Gazdaság

Még az Allee-ban nyitna üzletet a Tchibo Budapesten

A fővárosi plázák közül még az Allee-ban szeretne üzletet nyitni a Tchibo, amelynek hazai webshopjának árbevétele tavaly meghaladta az offline üzleteinek forgalmát.  A kávén kívül különböző használati, ruházati vagy műszaki cikkeket árusító Tchibo-üzletek már jó pár éve megjelentek Magyarországon is, azonban még sok évbe telhet, míg a non-food üzletág itthon is eléri a kávé szegmens forgalmát. Mészáros Zsolttal, a Tchibo Budapest Kft. ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.

A hazai vásárlók már 2007, az első Tchibo-üzlet megnyitása óta tudhatják, hogy a Tchibo „több mint kávé”, hiszen az egyes boltokban, majd a 2012-ben elindított webshopban a kávé mellett különböző használati, ruházati, műszaki cikkeket is lehet vásárolni. Jó pár év telt el azóta. Mára mekkora súlyt ért el a non-food üzletág a cég teljes forgalmán belül?

Még mindig hetven százalék feletti a kávé üzletág részesedése, vagyis éppen fordított a helyzet, mint a DACH-országokban (Németország, Ausztria, Svájc), ahol már jóval régebben gyökeret vert a Tchibo non-food üzletága.

Magyarországon mikor érheti el a non-food szegmens a kávé üzletág súlyát?

Nagyon sok év múlva. Ebben szerepet játszik az is, hogy a kávé üzletágban folyamatosan sikerül növekednünk. Az őrölt pörkölt szegmensben piacvezetőnek számítunk Magyarországon.

Jelenleg kilenc üzletük van országszerte. Újabbak nyitását tervezik a közeljövőben?

Tavaly, illetve 2014-ben három üzletet nyitottunk vidéken (Győrben, Debrecenben és Kecskeméten) a korábban létesített pécsi boltunk után. Valójában a vidéki boltjainak kevésbé mennek jól, mint a budapestiek. Nagyon a fővárosra koncentrálódik ugyanis a forgalmunk, hiszen a vásárlóképes kereslet itt összpontosul. Ha találunk még megfelelő helyszínt, akkor Budapesten nyitnánk újabb üzletet.

Jelenleg öt budapesti plázában (Mamut II, MOM Park, Westend City Center, Árkád, KöKi Terminál) van üzletük. Hol jöhet szóba még új üzletnyitás?

Az Allee-ban még szeretnénk nyitni. Nagy szükség lenne amúgy még újabb boltokra az úgynevezett cross-chanel kereskedelmi gyakorlat miatt. Az otthont megrendelt árut ugyanis üzleteinkben szállítási díj nélkül át lehet átvenni. Az emberek nem szeretnek szállítási költséget fizetni, és így nem restellnek elmenni az üzletekbe. Az online vásárlóink közele negyede választja ezt az átvételi módot.

Fotó: Pál Anna Viktória
Fotó: Pál Anna Viktória

Januárban megszüntették a 2007-ben, elsőként megnyíló üzletüket az Aréna Plázában. Veszteséget termelt az ottani bolt?

Nem tudtunk nyereséget elérni. Az Aréna alapvetően hétvégi pláza, hétköznap kevesen vásárolnak ott. Nekünk pedig az kell, hogy folyamatosan jöjjenek az üzletbe az emberek. A koncepciónk lényege ugyanis az impulzusvásárláson alapul, amihez az szükséges, hogy naponta sokan, akár ezer ember is betérjen az üzletünkbe. Ehhez pedig olyan helyet kell választani, ahol ez garantált.

Mennyire nehéz az offline üzleteket nyereségessé tenni?

Plázákban vannak a boltjaink, ahol nagyon magasak a bérleti díjak. Amire ráhatásunk van, az az, hogy megpróbálunk ügyesen gazdálkodni az eladói létszámmal. Amikor nagy a forgalom, akkor több munkatársat hívunk be, amikor kevés, kevesebbet. Azt is el kell azonban mondanom a webshop és a hagyományos eladási helyek forgalmáról, hogy mi azokat egyben nézzük. Ha a cég teljes forgalma bővül, akkor nem aggódunk.

Az offline üzletek magas költsége, illetve a webshop egyre növekvő forgalma miatt nem merült fel, hogy csak az online kereskedelemre fókuszálnak, és fokozatosan leépítik az offline üzleteket?

Ebben a modellben, vagyis hogy a fizikális üzletek és a webshop kiegészítik egymást, van ráció. Gondoljunk arra, hogy az Amazon is offline boltokat nyit. Vannak ugyanis olyan fogyasztók, akik egész egyszerűen nem érzik jól magukat, ha nem látnak egy offline boltot, amely meggyőzi őket, hogy az adott kereskedő tényleg létezik, valóban vissza lehet hozzá vinni a termékeket. Mi egy hónapig visszavesszük a használatba nem vett termékeket mindenféle kérdezés nélkül. A hibás árucikkeket pedig hat hónapig vesszük vissza, míg a Cafissimo kapszulás kávéfőző gépeinkre 40 hónapos garanciát adunk. Esetünkben azért bírnak nagyon fontos szereppel az offline boltok, mert sok ruhát értékesítünk, amelyeket az üzleteinkben fel lehet próbálni.

Tavaly 16,5 milliárd forintos árbevételt ért el a cég. Erre az évre milyen forgalommal számolnak?

Két üzletágban, a kávék és a webáruház terén növekedést tervezünk. A webshop várhatóan a piaci átlag felett bővül majd, ahogy ez az utóbbi évekre is jellemző volt. Az offline boltjaink esetében pedig csak az Aréna Plázában lévő üzletünk bezárása miatt tervezünk nagyjából stagnálást. Januárban zártuk be ezt az üzletet, így szinte annak az egész éves forgalma kiesett a tavalyi bázishoz képest.

A vasárnapi boltzár miként befolyásolta a tavalyi forgalmat?

Nagyon nem örültünk a vasárnapi zárva tartás bevezetésének. Esetünkben ugyanis az impulzív vásárlások kiemelt fontosságúak, hetente jön új választék a boltjainkba. Nálunk nem az történt, hogy aki nem jött be vasárnap, az bejött hétfőn vagy szombaton. A boltzár összességében egyszámjegyű csökkenést okozott az üzleteink forgalmában.

Fotó: Pál Anna Viktória
Fotó: Pál Anna Viktória

Tavaly végül megvalósult az az előzetes várakozásuk, hogy a webshop forgalma meghaladja az offline üzletekét?

Igen, különösen a non-food termékek esetében volt ez igaz. A webáruházunkban a tipikus vásárlói kosár 90 százaléka non-food termék.

A GKI Digital idén már másodszor tette közzé a 10 legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég rangsorát az árbevétel adatok alapján. A Tchibo mindkétszer befért a top10-be, idén a 10., tavaly a 7. helyen. Mit jelent ez a webshopját csak négy éve elindító Tchibo számára?

Ezt egy nagyon nagy elismerésnek tartjuk, hiszen a listán a piac olyan gigacégeivel szerepelünk együtt, mint az Extreme Digital, az eMAG vagy a Media Markt. Valóban csak néhány éve vagyunk jelen ezen a piacon, és még folyamatosan építkezünk. Továbbá esetünkben azt is figyelembe kell venni, hogy a mi termékválasztékunk tipikusan 3 ezer forint körüli árucikkekből áll. Ebből pedig elég sokat kell eladni ahhoz, hogy bekerüljünk a top 10-be.

A hetente megújuló termékkínálat összeállításában mekkora beleszólása van a hazai cégnek?

A cég központjában, Hamburgban dől el minden. Mi ugyanazt a választékot kapjuk, mint mindenhol máshol. Annyi beleszólásunk van, hogy megmondhatjuk, hogy az egyes termékekből mennyit szeretnénk rendelni.

Köztudott, hogy az instant kávé nincs a cég fókuszában, de korábbi nyilatkozatok szerint ebben a szegmensben is mindenképpen jelen akar lenni a Tchibo.  

A Black and White kávénk instant változata nagyon jól sikerült. Az instant piac amúgy a Nestlé és a saját márkás termékek territóriuma, a kettő szegmens együtt a piac 80 százalékát teszi ki. Valóban nem jelent számunkra fókuszt az instant kávé. A Tchibo az őrölt pörkölt kávékhoz ért, a tulajdonos azt gondolja, hogy az instant kávé nem tud ahhoz hasonló élményt, élvezetet nyújtani.

Akkor mondhatni jelzésértékkel van jelen a cég az instant kávék piacán?

Ez muszáj, mert a teljes hazai kávépiac több mint húsz százalékát az instant szegmens teszi ki, amiről nem lehet lemondani. Németországban ugyanakkor gyakorlatilag nem létezik az instant piac, ott a Tchibo nem is árul instant kávét.

A kapszulás kávék piaca mennyire tekinthető már egy kifejlett szegmensnek itthon?

Ha az őrölt pörkölt szegmenssel hasonlítjuk össze a kapszulás piacot, akkor értékben 85-15 százalékos az arány az előbbi javára. Mindamellett nagyon gyorsan fejlődik a kapszulás kávék piaca, amelynek az a sajátossága, hogy a gyártóknak a kapszulák eladásában van az üzlet, a gépek értékesítése önmagában veszteséges. Nem tudjuk ugyanis annyiért eladni a gépeket, amennyibe azok gyártása kerül. Emiatt nagyon fontos, hogy olyan helyekre kerüljenek a gépek, ahol rendszeresen használják azokat. Esetünkben az már jó, ha legalább egy kapszulát naponta lefőznek rajtuk.

A kereskedelemben általánosságban tapasztalható munkaerőhiány mennyire jelent gondot a cég esetében?

Abszolút érzékelhető ez a jelenség nálunk is. Nagyon kevés jó eladó van, aki tényleg ezt a szakmát akarja csinálni, így folyamatosan keressük az új munkatársakat.

Fotó: Pál Anna Viktória
Fotó: Pál Anna Viktória

NÉVJEGY

Mészáros Zsolt

Kereskedelmi diplomáját a budapesti Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskolán szerezte, majd később Dél-Afrikában marketing szakirányon végzett. Karrierjét az Unilever Magyarország Kft.-nél kezdte, majd 13 évvel később a Borsodi Sörgyár Zrt.-hez került, ahol marketing- és kereskedelmi igazgatóként dolgozott. 2011 augusztusában nevezik ki a Tchibo Budapest Kft. marketingigazgatójának. 2013 januárjától a cég ügyvezető igazgatója.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik