Tavaly augusztusban jött a hír, hogy (az azóta már a Waberer’sből kiszállt) Wáberer György, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke miniszterelnöki megbízottként 16 pontos tervet rakott le az asztalra, melynek része volt az is, hogy 5 milliárd forintot kért képzésre, hogy megszüntessék a sofőrhiányt.
Rábólintott a tervre a kormány és 6 ezer fő ingyenes kiképzését tűzték ki célul, uniós, illetve hazai forrásból előteremtve a költséget (C, a C+E vagy a D kategóriájú jogosítvány, és az ehhez kapcsolódó alapképzés megszerzésének költsége).
A lehetőség rögtön nagyon népszerű lett, ami nem véletlen, hiszen mint utánajártunk, a leendő sofőrnek alapesetben (bukás nélkül) 400-500 ezer forintba került tavaly piaci alapon az, hogy elvégezze a szükséges tanfolyamokat. Ehhez képest
Nem véletlen tehát, hogy tavaly október közepére már 23 ezren jelentkeztek. Ekkor kezdődtek el egyébként az első tanfolyamok. Kíváncsiak voltunk, hol tart most a képzés.
41 ezerből 440
A programot koordináló Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. (OFA) ügyvezető igazgatója, Pákozdi Szabolcs megkeresésünkre azt írta, eddig több mint 41 100 fő regisztrált a programra. A csoportos tájékoztatókon pedig országosan több mint tízezren vettek részt. Kérdésünkre, hogy közülük hányan feleltek meg, vagyis kezdhették meg a képzést, azt válaszolta, mintegy 3500-an kezdték meg a képzést.
Azt is megtudtuk, hogy október közepéig mindösszesen 440-en végeztek eredményesen és helyezkedtek el. A végzettek 10 százaléka volt nő.
De! Teljes foglalkoztatottság
Az igazgató hangsúlyozta: a képzés megkezdésének feltétele, hogy a támogatott személy magyarországi székhelyű áruszállítással, személyszállítással, vagy fuvarszervezéssel foglalkozó társaságtól munkaadói szándéknyilatkozattal rendelkezzen, valamint a képzés indulásakor vállalja, hogy annak sikeres teljesítését követően a szándéknyilatkozatot kiállító munkáltatónál kíván elhelyezkedni.
Kíváncsiak voltunk, van-e a programban utánkövetés, Pákozdi Szabolcs azt válaszolta, a képzések megvalósulását képzési monitoring kíséri, a támogató és a megvalósító képzőintézmények nyomon követik az egyének életútját a programban a képzési idő alatt.
Azt is firtattuk, a biztosítékok ellenére voltak-e olyan sofőrök, akik elvégezték az ingyenes képzést, és végül mégsem helyezkedtek el a fuvarozásban. Kiderült, a frissen végzett sofőrök elmennének külföldi cégekhez dolgozni.
Az országban meglévő munkaerő-kereslet alapján nem várható, hogy a képzést sikeresen teljesítőknek ne sikerülne munkába állniuk – tették hozzá. Vagyis egyelőre nem igazolódott be az a feltevés, hogyA gyakorlati vizsgán elvéreztek páran
Tavaly szeptember az OFA kérdésünkre közölte, hogy a program által támogatottak megfelelő felkészítést fognak kapni ahhoz, hogy a különböző típusú vizsgákon sikerrel vehessenek részt. Rákérdeztünk hát, ez a vállalás mennyire sikerült, illetve volt-e lemorzsolódás.
A programgazda szerint a lemorzsolódási arány elenyésző, mindössze 2-3 százaléka. Oka pedig általában az, hogy a gyakorlati vezetési vizsgán sikertelen a teljesítés, illetve hogy a pótvizsga-kötelezettséget elmulasztja a reménybeli sofőr.
Az elméleti vizsgákon igen alacsony volt a sikertelenül teljesítők aránya, aki pedig elsőre elhasalt a gyakorlatin, de elment a pótvizsgára, az másodjára általában sikerrel vette az akadályt és megszerezte a jogsit. De még ekkor sem mindenki.
A lemorzsolódás oka volt még, hogy néhányan időközben olyan élethelyzetbe kerültek (költözés, egészségügyi állapot megváltozása, stb.), ami miatt nem tudták befejezni a képzést.
