Gazdaság

Drága lehet a piaci árakhoz képest az ingyenes kormányzati sofőrképzés

Tülekednek az ingyenjogsiért a reménybeli teherautó-sofőrök. Nem csoda, hiszen az autósiskolákban százezrekben mérik a tanfolyamokat. Úgy tűnik azonban, ennél is többe kerülhet az állami program szerinti képzés. Viszont a vizsgák megvásárlása kizárt lesz.

Az állam által finanszírozott és meghirdetett csaknem hatezer díjmentes tehergépjármű-vezetői képzési helyre Varga Mihály szombaton tett kijelentése szerint több mint húszezren jelentkeztek eddig. (Szeptember elején volt már 25 ezres regisztrációról szóló információ is.)

Szóval erősen megmozgatta az emberek fantáziáját az ingyenjogsi. Nem véletlen, hiszen egyébként elég borsos a szükséges tanfolyamok és vizsgák költsége.

De mennyibe is kerül?

Autósiskolája válogatja, hogy mennyi az ár. Mi kiválasztottunk egy köztudottan olcsó, és egy drágább helyet, hogy tájékozódjunk.

A Majsai Autósiskolánál a „C” kategória (tehergépkocsi) tanfolyami díja 122 ezer forint akciósan (teljes áron 137 ezer forint lenne), amihez még hozzájönnek a vizsgadíjak (32 700 forint – ez mindenhol ennyi, a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak [NKH] kell fizetni). Így összesen 154 700 forintból kijöhet ez a képzés (teljes áron 169 700 forintból).

A „C” kategóriás jogosítvány megszerzése után a munkavállaláshoz GKI-vizsga is szükséges. Ha valaki ezt a háromnapos képzést is az iskolánál végzi el, akkor a „C” kategória díjából 10 ezer forint kedvezményt kap (azaz így már csak 144 700 forintba kerül neki a tanfolyam és a vizsgák).

A GKI-kártyát egyébként most éppen ingyen adják (9900 forint helyett). Viszont az alapképesítés 128 800 forintba kerül náluk vizsgadíjakkal együtt.

„CE” kategória (nehézpótkocsi) is kell a kamionsofőröknek, amely ebben az iskolában 115 600 forintba kerül, most azonban akciósan 108 100 forintért is be lehet nevezni rá. Ebben már a vizsgadíj is benne van (ami egyébként 28 100 forint).

Ha ezt összeadjuk, az jön ki, hogy akciósan 381 600 forintból jöhet ki a teljes képzés (akciók nélkül 424 ezer forintból).

A Kamionsuliban ehhez képest akciósan 173 700 forint a „C” kategória (akció nélkül 222 700 forint), a „CE” pedig 148 100 forint teljes áron (akciósan 120 100 forint). A GKI-vizsgáért plusz kártyáért itt 129 800 forintot kell leszurkolni. Összesen tehát 500 600 forintba kerülnek a szükséges tanfolyamok és vizsgák (akciósan most 423 600 forintba). Ehhez még a PÁV II. 8310 forintos költsége jöhet hozzá, akinek nincs meg.

Fotó: Thinkstock
Fotó: Thinkstock

A piacinál jóval többet szánnak az állami képzésre?

Vagyis iskolától és akciótól függően 390 és 510 ezer forint körüli kiadásra számíthatott eddig az, aki belevágott a kaminonos tanfolyamokba. És akkor még nem vettük listába a pótvizsgákat (amikből könnyen becsúszhat 1-2), és azokat az összegeket sem, amiket egyes helyeken úgy hallottuk, illendő odacsúsztatni a sikeres vizsga reményében.

Ehhez képest a kormány 5 milliárd forintot szán csaknem 6 ezer ember kiképzésére. Ami azt jelenti, hogy fejenként 833 333 forintra jöhet ki a képzés. A piaci viszonyokat felmérve ez kicsit soknak tűnik. Pedig a felsoroltakon kívül („C”, „CE” kategória valamint GKI-vizsga) csak egy infokommunikációs képzés van pluszban a kormány által meghirdetett csomagban. Amihez hasonlót nem láttunk máshol, de gondoljuk, ez a modul nem kerül 450 (de még 333) ezer forintba sem. Különösen hogy a pályáztatás során a cégek általában hajlamosak lemenni az árral (tisztelet a kivételnek), hogy elnyerjék a megbízást. Elszámolta magát a kormány, vagy nem tájékozódtak a piaci árakról? Erről nincs infónk.

Még nem tudni, mennyibe fog kerülni az ingyenes képzés

Kíváncsiak voltunk ezért, konkrétan mennyibe kerülnek majd a kormány által meghirdetett képzések és ki végzi majd azokat.

A programot menedzselő Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft.-től (OFA) azt tudtuk meg, hogy a képzőintézmények pályázatainak elbírálása még tart (augusztus 12-éig lehetett pályázni a Közép-magyarországi régióban), így a képzési költségekről nem tudnak egyelőre pontos információt adni.

Hozzátették: a lebonyolításra a Magyar Állam által biztosított 5 milliárd forintos keretet teljes egészében felhasználják majd. A költségektől függően így akár több mint 6000 fő képzésére is elég lehet a keret. Ha a piaci árakat nézzük, mindenképpen – tesszük hozzá.

Szeptember végén kezdődhet

Jelenleg a toborzás zajlik és várhatóan szeptember végétől, a csoportos tájékoztatók után kezdődnek meg a képzések. A tanfolyamokat különböző intenzitással, eltérő időpontokban bonyolítják majd, így a befejezésük időpontja is eltérő lehet. Átlagosan úgy kell számítani az OFA szerint, hogy 4,5-5 hónap alatt lehet elvégezni a teljes képzést.

A programhoz azok a magyar állampolgárok csatlakozhatnak, akik betöltötték már a 21 évüket, van legalább alapfokú végzettségük, és minimum 2 éves „B” kategóriás jogosítványuk. Ezen kívül további szűrési feltétel pl. az egészségügyi és a pályaalkalmassági vizsgálat (PÁV II).

Mivel utóbbi vizsgára mostanában nagyjából 2 hónapra lehetett időpontot kapni az NKH-nál, rákérdeztünk, mi lesz, ha egyszerre, soron kívül 6 ezer (vagy még több) embert kell majd szűrni.

Fotó: Thinkstock
Fotó: Thinkstock

Elvileg felkészültek

Azt a választ kaptuk az OFA-tól, hogy mivel a kormány számára kiemelten fontos a közúti áru- és személyszállító szakmában kialakult munkaerőhiány megszüntetése, így a program lebonyolításában részt vevő szervezetek – köztük a Nemzeti Közlekedési Hatóság is – megfelelő módon felkészültek a képzések elindítására, valamint a vizsgálatok elvégzésére.

Az is izgatott minket, vajon van-e elég oktató. Információink szerint általában havonta indulnak a piaci tanfolyamok, ami nyilván a jelentkezők és az oktatók számának függvénye. Az OFA-tól azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a képzőintézmények által benyújtott pályázatok első körös vizsgálata alapján a képzések elindításának személyi akadálya nincs.

Másnak is fizetheti az állam a képzést?

Az OFA szerint a kormány igyekszik a munkaerőpiacon fellépő nagymértékű változásokra azonnal reagálni. Így amennyiben hasonló jellegű munkaerőhiány lép fel bármely más szakmában, elképzelhető egyéb oktatás indítása is. Hogy konkrétan milyen képzéseknél lehet erre számítani, arra nem utaltak. Megemlítették viszont, hogy jelenleg is számos hiányszakmában indulnak képzések az ország egész területén, konkrét munkáltatói igényekre.

A vg.hu információi szerint a vasutasoknak nagyon megtetszett a Wáberer György ötletére elinduló ingyenes teherautósofőr-képzési program, és ők is szeretnének hasonlót, mozdonyvezetőit. A közelmúltban vált lehetővé az is, hogy a második OKJ-s szakmát is ingyenesen lehessen megszerezni.

Kamionos képzésre még lehet jelentkezni, a feltételekről pedig itt olvashat.

Megszívták, akik önmaguk fizették

A program keretében tehát „C”, „CE” és GKI-képesítés megszerzésére irányul. Lehetőséget biztosítanak azonban arra is, tudtuk meg, hogy a már korábban megszerzett pl. „C” típusú jogosítvány után csak a még hiányzó tanfolyamokon kelljen részt venniük a jelentkezőknek.

Amit fontos még tudni: csak azoknak biztosítják ingyenesen a tanfolyamokon való részvételt, akik a program keretében végzik el ezeket. Arra tehát nincs mód, hogy mondjuk valaki olyan kérje a költségei megtérítését, aki mostanában végzett, vagy végez, és arra sem, hogy ha valaki nem kerül be a programba, de elvégzési a tanfolyamokat, annak tandíját állja az állam.

Visszaélések? Ilyesmiről nem tud az OFA!

A piacról származó információk alapján kérdeztük, ellenőrizni fogják-e, hogy a vizsgákat ne lehessen “megvenni”.

Azt az optimista választ kaptuk, hogy a program által támogatottak megfelelő felkészítést fognak kapni ahhoz, hogy a különböző típusú vizsgákon sikerrel vehessenek részt. Visszaélésekről egyébként az OFA-nak nincs információja. Mint hangsúlyozták: a program lebonyolítója, a képzést megvalósító intézmény és a vizsgáztató jól elkülönül egymástól, így fel sem merül az esetleges csalás gyanúja.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik