Gazdaság

Vasárnapi zárva tartás – így hatott a Tescóra

tesco(1)(430x286).jpg (Array)
tesco(1)(430x286).jpg (Array)

A vártnál kisebb a visszaesés a Tesco brit forgalmában, Közép-Európában nőttek az eladások.

Vasárnapi zárva tartás

A vártnál kisebb mértékben esett vissza tavasszal a Tesco nagy-britanniai forgalma, a közép-európai, köztük a magyarországi érdekeltségek értékesítési teljesítménye pedig nőtt.

A Londoni Értéktőzsdén (LSE) pénteken közzétett köztes beszámoló szerint a májussal zárult 13 hétben – a Tesco 2015-2016-os pénzügyi évének első negyedében – 1,3 százalékkal csökkent éves összevetésben, azonos eladótérre számolva a legnagyobb brit kiskereskedelmi hálózat hazai forgalma a tavalyi azonos időszakban mért 4 százalékos visszaesés után.

Az elemzői előrejelzések között volt olyan, amely 3 százalékos éves forgalomcsökkenést sem zárt ki az idei pénzügyi év első negyedére. A vártnál jobb eredmény hatására a Tesco részvénye 3 százalékot meghaladó nyereségben járt az LSE pénteki jegyzésében.

Így hatott a vasárnapi zárva tartás

A Tesco együtt számolt közép-európai és törökországi értékesítése 2,2 százalékkal nőtt a pénzügyi év első negyedében.
A cég pénteki beszámolója szerint Magyarországon a vasárnapi zárva tartásról szóló rendelkezés “hatással van ugyan” a Tesco helyi teljesítményére, ám a forgalom a magyar piacon ennek ellenére csaknem 3 százalékkal emelkedett a tavalyi azonos időszakhoz mérve.

A Tesco közölte, hogy Közép-Európában jórészt befejeződött az eddig országonként fenntartott vállalatvezetési csoportok egyesítése egyetlen regionális vezetési központtá. A beszámoló szerint a cég ettől jelentős megtakarítást vár, és ezt termékkínálatának fejlesztésére fordítja.

Történelmi veszteség és könyvelési botrányok után 

A Tesco a tavalyi pénzügyi év egészét évszázados történetének eddigi legrosszabb eredményével zárta: a vállalat a vártnál sokkal nagyobb, 6,38 milliárd fontos (csaknem 2800 milliárd forintos) adózás előtti veszteséget jelentett 2014-2015-ről.

A Tesco vezérigazgatója, Dave Lewis már tavaly teljes gazdálkodási fordulatot hirdetett meg. Ennek jegyében a cég első lépésként bezárta 43 veszteséges nagy-britanniai üzletét, és törölte további 49 új, korábban tervbe vett nagyáruház felépítését.

A Tesco – a brit magánszektor legnagyobb foglalkoztatója 320 ezer alkalmazottal – rendkívül nehéz, könyvelési botrányokkal és bűnügyi vizsgálatokkal súlyosbított pénzügyi évet hagyott maga mögött.

A cég október 23-án jelentette be, hogy előzetesen kalkulált nagy-britanniai eredményeit összesen 263 millió fonttal (115 milliárd forinttal) becsülte túl.

Ez ráadásul felfelé korrigált adat, amikor ugyanis a téves eredményszámítás gyanúja a tavalyi nyár végén először felmerült, még 250 millió fontos túlbecslésről volt szó.

A Tesco átfogó vizsgálatot indított a Deloitte könyvvizsgáló cég bevonásával annak kiderítésére, hogy miként lehetett ilyen mértékben elnézni a láncolat által a piacnak kiadott eredménybecslést.

Október végén a súlyos csalási bűncselekmények felderítésére szakosodott brit nyomozóhatóság (Serious Fraud Office, SFO) bűnügyi eljárást indított a Tesco negyedmilliárd fontot meghaladó eredménykalkulációs hibájának ügyében.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik