A tendereken rendszeresen résztvevő vállalkozások számára ismerős és gyakran alkalmazott megoldás a közös ajánlattétel, konzorciumok létrehozása annak érdekében, hogy képesek legyenek teljesíteni a kiírás feltételeit. Ugyanakkor azt már csak
Az előírások megsértése bírsághoz vezethet, melynek – sajátos paradoxont teremtve ezzel – akár a közbeszerzési eljárásokból való kizárás is a következménye lehet – figyelmeztetett a Klart Legal versenyjogi szakértője, dr. Zavodnyik József.
Amit lehet
A közbeszerzési törvény lehetővé teszi, hogy több ajánlatkérő közösen tegyen ajánlatot, melynek számos indoka lehet: pl. kapacitásbeli problémák, a munka komplexitása, a szükséges speciális eszközök hiánya.
A közös ajánlattétel esetén a különböző vállalkozások egymás tevékenységét kiegészítve együttesen alakítják ki az ajánlattételi dokumentációt, és közösen vállalják a kivitelezés megvalósítását. A konzorcium tagjai tehát a közbeszerzési eljárás erejéig összehangolják magatartásukat. E közben megismerhetik egymás üzletpolitikai döntéseit, üzletileg érzékeny adatokhoz juthatnak hozzá.
Márpedig a versenyjogi megközelítés szerint minden gazdasági szereplőnek önállóan kell meghatároznia a piacon általa folytatni kívánt politikát. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) nem a közbeszerzési szabályok, hanem a versenytörvény rendelkezései alapján minősíti a vállalkozások magatartását, egyes cselekményeit.
Ami tilos
A versenyjog nem tiltja, hogy a vállalkozások közösen vegyenek részt egy közbeszerzési eljárásban, és azt sem vitatja, hogy ennek érdekében szükséges, hogy egymással együttműködjenek ‑ de erre csak a versenyjogi korlátok között kerülhet sor.
cikkben, mely segítséget nyújt a versenyjogilag kifogástalan kapcsolattartás kialakításához.
Ha a közös indulás miatt folytatott egyeztetések nem vezetnek eredményre, akkor fel kell számolniuk az együttműködést. A jogszerű együttműködés feltételeiről további részleteket olvashat a Tiszta verseny blogon megjelent