Gazdaság

A saját autót hamarosan a közös gépkocsihasználat váltja fel

m3-as bevezető budapest (Array)
m3-as bevezető budapest (Array)

Az autómegosztó – úgynevezett carsharing vagy drivesharing – szolgáltatások rohamos terjedése 10-15 éven belül teljesen megváltoztatja a globális és hazai autóhasználatot – valószínűsíti a Business Lease.

A jelenleg globálisan mintegy 7-8 millió felhasználót mintegy 100-110 ezer gépkocsival kiszolgáló kezdeményezések 2030-ra várhatóan jelentősen bővülnek: addigra már több mint félmilliárd felhasználóra körülbelül 7-9 millió kiszolgáló gépkocsi jut majd. A szemléletbeli váltás az autógyártók és a lízingcégek számára is lehetőségeket tartogat pozícióik megerősítésére. Az utóbbiak esetében egyre inkább a specializált szolgáltatások és a különleges igényekre nyújtott válaszok biztosítása kerülnek a fókuszba, miközben a gépjármű maga az együttműködés egyik tárgyiasult kelléke lesz csupán.

Hatvan éve indult

Habár az autómegosztó szolgáltatásokat hajlamosak az emberek a modern kor találmányának betudni, az első ilyen jellegű kezdeményezés már több mint hatvan éve elindult Svájcban. A Frost and Sullivan felmérése szerint jelenleg világszerte mintegy 7-8 millió ember használja a különböző autómegosztó szolgáltatásokat, ezeket az igényeket pedig körülbelül 110 ezer gépkocsi szolgálja ki napjainkban. Az iparág a 2000-es évek eleje óta mintegy 10 százalékkal növekedett évente.

Az elmúlt időszakok viharai ellenére az előrejelzések szerint a közösségi gépjárműhasználat továbbra is dinamikusan növekszik majd úgy globálisan, mint Magyarországon. A változás hajtómotorjai az Y-generáció tagjai lesznek, akik számára a gépjármű már nem birtokolandó státuszszimbólum, hanem praktikus közlekedési választás – állítja a Business Lease Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, Vincent van der Meijden.

A fiatalok számára nagyon vonzó

Az Európai Autógyártók Szövetsége megbízásából készített felmérés is a fiatalabb generációk fontosságát mutatja a váltás kapcsán. Az autómegosztó szolgáltatásokat jellemzően a 25-45 év közötti, iskolázott férfiak és nők nagyjából fele-fele arányban használják elsősorban a közösségi közlekedési eszközök és a kerékpározás kiegészítésére.

Ez a fajta kiegészítő közlekedési eszközként történő megközelítés lehet az elkövetkező évtizedekben a gépjármű-használat alapja. A környezetvédelmi célkitűzések, a városok túlzsúfoltsága és az ebből fakadó költségek mind ebbe az irányba terelik a felhasználókat – mondja az ügyvezető, aki szerint erre a változásra lehetőségként kell tekinteniük úgy az autógyártóknak, mint a flottalízinggel foglalkozó vállalatoknak.

Vincent van der Meijden szerint a flottalízing cégek számára lehetőséget jelent majd, hogy a vállalatoknál lévő autók éves futásteljesítménye megnövekszik, ami magával vonja a minőségi flottamenedzsmenttel kapcsolatos igények és elvárások emelkedését. Ezekre az igényekre a felkészült szolgáltatók kész választ tudnak majd adni a vállalatoknak. A flottalízing szolgáltatások egyre nagyobb arányban tolódnak majd el a minőségi tanácsadás és a problémamegoldás felé, miközben a gépjármű már valóban csak az együttműködés egyik tárgyi elemét jelenti majd – vallja az ügyvezető igazgató.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik