Olvasónk (nevezzük Károlynak) még tavaly december 14-én fizette be szeptemberi nyaralásuk díját (~260 ezer forint volt 2 főre) az Indulhatunk.hu-nál, és mostanáig fogalma sem volt róla, hogy a csődbe ment Green Holidays utazási irodához bármi közük is lenne.
A szállást a Professional Outlet Kft. számlázta le neki, a repülőjegyet pedig a SzállásOutlet Kft. Mindkét cég az Indulhatunk.hu-hoz kötődik.
Mint korábbi cikkünkben megírtuk, az Indulhatunk.hu Green Holidays-útjainál már június végén sem ment minden simán, pocsék volt a szervezés. Az Indulhatunk.hu-t azóta is naponta kerestük, de az e-mailekre nem reagáltak, a telefont nem veszik fel, és a vonal 5-6 perc várakoztatás után mindig szétkapcsolt.
Ha nincs csomag, nincs kártérítés?
Károlyék az Index híréből értesültek arról, hogy mivel nem csomagban, hanem külön értékesítették nekik a repülőjegyet és a szállást, ezért a MUISZ szerint nem számíthatnak kártérítésre az 500 millió forintos alapból. Az Uniqua képviselőjénél rá is kérdeztek erre Mokkában, de válaszában nem tért ki rá, valóban így van-e.
Károly szerint ha valóban nem jogosultak kártérítésre, akkor tulajdonképpen becsapták őket a külön értékesítéssel. Hasonlóra a MUISZ is felhívta a figyelmet már korábban, a Green Travellel kapcsolatban is – tavaly a cégnek ezért vonták vissza az engedélyét. A férfi azt is mondta, a Facebook-csoportok alapján sok károsult jár hasonló cipőben, mint ők, és fontos lenne tudniuk, hogy mire számítsanak.
Károly szerint egyetlen papírjukon sem szerepel sehol a Green Holidays neve, és a mai napig nem kaptak semmit, amin összehozták volna rendelésüket a bajba került irodával. Csak szóban mondták nekik, hogy ez a helyzet. Ráadásul az Indulhatunk.hu nem segít nekik, írásban nem hajlandó kommunikálni, a telefont (még) felveszik, de csak a “továbbítottam a vezetőség felé” választ ismételgetik, illetve mindenkit az Uniqa Biztosítóhoz küldenek.
Közben érdeklődésére a céget felügyelő szerv munkatársa, egy kormányhivatali dolgozó felhívta a figyelmét arra, hogy ne engedje magát elterelni a biztosítóhoz, mert az nem fog velük foglalkozni a külön számlázás miatt. Vagyis ezek szerint nekik kell a harcot a SzállásOutlet Kft.-vel illetve a Professional Outlet Kft.-vel megvívniuk.
Tényleg nem jár kártérítés?
Megírtuk a Green Holidays mögött álló Uniqua biztosítónak Károly esetét, jelezve, hogy nem egyedi ügyről van szó, és megkérdeztük, valóban nem számíthatnak-e tőlük kártérítésre, akik hasonló cipőben járnak.
A biztosító a következő eléggé hivatalosra vett választ küldte:
Az UNIQA Biztosító Zrt. a GREEN HOLIDAYS Kft.-vel kötött Utazási vállalkozók kezesi biztosítási szerződése elnevezésű szerződést. A biztosító ennek alapján – a biztosítási esemény bekövetkezése esetén, a szerződésben foglalt feltételekkel és módon – arra vállalt kötelezettséget, hogy a teljesíti azon fizetési kötelezettségeket, amelyek a biztosítottat, azaz a GREEN HOLIDAYS Kft.-t az utazásszervező és –közvetítő tevékenységről szóló 213/1996. (XII.23.) Kormányrendelet alapján terhelik. A biztosító kockázatviselése nem terjed ki a vonatkozó jogi szabályozás értelmében nem utazásszervezésnek, illetve utazásközvetítésnek minősülő tevékenység végzésével összefüggésben előállt károkra.
Társaságunk az utazáskor szükséghelyzetbe került utasok érdekében teendő intézkedések megtételében (pl. hazaszállítás) és a kényszerű tartózkodás költségeinek fedezésében a szerződés szerinti kötelezettségeit jelenleg is folyamatosan teljesíti, az ezzel kapcsolatos intézkedések folyamatban vannak.
Mindezeken túlmenően Társaságunk azon ügyfelek tekintetében, akiknek a kára a GREEN HOLIDAYS Kft. által a fenti minőségében szervezett utak részvételi díjának, vagy előlegének megfizetésével kapcsolatos, a kárbejelentéseket egyedileg vizsgálja. Ezen utóbbi károsultakat arra szeretnénk megkérni, hogy igényüket a sajtóközleményünkben foglaltak szerint szíveskedjenek Társaságunknak bejelenteni, hogy valamennyi dokumentum alapján állást foglalhassunk a biztosítási fedezet és annak terjedelme kérdésében. Társaságunk a jelenleg rendelkezésre álló adatok alapján sajnos nem ismeri valamennyi, a GREEN HOLIDAYS Kft. részvételével alkalmazott, több oldalú üzleti konstrukciót, így minden egyes ügyet egyedileg szükséges megvizsgálni.
