Úgy gondolom, hogy 2 százalék maximális jutalék nem igazán reális most már – mondja Gergely Péter, az ingatlan.com csoportba tartozó Bankráció.hu hitelszakértője. Úgy véli, hogy amúgy is sokkal nehezebb ügyfeleket, főleg, hogy manapság a sok szabályozás és adminisztratív kötelezettségek miatt sokkal több munka van egy-egy ügyféllel. A válság előtt, ha valaki bement a bankba, akkor kis túlzással „utána dobták a hitelt”, most viszont már meg kell versenyeztetni a bankokat, az ügyfelek számára a hitelbírálatot megcsinálni, az okmányokat bekérni, rengeteg tájékoztatót átadni az ügyfélnek – Gergely szerint tehát nagyon sok manuális munka van a hitelközvetítéssel azon kívül, hogy valaki ügyfelet valahonnan be tud hozni. Elmondta, hogy a bankok messze nem adnak most mindenkinek hitelt, az ügyfelek töredéke fogja megkapni a kért lakáshitelt, sokat szigorodtak a hitelbírálati szempontok, feltételek az elmúlt években.
Ha ehhez hozzászámoljuk, hogy mennyi munka van egy-egy ügyféllel és a végén egy hónapban hány ügyfélnek tud segíteni a hitelközvetítő, főleg, hogy minden költséget ő fizet és a végén csak sikerdíjat kap, akkor úgy látjuk, hogy nem éri meg már ezen a piacon dolgozni
– fejtette ki a hitelszakértő. Tehát nagyon nehéz lesz olyan jó hitelközvetítőt találni, aki egy minőségi szolgáltatást fog adni ezért a csökkentett pénzért.
Idén március 21. előtt még akár 3-4 százalékos jutalékot is kapott egy hitelközvetítő. Tehát, ha felvett egy ügyfél 5 millió forint lakáshitelt, akkor a közvetítő kb. 150 ezer forint jutalékot is kaphatott ez után a banktól. Ez most már lecsökkent maximálisan 2%-ra, amit egyébként még több részre szét is bontanak. Tehát egy 5 milliós hitel után kb. 100 ezer forint az, amit kézhez kap majd egy ügynök a folyamat végén.
De kevesebb, mint fele annyi pénzért a dolgozni senki nem szeret
– emeli ki Gergely Péter. Amelyik hitelközvetítő nem tud dupla annyi ügyfelet kiszolgálni havonta, az egyszerűen nem fog annyit keresni, mint amennyit eddig. Vagy pedig azt fogja csinálni, hogy az ügyfélnek megpróbál majd eladni hitelkártyát, lakástakarékot, életbiztosítást, mindenféle olyat, amire az ügyfélnek akár nincs is szüksége. Vagy pedig 3-4-szer annyit kell dolgoznia, mint eddig – ami nem életszerű.
A hitelközvetítőt jutalékai egyébként nem épülnek be a hiteltermék THM-jébe, tehát ezt nem az ügyfél fizeti, így olcsóbbak sem lesznek a hitelek. Hitelközvetítővel azért lehet érdemes hitelt keresni, mert sok időt lehet megtakarítani segítségükkel, hiszen nem kell egyesével a bankfiókokba mászkálni munkaidőben. Másrészt legalább 10 hitelajánlatot érdemes bekérni a közvetítőktől ugyan azokra a kondíciókra, hogy tisztán láthassuk a különbségeket. A Bankráció.hu szakértője arra emlékeztet, hogy akár 1 millió forintot is meg tud takarítani azzal, hogy ha „egy közepes” ajánlat helyett „a legjobb” díjazású hiteltermék mellett dönt az ügyfél.
Az új szabályozás a hiteltermékek valódi versenyét tekintve pozitív hatású lehet, mert az egységes közvetítői jutalék nem engedi majd „terelni” a közvetítők értékesítési folyamatát azon bankok irányába, akik magasabb jutalékot kínálnak. Továbbá szintén szabályozza az új törvény, hogy a bankhitel-ajánlatok bemutatásakor a közvetítőknek nyilvánossá kell tenniük az ügyfelek előtt, hogy az adott hiteltermékért mekkora jutalékot fizet a bank a közvetítésért cserébe. Emiatt egyébként eléggé nagy zúgolódás van a szakmában.