítési pert indítanak a jogosulatlan névhasználat miatt elszenvedett károk megtérítésére.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik