Pénzügy
A Golf diesel car is seen at a Volkswagen dealer in Berlin on September 22, 2015.  In an affair that originally broke on Friday and has unfolded rapidly since then, VW has forced to admit on Tuesday that 11 million of its diesel cars all around the world are equipped with devices that can cheat pollution test.   AFP PHOTO / ODD ANDERSEN

Volkswagen-botrány: magyar autósok is érintettek

Ember Zoltán
Ember Zoltán

újságíró. 2015. 09. 23. 15:35

Korábban a témában:

Az egész autóipar és a teljes német ipar megszenvedheti a Volkswagen-botrányt, amely óriásira duzzadt – továbbra is erről cikkezik a nemzetközi sajtó. Bár szerda reggel kisebb pánikot keltve beszakadt a VW papírja a frankfurti tőzsdén, délelőttre viszonylag gyorsan korrigált az autógyártó, és az árfolyam visszakúszott a keddi szintekre.

A pillanatnyi tőzsdei árazást ugyanakkor nagyban befolyásolhatja, hogy a VW vezérigazgatója nem várta meg az igazgatótanács döntését, és szerda délután lemondott. Távozásával talán mérsékelhetők a veszteségek. Amelyek elég számosak. Összességében, két nap alatt a német autóipari óriás értékének egyharmadát elveszítette, és ez nem vetít előre sok jót. A vállalat több évnyi profitja ment a levesbe az elmúlt napokban, és még nincs vége a történetnek.

A két legfontosabb kérdés

A VW eddigi hivatalos állásfoglalását Winterkorn vezérigazgató keddi nyilatkozata jelenti. Ő azt mondta, a cég azonnal külső vizsgálatot indít és együttműködik az ügyben felelős intézményekkel, hogy világosan, nyíltan és teljességgel feltárják az ezzel kapcsolatos tényeket. Így fogalmazott:

A Volkswagennél minden elképzelhető lépést megteszünk, hogy újra rászolgáljunk az oly sok partnerünk által kinyilvánított bizalomra, és minden szükséges eszközt felhasználunk, hogy visszafordítsuk az események által okozott kárt.

A Guardian elemzése szerint még nem késő visszafordítani a dolgokat, ehhez két kérdés megválaszolása tűnik most a legfontosabbnak:

  1. Tudott-e a német kormány a manipilációról? – ennek politikai jelentősége lehet
  2. Más német autógyártóknál is gyakorlat volt-e a manipuláció? – ennek a “német minőségre”, mint a globális német ipari termékek márkázására lehet negatív hatása

A legfrissebb hírek szerint a német kormány és az Európai Bizottság is régóta tudja, hogy az autógyártók rendelkeznek a károsanyag-kibocsátás manipulációjára szolgáló technológiával, és alkalmazzák is azt – írta kedden online kiadásában a Die Welt. Peter Garnry, a Saxo Bank elemzője szerint nehéz elhinni, hogy más (nem csak német) autógyártók miért ne csaltak volna, ha a technológia a rendelkezésükre áll. Természetesen a német közlekedési miniszter sietett leszögezni: nincs jele annak, hogy a Volkswagenen kívül más német autógyártók is csaltak volna motorjaikkal. Friss hír az is, hogy az Egyesült Államok igazságügyi minisztériuma csalás gyanújával vizsgálatot indított  a Volkswagen ellen, a német autógyártót az amerikai környezetvédelmi előírások megsértésével, a dízelautók kibocsátási tesztjének manipulálásával gyanúsítják. Az amerikai környezetvédelmi hatóság pedig azt mondta, hogy kiterjeszti a vizsgálatokat az összes autógyártóra.

Mi várható?

Egyelőre nehéz megmondani, hogyan hat a botrány a Volkswagen márkára, illetve a német autóiparra – mondja Gajdán Miklós autós szakújságíró, a Vezess.hu szerkesztője. Ez egy súlyos, globális bizalmi válság, amely különféleképpen érintheti a részpiacokon a márka megítélését. Az USA-ban a VW 482 ezer autója érintett, amely egy 15 milliós piacon gazdaságilag nem tényező. Ugyanakkor a VW bizonyíthatóan csalt, megsértette a környezetvédelmi törvényt, amit az amerikai hatóságok és a társadalom is, nagyon komolyan vesz. Ha megállapítják az amerikai tisztalevegő-törvény sérelmét, a VW gépkocsinként 37 500 dolláros büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elérheti a 18 milliárd dollárt. Ami könnyen a vállalat végét is jelentheti, tágabb értelemben pedig a német autók márkaértéke („a német minőség”) is tovább erodálódhat, mondta Gajdán.

A lehetséges kimeneteleket tekintve tudni kell, hogy a dízel személyautók piaca a világon egyedül Európában számottevő. Sem az USA-ban, sem Ázsiában, sem a Közel-Keleten nem ilyen fejlett és elterjedt a dízeles infrastruktúra. Például Amerikában a dízeles autók a kamionoknak fenntartott töltősornál tankolhatnak, ami nem igazán vonzó egy amerikai háziasszonynak. Ráadásul az olcsó benzin miatt egy autó alacsony fogyasztása nem szempont a vásárlásnál, míg Európában ez nagyon is számít. Sőt, Nyugat-Európában általánosan, és elvétve nálunk is, a gazdagabbak körében, a környezetvédelmi szempont is fontos. Ha így nézzük, akkor leginkább az európai dízeltulajdonosok számára lehet óriási csalódás, hogy a VW átejtette őket.

A giant poster with a faceless man is seen next to the headquarters of German car maker Volkswagen in Wolfsburg, central Germany, on September 23, 2015. Volkswagen chief Martin Winterkorn on September 22, 2015 offered his "deepest apologies" for the pollution-cheating scandal engulfing the auto giant and threatening to tarnish Germany's industrial reputation.     AFP PHOTO / ODD ANDERSEN
Fotó: MTI/AFP/Odd Andersen

Hány autót érint Magyarországon a botrány?

A szakértő szerint a leendő magyar autóvásárlókat inkább hidegen fogja hagyni a VW-botrány. Elsősorban azért, mert nálunk egyáltalán nem számít egy autó vásárlásánál a környezetvédelmi szempont.

A magyar vásárlók elsősorban alacsony fogyasztásuk miatt kedvelik a dízelautókat, valamint azért, mert akár egy tankkal megfordulhatnak oda-vissza például Horvátországból. Ezt maximálisan teljesíti a VW, úgyhogy itt megáll a történet. Csak egy nagyon szűk rétegnek, általában ők a gazdagabbak is, számít a közvetlenül is mérgező hatású nitrogén-oxid kibocsátás. Ők viszont kevesen vannak Magyarországon. Ha elpártolnak a VW-től, ezt önmagában nem fogja megérezni a cég.

Ugyanakkor, ha nálunk is lesznek visszahívások, illetve leállások a értékesítésben, mint ez utóbbit ma Olaszországban már be is jelentették, az már érintheti a magyar VW dízel tulajdonosokat is. Bár a visszahívás egyedül a VW központi kommunikációjától függ, a magyar magánszemélyek reakciója erősen szórhat ez ügyben. Gajdán Miklós úgy véli, hogy lesznek, akik ügyet sem vetnek a dologra, de olyanok is, akik a várható macerák miatt elállnak a cserétől. A Volkswagen, az Audi, a Skoda márkák importőre, a Porsche Hungaria Kft. Magyarországon az egyik legnagyobb állami flottabeszállító, és éppen a dízeles verziók a legnépszerűbbek az állami vezetők körében. Ugyanakkor a kiemelkedő német-magyar gazdasági kapcsolatok miatt a 24.hu nem tartja valószínűnek, hogy a központi államigazgatás a botrány hatására a jövőben elfordulna a VW-től – hacsak valami egészen rendkívüli dolog nem következik be a VW sorsát illetően.

A hazai Volkswagen egyelőre nem tud nyilatkozni

Mivel Győrben, az Audi gyárban gyártják többek között az érintett VW kétliteres dízelmotorjait is, amelyekből a magyar piacra is jut, megkerestük a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatóját, hogy lesz-e visszahívás nálunk, illetve hány járművet érint Magyarországon a botrány. Vérten Sándor kommunikációs igazgató azt válaszolta, ezekben az ügyekben nem tudnak nyilatkozni, mert minden kérdést a wolfsburgi szóvivőnek kell feltenni. Ezt meg is tettük, de a cikkünk megjelenéséig nem érkezett válasz a Volkswagen központjából. Amint megérkezik, egy új cikkben tájékoztatjuk olvasóinkat.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.