Mivel ebből nem tudtuk kihámozni, mi a válasz a kérdésünkre, felhívtuk a biztosító lakossági biztosításokkal és kárrendezéssel foglalkozó vezetőjét, Vereczki Andrást. Azt mondta, nem véletlen, hogy ilyen választ adtak – már ők is találkoztak különböző, egyelőre nem átlátható szerződéses konstrukciókkal. Megismételte: ezeket egyesével kell megvizsgálniuk, hogy kiderüljön, kinek jár kártérítés és kinek nem. Azt nem mondta, hogy önmagában a külön számlázás akadály lenne. De ennek ellenkezőjét sem.
Azt tanácsolja egyébként az érintett ügyfeleknek, hogy küldjenek be a kárbejelentést (ennek menetéről itt olvashat) – ezeket mind meg fogják vizsgálni. És ha nem is a szerződésen, de valamelyik papíron szerepel a Green Holidays neve (mondjuk részvételi jegyen), azt is mellékeljék. Az sem árt, ha ezzel párhuzamosan a közvetítő cég(ek)hez is (pl. Indulhatunk.hu) benyújtják a panaszukat.
Ami még jó hír lehet: elvileg, ha a biztosítás nem fedezi a csomagban értékesített utazások kártérítését, akkor a magyar államnak kell helytállnia. Erre már van példa is. A Magyar Ügyvéd blogon azt írják, mindez azért sanszos, mert az állam nem megfelelően ültette át a magyar jogba a teljes kártalanításra vonatkozó uniós passzust.
Mivel Károlyéknak még több mint 60 nap van hátra az utazásig, ők végül úgy döntöttek, hogy lemondják az utat (ezt megtehetik 5000 forint/fő kötbér ellenében). Erre telefonon azt válaszolták nekik az Indulhatunk.hu-tól, hogy továbbítják a vezetőségnek. Azonban választ még nem kaptak a felmondás elfogadásáról. Sem arról, hogyan jutnak a pénzükhöz.
Nem a Green Holidays az egyetlen kockázatos utazási iroda
Az Opten hívta fel a figyelmet arra, hogy más cégeknél is vannak kockázatok.
A Green Holidays Kft. napokban bejelentett fizetésképtelensége több száz turista nyaralását változtatta rémálommá, de valójában a mostani esemény csak a jéghegy csúcsa
– jellemezte a helyzetet a céginformációs üzletág igazgatója, Pertics Richárd.
A hazai cégek jelentős része küzd likviditási problémákkal, és nincs ez másként az utazási irodáknál sem. Az utazásszervezés mégis kiemelt azért, mert itt az ügyfelek többsége magánszemély, és 1-1 cég fizetésképtelensége esetén akár több ezer ügyfél válhat rendkívül kiszolgáltatottá – tette hozzá.
Magyarországon jelenleg több mint 1600 utazásszervező vagy utazásközvetítő cég működik, és ezek jelentős része súlyos problémákkal terhelt. A Green Holidays Kft. esetében például már jóval a botrány előtt lehetett tudni, hogy átlag feletti kockázattal jár velük utazni. A cég alig pár tízmilliós árbevétele és 3 millió forintos jegyzett tőkéje már eleve sejteti, hogy nem egy túl erős utazásszervező cégről van szó. Ráadásul a Green Holidays ellen az elmúlt években számos végrehajtás is indult. A legárulkodóbb jel a céggel szemben mégis az, hogy gyakorlatilag az összes személyes és cím szerinti kapcsolt vállalkozásánál található valamilyen probléma. Ezért mondja az Opten, hogy az egész „Green csoport” kockázatossága magasan átlag feletti már hónapok óta.
Megtévesztő lehetett viszont szerintük a családi kötelékkel kapcsolódó Green Travel Kft. (és a Green Travel brand) ismertsége és 10 milliárd forintot meghaladó árbevétele. Ugyanakkor egy egyszerű cégelemzés lekérésével is jól látható, hogy az alkalmazottak száma a Green Travelnél is az elmúlt 1,5 évben kevesebb mint felére csökkent és több mint féléve folyamatosan végrehajtás alatt is áll.
Megállapítják, hogy ebben a szektorban nem egyedi jelenség a magas kockázati szint, hiszen rendkívül sok a likviditási problémával küzdő cég. A nagyobb cégek általában jobb mutatókkal rendelkeznek, de a magasabb árbevételű szegmensekben is akadnak azért problémák.
Tömegesen indulnak az utazásszervező cégek ellen végrehajtások, és a szegmens kockázati mutatói is meghaladják az országos átlagot. Számos cég tartozik közülük a kiemelten magas kockázatúak közé, még a 100 millió forint feletti árbevételű szegmensben is – hívták fel a figyelmet.
És egy jó hír a végére: mindhárom szerdai gép hazaért Törökországból, így az Uniqua jóvoltából minden Törökországban ragadt utast biztonságban hazajutott. Kivétel az utasok kb. 10 százaléka, de ők saját költségükön, önszántukból akartak tovább maradni.