Gazdaság

Nagy érvágás lesz ez a kereskedőknek

vasarlas(210x140).jpg (Array)
vasarlas(210x140).jpg (Array)

A fogyasztási cikkek piacán dolgozó cégek túlnyomó részénél a jelenlegi öt-tízszeresére nőne a reklámadó terhe. A kereskedelmi szövetség szerint ez kigazdálkodhatatlan.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közleményt adott ki, mivel a reklámadó tervezett átalakítása igen zsebbevágóan érintheti a kereskedőket. A fogyasztási cikk kereskedelmét ugyanis közvetlenül vagy közvetve de terheli az új sarc. És ez a piac rendkívül árérzékeny. Így mind a kereskedők, mind a beszállító gyártók számára alapvető piaci követelmény az áremelések fékezése. 

Az új reklámadóval

Durva adóemelést jelent

Vállalkozói oldalról a költséggazdálkodás rendkívül körültekintő üzletpolitikát követel meg. A fogyasztásicikk-piac érintett szereplőinek túlnyomó része eddig a reklámadó 1 százalékos kulcsa után adózott, a tervezett 5,3 százalékos kulcs ebben a viszonylatban pedig ötszörös emelést jelent.

Az 500 millió forintig nullakulcsos adóalap csökkentése 100 millió forintra ennél is durvább adónövekedést okoz: az érintett kis- és középvállalkozói körben, ennek mértéke tízszeres is lehet. Ez pedig  kezelhetetlen, kigazdálkodhatatlan költségnövekedés a szövetség szerint.

Rendkívül súlyos feszültség forrása, hogy az adómentesség tervezett 100 millió forintos új határa egyidejűleg az adó kiterjesztését is jelenti újabb adóalanyokra a kis- és középvállalkozói körben (akik esetében 100-500 millió forint közé esik jelenleg az adóalap). Ez az adófizetésre kötelezettek körének drasztikus szélesítésével jár együtt.

Éles probléma

A kereskedelem számára az előbbieket is figyelembe véve különösen éles probléma a saját célú reklám adóztatása. Ez az a fajta reklám, amikor a kereskedő a saját termékét saját maga reklámozza (pl. szórólapokon, üzletben elhelyezett feliratokon). A kereskedelmi kis- és középvállalkozások nagyobbrészt ezt a reklámlehetőséget használják, ahol a reklámadó alapja a reklám előállítási költsége.

A reklámtevékenység elválaszthatatlan bármely gazdálkodó szervezet tevékenységétől, és elengedhetetlen a magyar vállalkozások piaci helyzetének megtartásához, erősítéséhez. A kis- és középvállalkozások számára a túlélés egyik eszköze a saját célú reklám – jegyzik meg. 

A reklámadóról szóló törvény hatályos szövege az 500 millió forint összegben meghatározott adómentes határral a gyakorlatban biztosította, hogy elsősorban a kis- és közepes termelők, szolgáltatók, kereskedők saját célú reklámköltsége után ne keletkezzen adóteher, e költség ugyanis csak kivételes esetben haladja meg az 500 millió forintot.

A kereskedők javaslata

Az OKSZ kezdeményezte a saját célú reklám adóztatásának megszüntetését, mivel az elsősorban a kereskedelmi és a beszállító-gyártó kis- és középvállalkozásoknak jelentős teher, ugyanakkor költségvetési hatása ezzel nincs arányban.

Az OKSZ javasolja az 500 milliós adómentes sáv megtartását is. A kis- és középvállalkozások számára óriási teher az adómentes határ ötszörös emelése, az újonnan adóalanyokká válók is ebből a vállalkozói körből kerülnek ki.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik