A Magyar Nemzet hétfői cikke szerint az árubemutatóval egybekötött termékértékesítési tevékenység vizsgálata az idén kiemelt terület az adatvédelmi hatóságnál. Péterfalvi Attila elnök a lapnak azt mondta, az eddig lezárt vizsgálatok közül az egyik esetben a hatóság a törvényi maximumot megközelítő kilencmillió forint adatvédelmi bírságot rótt ki, másik alkalommal csaknem hárommillió forint volt a büntetés.
Több cég vizsgálata jelenleg is folyik. Péterfalvi Attila közölte, ajánlás készül a termékbemutatók adatkezelési előírásairól, és kezdeményezik a szabályozás szigorítását is.
Egyre rámenősebbek
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) is egyre nagyobb figyelmet szentel a termékbemutatóknak. A múlt héten például arról számolt be, hogy ugrásszerűen megnőtt a koruknál fogva hiszékenyebb és kiszolgáltatottabb fogyasztókat célzó árubemutatókkal kapcsolatos fogyasztói panaszok száma. A módszer mindegyiküknél azonos: egészségügyi vizsgálatra invitálják őket, majd egy viszonylag „súlyos” diagnózist közölnek, melyre megoldást kizárólag a több százezer forint értékű eszköz megvásárlása jelenthet. A 14 napos elállási jog fogyasztói érvényesítését is általában – jogszerűtlenül – megtagadják.
Ráadásul egyre rámenősebben vadásznak az áldozatokra. Míg eddig inkább szórólap útján hívták meg az érdeklődőket a különböző – rendszerint utazással egybekötött – termékbemutatókra, addig a legújabb trend szerint személyre szóló meghívók, telefonos megkeresések és utcai leszólítások váltak meghatározóvá – állítja az NFH.