Miközben a magyar sajtó nagyrészt attól hangos, hogy Mészáros Lőrinc érdekkörébe tartozó valamely cég elnyert egy nagyberuházást (és a kormány szerint milyen jó ez, mert magyar vállalkozó építhet, nem gonosz külföldi), ezalatt egy magyar cég külföldön is nagyot alkotott – tudta meg a 24.hu.
Ausztria autópálya-hálózata elég fejlett, de épül folyamatosan (pl. a Bécs-Graz sztráda legágazása is a magyar határhoz, Rábafüzeshez). Az egyik épülő szakasz Bécset Brnóval fogja összekötni, ez lesz az A5-ös. 2007-ben kezdték az építkezést a bécsi kivezető szakasszal. Most a második ütem fejeződik majd be Schrick-Poysbrunn között, 25 kilométeren.
Poysbrunn és az osztrák-cseh határ között épül az utolsó, 9 kilométeres szakasz, itt lesz feladatuk a magyar régészeknek. A kiírás szerint négy (feltételezett) lelőhelyre vonulhatnak ki a magyar régészek, mintegy 75 ezer négyzetmétert fognak átfésülni. Megelőző feltárást és régészeti megfigyelést fognak végezni.
Mit csinálnak és kik ők?
Drasenhofennél két lelőhelyen mintegy 20 ezer négyzetméteren tárnak fel, másik két területen, kb. 55 ezer négyzetméteren pedig az említett megfigyelés és megelőző feltárás lesz a feladat. Tucatnyi régész vesz majd részt ezekben a munkálatokban. Hoffmann József, a vállalat vezetője elmondta:
Az osztrák régészeti előírásoknak megfelelően 2016 novemberében és decemberében a területen már végeztek próbafeltárást. A legérdekesebb előkerült lelet akkor egy mammutagyar volt. Ebből, illetve a környezetében talált további leletek alapján valószínűsíthető, hogy a felső-paleolitikum vadászainak hagyatékát fogjuk feltárni.
A Salisbury Kft. amúgy egyedüli külföldi pályázó volt, két osztrák céget is megelőzött a májusban meghirdetett közbeszerzésen. Az Opten céginformációs rendszere szerint a kft.-t 2009-ben alapították, székhelye Budaörsön van, főtevékenysége a múzeumi tevékenység, de levéltári tevékenységet és történelmi hely működtetését is végzi. Jegyzett tőkéje 3 millió forint, adózott eredménye tavaly már 146 millió forint körül járt. Ebben az évben amúgy meglepően nagy összegű, 5 milliárd forintnyi közbeszerzést nyert el a cég három hónap alatt, ennek hátteréről az Átlátszó írt cikket.
(Kiemelt képünk illusztráció, a kecskeméti elkerülő út feltárásán készült. MTI Fotó: Ujvári Sándor)