Mint írtunk róla, január elsejétől a munkahelyeken minden dolgozótól be kell kérni a képzettségi, végzettségi adatokat (praktikusan a bizonyítványt), és ezeket a bejelentéskor jelenteni kell a NAV-nak. Sőt, az adatokra a kilépéskor is szükség lehet. Hogy mennyire nem egyértelmű a szabályozás, és hogy milyen nehézségeket jelenthet arra is kitértünk, valamint hogy úgy tűnik, egyelőre nem várható változás.
Beszéltünk a kiskapuról is. Vagyis hogy nincs akadálya annak, hogy a könyvelő azt írja be az adatlapra, hogy „nem áll az adat rendelkezésre”. A nyomtatvány egyébként bármikor kiegészíthető, a beküldött adatlapon az adat benyújtható. Viszont jogszabálysértő magatartást mutat az a könyvelő, bérszámfejtő, aki ezen adatok nélkül megtagadja a nyomtatvány beküldését, hiszen ha a foglalkoztatás a bejelentés előtt megkezdődik (ez a személy „be nem jelentett alkalmazott” lesz).
Ami viszont jó hír: bár az adózás rendjének mulasztási bírságra vonatkozó szankciói ezt külön nem említik, de az általános kimentési körben a más által átadandó, egyébként jogszabályban elő nem írt adatkör esetében nincs jogalapja a mulasztási bírság kiszabásának – hívta fel a figyelmet Ruszin Zsolt adószakértő. (Egyébként a dolgozót semmi nem kötelezi a bizonyítvány benyújtására, ahogy már írtuk.)