Gazdaság

Az ÁSZ szerint megalapozott a 2017-es költségvetés, de vannak kockázatok

asz(210x140).jpg (Array)
asz(210x140).jpg (Array)

Megalapozott a 2017-es központi költségvetésről szóló törvényjavaslat, a költségvetés tervezésénél figyelembe vett makrogazdasági előrejelzés megvalósulása esetén a bevételi előirányzatok teljesíthetőek – ezt állapította meg az Állami Számvevőszék. A törvényjavaslat megfelel az Alaptörvényben meghatározott államadósság-szabálynak, valamint – egy előírás kivételével – a költségvetésre vonatkozó jogszabályi előírásoknak. Az Országgyűlésnek átadott véleményében az ÁSZ rámutat: a tartalékok több elemű rendszere, valamint a Kormány költségvetési átcsoportosítási lehetőségeinek bővítése javítja a költségvetés végrehajtásának biztonságát és rugalmasságát, a feltárt kockázatok kezelését, a bevételek és kiadások hármas csoportosítása pedig növeli a költségvetés átláthatóságát.

Kockázatos

Az ÁSZ megállapította, hogy az ellenőrzött bevételi előirányzatok 99,9 százaléka megalapozott, 0,1 százaléka részben megalapozott, az ellenőrzött kiadási előirányzatok 99,2 százaléka megalapozott, 0,5 százaléka részben megalapozott és 0,3 százaléka nem megalapozott. Az ellenőrzés kockázatosnak ítéli meg 5,6 Mrd Ft összegű bevételi előirányzat teljesülését, valamint megállapította annak kockázatát, hogy egyes kiadások összesen 62,7 Mrd Ft összeggel meghaladják a tervezett előirányzataikat, ennek kezelésére a tartalékok lehetőséget biztosítanak.

Véleményében az ÁSZ felhívja a figyelmet, hogy a költségvetési cél teljesülése szempontjából általános kockázatot jelent, hogy a kiadási előirányzatok 53,3 százaléka úgynevezett felülről nyitott, azaz törvénymódosítás nélkül túlléphető előirányzat. Valamennyi ilyen előirányzat tételes ellenőrzése alapján az ÁSZ négy előirányzatról állapította meg, hogy azokat nem kellő megalapozottsággal tervezték meg.

nincs összhangban

A 2017. évi törvényjavaslat a központi alrendszer hiányát 1166,4 Mrd Ft-ban állapítja meg, amely a nullszaldósan tervezett működési költségvetés mellett a felhalmozási költségvetés 472,4 Mrd Ft-os és az európai uniós fejlesztési költségvetés 694,0 Mrd Ft-os tervezett hiányából tevődik össze. Ez az uniós módszertan szerint 2,4 százalékos hiánynak felel meg. A törvényjavaslat adatai szerint 2017. év végére a GDP arányos államadósság-mutató 71,9 százalékra mérséklődik, amely a 2016. év utolsó napján várható 73,5 százalékhoz képest 1,6 százalékpontos csökkenést mutat.

Mindezek alapján a törvényjavaslat megfelel az Alaptörvényben meghatározott államadósság-szabálynak. Az ÁSZ véleményében rámutat ugyanakkor, hogy a kormányzati szektor strukturális egyenlegének számított mértéke kedvezőtlenebb a középtávú költségvetési hiánycélnál, ami a stabilitási törvényben előírtak ellenére nincs összhangban a középtávú költségvetési cél elérésével, ez azonban nem jelent kockázatot a költségvetés végrehajthatósága szempontjából.

 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik