Pénzügy

Volkswagen-botrány: magyar autósok is érintettek

Az egész autóipar és a teljes német ipar megszenvedheti a Volkswagen-botrányt, amely óriásira duzzadt – továbbra is erről cikkezik a nemzetközi sajtó. Bár szerda reggel kisebb pánikot keltve beszakadt a VW papírja a frankfurti tőzsdén, délelőttre viszonylag gyorsan korrigált az autógyártó, és az árfolyam visszakúszott a keddi szintekre.

A pillanatnyi tőzsdei árazást ugyanakkor nagyban befolyásolhatja, hogy a VW vezérigazgatója nem várta meg az igazgatótanács döntését, és szerda délután lemondott. Távozásával talán mérsékelhetők a veszteségek. Amelyek elég számosak. Összességében, két nap alatt a német autóipari óriás értékének egyharmadát elveszítette, és ez nem vetít előre sok jót. A vállalat több évnyi profitja ment a levesbe az elmúlt napokban, és még nincs vége a történetnek.

CPkr2d_WwAAKotL

A két legfontosabb kérdés

A VW eddigi hivatalos állásfoglalását Winterkorn vezérigazgató keddi nyilatkozata jelenti. Ő azt mondta, a cég azonnal külső vizsgálatot indít és együttműködik az ügyben felelős intézményekkel, hogy világosan, nyíltan és teljességgel feltárják az ezzel kapcsolatos tényeket. Így fogalmazott:

A Volkswagennél minden elképzelhető lépést megteszünk, hogy újra rászolgáljunk az oly sok partnerünk által kinyilvánított bizalomra, és minden szükséges eszközt felhasználunk, hogy visszafordítsuk az események által okozott kárt.

A Guardian elemzése szerint még nem késő visszafordítani a dolgokat, ehhez két kérdés megválaszolása tűnik most a legfontosabbnak:

  1. Tudott-e a német kormány a manipilációról? – ennek politikai jelentősége lehet
  2. Más német autógyártóknál is gyakorlat volt-e a manipuláció? – ennek a “német minőségre”, mint a globális német ipari termékek márkázására lehet negatív hatása

A legfrissebb hírek szerint a német kormány és az Európai Bizottság is régóta tudja, hogy az autógyártók rendelkeznek a károsanyag-kibocsátás manipulációjára szolgáló technológiával, és alkalmazzák is azt – írta kedden online kiadásában a Die Welt. Peter Garnry, a Saxo Bank elemzője szerint nehéz elhinni, hogy más (nem csak német) autógyártók miért ne csaltak volna, ha a technológia a rendelkezésükre áll. Természetesen a német közlekedési miniszter sietett leszögezni: nincs jele annak, hogy a Volkswagenen kívül más német autógyártók is csaltak volna motorjaikkal. Friss hír az is, hogy az Egyesült Államok igazságügyi minisztériuma csalás gyanújával vizsgálatot indított  a Volkswagen ellen, a német autógyártót az amerikai környezetvédelmi előírások megsértésével, a dízelautók kibocsátási tesztjének manipulálásával gyanúsítják. Az amerikai környezetvédelmi hatóság pedig azt mondta, hogy kiterjeszti a vizsgálatokat az összes autógyártóra.

Mi várható?

Egyelőre nehéz megmondani, hogyan hat a botrány a Volkswagen márkára, illetve a német autóiparra – mondja Gajdán Miklós autós szakújságíró, a Vezess.hu szerkesztője. Ez egy súlyos, globális bizalmi válság, amely különféleképpen érintheti a részpiacokon a márka megítélését. Az USA-ban a VW 482 ezer autója érintett, amely egy 15 milliós piacon gazdaságilag nem tényező. Ugyanakkor a VW bizonyíthatóan csalt, megsértette a környezetvédelmi törvényt, amit az amerikai hatóságok és a társadalom is, nagyon komolyan vesz. Ha megállapítják az amerikai tisztalevegő-törvény sérelmét, a VW gépkocsinként 37 500 dolláros büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elérheti a 18 milliárd dollárt. Ami könnyen a vállalat végét is jelentheti, tágabb értelemben pedig a német autók márkaértéke („a német minőség”) is tovább erodálódhat, mondta Gajdán.

A lehetséges kimeneteleket tekintve tudni kell, hogy a dízel személyautók piaca a világon egyedül Európában számottevő. Sem az USA-ban, sem Ázsiában, sem a Közel-Keleten nem ilyen fejlett és elterjedt a dízeles infrastruktúra. Például Amerikában a dízeles autók a kamionoknak fenntartott töltősornál tankolhatnak, ami nem igazán vonzó egy amerikai háziasszonynak. Ráadásul az olcsó benzin miatt egy autó alacsony fogyasztása nem szempont a vásárlásnál, míg Európában ez nagyon is számít. Sőt, Nyugat-Európában általánosan, és elvétve nálunk is, a gazdagabbak körében, a környezetvédelmi szempont is fontos. Ha így nézzük, akkor leginkább az európai dízeltulajdonosok számára lehet óriási csalódás, hogy a VW átejtette őket.

Fotó: MTI/AFP/Odd Andersen
Fotó: MTI/AFP/Odd Andersen

Hány autót érint Magyarországon a botrány?

A szakértő szerint a leendő magyar autóvásárlókat inkább hidegen fogja hagyni a VW-botrány. Elsősorban azért, mert nálunk egyáltalán nem számít egy autó vásárlásánál a környezetvédelmi szempont.

A magyar vásárlók elsősorban alacsony fogyasztásuk miatt kedvelik a dízelautókat, valamint azért, mert akár egy tankkal megfordulhatnak oda-vissza például Horvátországból. Ezt maximálisan teljesíti a VW, úgyhogy itt megáll a történet. Csak egy nagyon szűk rétegnek, általában ők a gazdagabbak is, számít a közvetlenül is mérgező hatású nitrogén-oxid kibocsátás. Ők viszont kevesen vannak Magyarországon. Ha elpártolnak a VW-től, ezt önmagában nem fogja megérezni a cég.

Ugyanakkor, ha nálunk is lesznek visszahívások, illetve leállások a értékesítésben, mint ez utóbbit ma Olaszországban már be is jelentették, az már érintheti a magyar VW dízel tulajdonosokat is. Bár a visszahívás egyedül a VW központi kommunikációjától függ, a magyar magánszemélyek reakciója erősen szórhat ez ügyben. Gajdán Miklós úgy véli, hogy lesznek, akik ügyet sem vetnek a dologra, de olyanok is, akik a várható macerák miatt elállnak a cserétől. A Volkswagen, az Audi, a Skoda márkák importőre, a Porsche Hungaria Kft. Magyarországon az egyik legnagyobb állami flottabeszállító, és éppen a dízeles verziók a legnépszerűbbek az állami vezetők körében. Ugyanakkor a kiemelkedő német-magyar gazdasági kapcsolatok miatt a 24.hu nem tartja valószínűnek, hogy a központi államigazgatás a botrány hatására a jövőben elfordulna a VW-től – hacsak valami egészen rendkívüli dolog nem következik be a VW sorsát illetően.

A hazai Volkswagen egyelőre nem tud nyilatkozni

Mivel Győrben, az Audi gyárban gyártják többek között az érintett VW kétliteres dízelmotorjait is, amelyekből a magyar piacra is jut, megkerestük a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatóját, hogy lesz-e visszahívás nálunk, illetve hány járművet érint Magyarországon a botrány. Vérten Sándor kommunikációs igazgató azt válaszolta, ezekben az ügyekben nem tudnak nyilatkozni, mert minden kérdést a wolfsburgi szóvivőnek kell feltenni. Ezt meg is tettük, de a cikkünk megjelenéséig nem érkezett válasz a Volkswagen központjából. Amint megérkezik, egy új cikkben tájékoztatjuk olvasóinkat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik