Gazdaság

A kínaiak is olyanná váltak, mint a japánok: tech-mániások

Eddig jól jártak a nyugati technológiai gyártók a kínai fogyasztói piacon, mivel robbanásszerű mértékben vették a kínaiak a legújabb tech-cuccokat. Csakhogy fordult a kocka, most már a kínai gyártók törnek az élre a hazai piacon. A gazdaság zsugorodása is erre tolja a trendeket.

Kína az amerikai technológiai cégeknek eddig aranybánya volt, az okostelefonok és a számítógépek piacán hatalmas üzlet volt a kínai terjeszkedés. Egyenesen Kína vált bizonyos cégek legnagyobb piacává. Kína pedig az USA után a második legnagyobb eladó az infotech üzletágban, az idei évben a kínai fogyasztók 211 milliárd dollárban terveztek IT-cuccokat vásárolni, amivel világszerte a teljes szektor 10%-át kitették volna.

A kínai gazdaság lassulása azonban most arra mozdítja a piacot, hogy a kormány még több támogatással lássa el a helyi óriásokat, akik amúgy is már az amerikai tech-multik riválisává nőtték ki magukat rövid idő alatt. A számítógép iparban régóta piacvezető Lenovo tovább terjeszkedett tavaly, miután az IBM-től megvette az alsó kategóriás szerver üzletágat is. Vagy itt van példának a dinamikusan növekedő Huawei, amelynek eladásai annyira megugrottak, hogy és több telefont adnak el Kínában, mint az Apple és a Microsoftot is lekörözték, 4,8-ról 7 százalékra nőtt a piaci részesedésük. Eközben a korábbi piacvezető PC-gyártó Dell már lassult Kínában.

Ha ez a trend nem fájna eléggé az amerikai tech cégeknek, ide tartozik, hogy a kínai kormány augusztusban leértékelte a jüant, ami az amerikai termékeket drágábbá, és a kínai termékeket olcsóbbá teszi a helyi vásárlók számára. Sőt, ez a lépés a kínai exportot is olcsósítja, extra lökést biztosítva ezzel például az olyan hálózati hardver-gyártóknak, mint a Huawei, vagy az okostelefonokat gyártó Xiaomi.

A magyar online vásárlók nagy kedvence az Ebay.com után az Alibaba.com, megelőzve a booking.com és az Amazon szolgáltatásait (Forrás: GfK E-Commerce felmérés 2015. július). Innen nagyon sok technológiai eszközt vásárolunk. Összehasonlításképpen: amíg egy magyar ár-összehasonlító weboldalon egy legolcsóbb, új Xiaomi Redmi 2 okostelefon 45 ezer forinttól kezdődik, ugyanez a készülék az Aliexpress-en 100 dollártól, átszámítva kevesebb, mint 30 ezer forinttól megvásárolható, a szállítási díj pedig ingyenes. Vagyis harmadával olcsóbb, mint a hazai kereskedésekben. Ezzel nehéz versenyezni.

Olvasói sztorik