Egy amerikai üzleti magazin szedte össze a világ 50 legnagyobb franchise vállalkozását (franchise = amikor egy márkatulajdonos eladja egy vállalkozónak a márka nevének, arculatának használati jogát, illetve az üzlet létrehozását és működtetését szabályozó rendszert fix havi díjért cserébe, pl. Norbi Update, Burger King). Ebből mi a világ három legnagyobb üzletét mutatjuk be. A Business Insider válogatásának alapja az egy fokkal szakmaibb Enterpreneur magazin válogatása volt, amely a legnagyobb és legelterjedtebb franchise-zal foglalkozó cégeket méretük, iparáguk, megfizethetőségük, terjedésük alapján rangsorolta.
1. Anytime Fitness
Mint a neve is mutatja, ez egy fitness-center hálózat. Olcsók és jók, egyik erősségük, hogy nincs extra költség (egyetlen belépődíjért használható az összes szolgáltatás, pl. szauna), illetve egyetlen bérlettel az egész világon látogathatók a termek, ahol ugyanazt a magas színvonalú szolgáltatást kapja az ügyfél.
Üzletek száma világszerte: 2796.
Üzlet nyitásának költsége: $78,700-$371,000 (22 millió – 105 millió forint)
2. 7-Eleven
Ez egy amerikai élelmiszerbolt-hálózat, Magyarországon nem ismert. Erősségük, hogy a franchise-díjat (royaltyt) nem az adott üzlet árbevételének százalékában kérik, hanem az adott üzlet bruttó profitjához képest, ami kezdetben sokkal kevesebb összeg, mint a havi fix royalty.
Üzletek száma világszerte: 53 027
Üzlet nyitásának költsége: $37,200-$1.6 million (10 millió – 455 millió forint)
3. Subway
A Subway pontosan olyan, mint a McDonald’s gyorsétterem-hálózat, csak jóval nagyobb, ugyanakkor Európában a McDonald’s népszerűsége veri az övékét.
Üzletek száma világszerte: 42 227
Üzlet nyitásának költsége: $116,600-$263,200 (33 millió – 75 millióó forint)