Az Uber azért szabályozáspárti, mert úgy véli, hogy az általa közvetített szolgáltatás kedvező Budapest számára, és számos gazdasági előnnyel jár – mondta Rob Khazzam, az Uber magyarországi bevezetéséért és működtetéséért felelős vezetője kedden az MTI-nek.
Az Uber 2014 novembere óta működik Magyarországon. Telekocsi utazásmegosztó szolgáltatása, az UberX okostelefon alkalmazás valós időben köti össze az autóst az utassal, a fizetés pedig szintén az alkalmazáson keresztül történik.
A taxisoknak nem tetszik
A taxitársaságok és taxis érdekvédelmi szervezetek többször tiltakoztak a szolgáltatás ellen. Mint hangoztatták: míg a taxisoknak és járművüknek szigorú követelményeknek kell megfelelniük, hogy személyszállító tevékenységet végezhessenek, az Uberhez tartozó szolgáltató például nem ad számlát, nincs engedélye és taxiórája, utasbiztosítása, és nem működtet diszpécserszolgálatot sem.
Az Uber jelenleg a világ 55 országának 295 városában működik.
Szabályozás = lehetőség
Rob Khazzam az MTI-nek hangsúlyozta: a szabályozásra nem problémaként, hanem lehetőségként tekintenek, mert remélik, hogy így sokan felismerik szolgáltatásuk kedvező hatásait. Az Uber munkalehetőséget biztosít a sofőröknek, és segít megelőzni a városi dugókat, csökkentve a környezetszennyezést – hangsúlyozta a vezető.
Hangsúlyozta: Európa több országában hivatásos sofőrjeik is vannak, és több nagyvárosban gondolkodnak arról, hogyan tudják integrálni a városi közlekedésbe az utazásmegosztó szolgáltatókat.
A budapesti sofőrök számára vonatkozóan nem árult el pontos számot, csak annyit közölt: tavaly novemberi indulásuk óta 11-szeresére nőtt a számuk, ami jelentősen meghaladja előzetes várakozásaikat.
Tovább terjeszkednének
Szólt arról is, hogy idén tovább szeretnének terjeszkedni Budapesten. Egy, a budapesti Uber-használók körében készített friss felmérésükre hivatkozva Rob Khazzam kifejtette: az Uberrel utazók 52 százalékának egyébként is van autója, míg 48 százalék nem rendelkezik kocsival. Az UberX-et használók 39 százaléka már 5-nél is többször közlekedett így, 34 százalék 3-5-ször, 28 százaléka pedig egy, kettő, vagy három alkalommal.
Arra a kérdésre, hogy a felhasználók miért választották az UberX-et, a válaszadók 38 százaléka az árat, 25 százaléka pedig a készpénzmentes fizetést említette, további 19 százalék a kényelmet, 11 pedig a minőséget emelte ki.
A felmérésből kiderült az is, hogy a felhasználók 93 százaléka biztonságosnak tartja az Ubert, 66 százalék pedig alkoholfogyasztás után, hazajutáshoz veszi igénybe a szolgáltatást.
Rob Khazzam a biztonsággal kapcsolatban elmondta: sofőrjeiket egyrészt ők ellenőrzik – ez magában foglalja, hogy megnézik, büntetett előéletű-e a jelentkező, valamint a vezetési előzményeket is áttekintik -, emellett pedig minden utas minden utazás után értékeli a sofőröket.
Egységes lenne a szabályozás
Március 26-án a Fidesz frakció az Országos Taxis Szövetséggel való egyeztetés után közölte: minden szolgáltatóra egységesen vonatkozó szabályozást kell kialakítani, és meg kell védeni az utasokat, valamint a szabályosan működő vállalkozásokat.
Két nappal korábban adtuk hírül, hogy nyílt levelet írtak a taxisok Orbán Viktornak. Szerintük egy miniszter áll az Uber mögött, ezért nem szabályozzák a működését.