Megfogalmazta észrevételeit a Joint Venture Szövetség (JVSZ) az aktuális adórendszerrel kapcsolatban. E szerint a jelenlegi struktúra egyik fontos problémája továbbra is a központosítás magas aránya, vagyis a GDP-hez viszonyítva magas az újraelosztás mértéke. Amihez túl sok adót szednek be.
A költségvetés kiadásait figyelembe véve a maximum 3 százalékos hiánymértéket, fedeznie kell a bevételeknek – áll a szövetség által a jogalkotónak is eljuttatott munkaanyagában. Lényeges adócsökkentés szerintük csak a kiadási oldal lefaragásával valósulhat meg, emellett a JVSZ álláspontja szerint több ponton is lehetne finomhangolást végezni az aktuális adórendszeren. Íme konkrét javaslataiak.
Jövedelemadók
Jelenleg sarkalatos törvény rendelkezik az egykulcsos jövedelemadóról; további lépésként 2015. január elsejével pedig ki kell, hogy terjedjen a társasági adó (tao) mértékre is. Vagyis a mostani 10, illetve 19 százalékos kulcsot egy kulcs váltja fel. A szövetség álláspontja szerint az egységes tao-kulcs mértéke versenyképességi szempontból 10 százalékos vagy ahhoz közeli kell, hogy legyen.
Hozzátették: a befektetők persze az iparűzési adót is figyelembe veszik az általános adóterhelés hatásvizsgálatánál. Azzal együtt pedig az átlagos adóterhelés 30 százalék feletti, amely kevéssé vonzó. Emiatt is célszerűnek tartanák az alacsony, egységes tao-kulcs bevezetését, valamint megfontolandónak az iparűzési adó eltörlését vagy drasztikus átalakítását. Szerintük ezt indokolnák az önkormányzatok lecsökkentett feladatai és a megtörtént adósságkonszolidáció is. Célszerűnek tartanák még a kapcsolt vállalkozások tao-konszolidációját, azaz a csoport-adóztatást is.
Számvitel
A szövetség javaslata szerint az is megfontolandó változtatás lehet, ha az IFRS (nemzetközi számviteli szabvány) a magyar számvitellel szemben választható opcióként jelenne meg a társaságok számára. Ez jelentősen egyszerűsítené az adminisztrációt, hiszen a nemzetközi összehasonlítás miatt számos vállalkozás mind IFRS, mind magyar számvitel szerint is készít beszámolót. Ezzel együtt fontosnak tartanák, hogy az adóalap-kalkulációkhoz ne kelljen magyar számvitel szerinti kimutatást készíteni, inkább a jelentősebb különbséget adótételekhez tartozzon speciális adóalap-módosító szabályozás.
A feketegazdaság elleni harc
Több módon is javítható a feketegazdaság elleni eszközök hatékonysága – írják munkaanyagukban. Kiemelendő javaslat, hogy legyen teljes körű az áfánál a belföldi összesítőlista. Uniós szinten pedig úgy vélik, érdemes lenne kezdeményezni az EU-s összesítőlistákon a szállítói és beszerzői jelentési kötelezettség egyezését. Méghozzá annak érdekében, hogy a kontrolladatok használhatóak legyenek.
Fontosnak tartanák a pénzforgalom területén a banki átutalásos/bankkártyás tranzakcióknál az illeték eltörlését, és ezzel együtt a készpénzforgalom további jelentős szigorítását. Prioritás az adóellenőrzések hatékonyságának növelése az állami szervek közötti jobb koordinációval, big data elemzési technikákkal, illetve egy egységes feketelista felállítása, amelyben egy helyen ellenőrizhető a potenciális partnerek előélete.
Mindezekkel párhuzamosan szívesen látnák a megbízható vállalkozások ösztönzését. Vagyis hogy az állami támogatásoknál, közbeszerzéseknél legyen fontos kiválasztási, bírálati szempont legyen az egy főre eső adóteljesítmény.
K+F
A szövetség javasolja az innovációs járulék megszüntetését, vagy legalább a minősített K+F kiadások levonhatóságának visszaállítását, melynek eltörlése jelentősen sújtotta a tényleges a tevékenységet végzőket. Az adminisztráció megkönnyítése érdekében azt is szükségesnek tartanák, hogy a rendszeresen nagyszámú projektet végzők kérhessenek egy előzetes „minősített K+F vállalkozás” címet (hasonlóan a vámban már régóta jól működő engedélyezett gazdálkodó státushoz), mely alapján számukra elkerülhető a projektek egyenkénti előzetes véleményeztetése a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalában. A Phd-vel rendelkezők foglalkoztatása után járó kedvezményt pedig javasolják kiterjeszteni az MSc-vel rendelkezőkre is.
Plusz
Mindezek mellett a JVSZ néhány kiegészítő pontban fogalmazta meg a további szükségesnek látott módosítási javaslatokat. Kerüljön például vissza a törvénybe az az alapelv, mely szerint ha az adóhatóság egy adóalanynál minősített egy ügyletet, akkor ne minősíthesse a tranzakció másik oldalán másképp. Az alapelv hatályon kívül helyezése szerintük számos bizonytalanságot okoz, és rossz gyakorlatot eredményez.
Aztán azt is támogatnák, hogy kerüljön vissza a szabályozásba a reprezentációs költségek elszámolásánál az árbevételkorlát. Véleményük szerint ezen kívül egységessé kellene tenni a béren kívüli juttatások adóztatását. És szükség lenne arra is, hogy ösztönzőleg kapjanak kedvezményt a számlával igazolt zöldenergia beruházások, mind természetes személyeknél, mind társasházaknál.