Igazából senkinek fogalma sincs arról, mennyire viseli majd meg a világot a Volkswagen botránya. Rengeteg kérdés van ugyanis, amire még nem tudjuk a választ.
A történet röviden az, hogy a német gyártó majdnem félmillió autót hívott vissza az Egyesült Államokban, miután néhány kocsija megbukott a károsanyag-kibocsátást mérő teszteken. Berlinben tűnt fel egy labornak, hogy nem ugyanazokat az értékeket mérik az emisszióban, mint kellene. Szóltak egy amerikai labornak, ahol ezt még alaposabban megnézték.
Hogyan?
Kiderült, hogy a Volkswagen tudatosan csalt a károsanyag kibocsátást vizsgáló teszteken. Olyan szoftveres módosításokat tettek a dízeleikbe, amitől azok, ha észrevették, hogy laboratóriumi körülmények között vannak, sokkal kevesebb károsanyagot bocsátanak ki. A labort pedig úgy észlelték, hogy például nem mozgott a kormány az autóban és a fékezések is teljesen mások voltak, mint közúton. Ilyenkor nem törődtek semmi olyasmivel, mint a futásteljesítmény, csak a kibocsátást fogták vissza.
A cég próbálta elkerülni a hatalmas botrányt, de nem sikerült. Korán visszahívták az autókat, de így sem biztos, hogy megússzák a bírságot. Ennyi autónál ez összesen 18 milliárd dollár is lehet, ami azért már egy ekkora cégnek is nagy összeg. Ráadásul nem csak a német autóipar tekintélyét rombolhatja le, de az Amerikában alig éledező dízelpiacot is.
Az Egyesült Államokban nem népszerűek a dízelek. Eleve külön kell tankolni beléjük, a teherautókkal együtt. Mostanában kezdték el venni őket, pont azért, mert úgy hirdették a “tiszta dízeleket”, hogy környezetkímélőek. Hát, nem.
Németország szenved
Nagyon nagy kérdés, hogy Európát és Németországot mennyire viseli meg a dolog. Volt már ennél nagyobb visszahívási botrány is, elég csak a Honda évek óta tartó ügyére gondolni. Így is sokkal több VW-dízel van Európában, mint az Egyesült Államokban. Cserébe nálunk nem azért veszik a dízeleket, mert környezetbarátok, hanem azért, mert olcsó a gázolaj. Amerikával szemben, ahol a benzin kifejezetten olcsó, ez nálunk sokat számít.
Így is több ország bejelentette, hogy vagy visszahívják a VW-ket, vagy felfüggesztik a kereskedelmet. Franciaországban, Olaszországban már megtették. A cégcsoportot mindhárom nagy hitelminősítő leminősítette, egyetlen nap alatt elvesztették a részvényeik értékének 20 százalékát. Aztán vissza is nyerték, miután lemondott a vezérigazgató.
Az a baj, hogy ha a VW-nek rossz valami, az egész Európának rossz. Ide tartozik az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini, a Porsche, a Seat, a Skoda, a Ducati, a MAN, a Scania és a Neoplan is. Angliában, Spanyolországban, Olaszországban, Csehországban, Kínában, Brazíliában, Argentínában, az Egyesült Államokban, Dél-Afrikában, Belgiumban, Hollandiában, Franciaországban, Szlovákiában és Magyarországon is vannak gyáraik Németországon kívül. Ha tömeges perek indulnak a tömeges bírságok mellé, abba belerogyhat a teljes európai gazdaság is. Volt olyan elemző is, aki szerint a VW-botrány durvább, mint a görög válság volt.
A kormány aggódik
Úgy tudjuk, Magyarországon is nagyon aggódnak a botrány miatt. A tegnapi Kormányinfón ugyan szűkszavűan válaszolt Lázár János a kérdésekre, de az NGM-en belül több forrásból is úgy hallottuk, nagyon tartanak tőle, hogy a botrány magával rántja a magyar gazdaságot. Még a menekültügy alatt próbálják elrendezni a dolgokat és felkészülni a hatásokra, hogy ne később legyen nagy baj.
Nagy baj pedig lehet. A három nagy autógyár a magyar export nagy részét adja, konkrétan a magyar GDP egyharmadát ők termelik meg. Elvileg csak az Audi lehet érintett az ügyben – ők egyelőre nem nyilatkoznak, pedig az egyik dízelmotort nálunk gyártják -, de a Mercedesre is hatással lehet a német autóipar presztízsválsága. Magyarországon belül pedig ez nem csak presztízsválság lenne. Leépítések, költségcsökkentések követhetnék. Ha a német autógyáraknak valami nagyon rossz, abba a magyar gazdaság belerokkan.