Valószínűleg többet várt az OFA
Egy sofőrképzőt is megkérdeztünk, ők mit tapasztaltak. Cikkünk megjelenése után, hétfőn jött a válasz a Kamionsulitól. Náluk eddig 501 fő volt csoportos tájékoztatón, közülük mintegy 230 fő az, akik képzésbe is kerültek. Ebből a létszámból eddig összesen 46 fő végzett a képzéssel. Vélhetően sokkal magasabb létszámra számított az OFA – jegyezte meg az autósiskola válaszában.
Náluk a képzésből körülbelül tízen morzsolódtak le, aminek különböző okai voltak. (Hogy mi, azt nem részletezték.)
Még mindig várják a jelentkezőket
Az OFA oldalán látható, hogy azóta is folyik a toborzás. Annak ellenére, hogy már több mint 41 ezeren regisztráltak. Igaz, közülük csak 10 ezren vettek részt a csoportos tájékoztatókon. Kíváncsiak voltunk, mi az oka annak, hogy még mindig várják a leendő sofőröket. Nem jelentkeztek elegen, vagy időközben kiderült, hogy több kamionosra lenne szükség?
Az OFA szerint a cél nem változott: az országos programmal a logisztikai ágazatban fellépett 6000 fős munkaerő-keresletet szeretnék orvosolni. A képzés megkezdését megelőző kiválasztási eljárások alapján egyébként az derült ki, hogy a csoportos tájékoztatókon résztvevők közül körülbelül minden harmadik-negyedik személy felelt meg és kerülhetett képzésbe. Ezért szükséges, hogy az országos igény alapján biztosítsák továbbra is a kiválasztást.
Még bő 30 ezer jelentkező kellene?
Ha az eddigi arányokat alapul véve számolunk, akkor igazat kell hogy adjunk nekik:
- 3 százalékos lemorzsolódást figyelembe véve 6180 főnek kellene elkezdenie a képzést ahhoz, hogy 6 ezren végezzenek.
- 10 ezer tájékoztatón felvettből 3500-an feleltek meg, és kerültek be a programba, akkor ahhoz, hogy 6180-an bekerüljenek, 17 650 főnek kellene eljutnia odáig, hogy elmenjen a csoportos tájékoztatókra.
- 41 400 regisztráltból csak 10 ezren mentek el a csoportos tájékoztatóra – ezek szerint összesen több mint 73 ezer regisztrált kellene ahhoz, hogy teljesüljön a program, és meglegyen a 6000 kiképzett sofőr.
Vagyis ezek szerint még legalább 32 ezer érdeklődő kellene. Október 31-ig, mert addig regisztrálhatnak az érdeklődők. Gyanítjuk, ez nem lesz meg. Persze az is járható út lehetne, hogy akik korábban regisztráltak, azok elmennek a tájékoztatásra és a szűrésre, és ha kiválasztják őket, belevágnak a programba. Kérdés, erre van-e esély, ha eddig nem tették meg a szükséges lépéseket.
Arról egyelőre nem értesültünk, hogy meghosszabbítanák a jelentkezés határidejét. De ki tudja. Mindenesetre az ágazat fejlődését nézve biztos, hogy szükség lenne még sofőrre.
Rohamléptekkel bővül a szektor
A KSH legfrissebb adatai szerint hatalmas volt a bővülés. 2015 II. negyedévéhez képest idén az iparágban: a szállítást főtevékenységként végző vállalkozások 5,0 százalékkal nagyobb tömegű árut szállítottak, árutonna-kilométerben mért teljesítményük pedig 6,6 százalékkal nőtt.
Ugyanebben az időszakban a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett tehergépkocsik száma 29 százalékkal emelkedett és a tehergépkocsik 58 százalékát új járműként regisztrálták.
Jó hír a végére
Nap mint nap halljuk a hírekben, hogy felborult vagy karambolozott egy-egy kamion. Ez elgondolkodtatott minket, vajon ebben szerepe lehet-e annak, hogy sok a frissen végzett sofőr.
Persze az újak nagyobbik része valószínűleg külföldi fuvarokat kap, de azért megnéztük, hogy vajon a tömeges képzés mellett hogyan alakultak a hazai baleseti statisztikák.
Jó hírünk van, a rendőrség adatai szerint egyelőre nem látható, hogy több személyi sérüléssel járó kamionos baleset lenne, mint korábban.