A MÁV a hónap elején 47 új jegykiadó automatát telepített a Budapest-Szolnok vasútvonalra, a 4 kivételével mindet üzembe is helyezték már. Az automaták darabonként 7,4 millió forintba kerültek, azaz összesen 347,8 millió forintba. Ezen felül a szoftverfejlesztésre költöttek még 106 millió forintot. A 47 automata karbantartása pedig havi 2-2,5 millió forintba fog kerülni.
A MÁV szerint több okból is megéri ez a befektetés, például mert a budapesti elővárosokban egyszerűbben, gyorsabban juthatnak jegyhez az utasok, kevesebbet kell majd sorban állniuk. Ami kényelmes lehet. S mivel az automata egész nap rendelkezésre áll, így ott és akkor is lehet majd jegyet venni, ahol, és amikor eddig erre nem volt lehetőség.
Csökken a bliccelés?
Azt viszont nem értettük, miért csökkenne a bliccelés attól, hogy automata (is) van az állomáson… Mert aki bliccel, úgy véljük, az valószínűleg az automatát is legalább olyan nagy ívben fogja elkerülni, akárcsak a pénztárat. Meg a kalauzt a vonaton.
A MÁV szerint a bliccelésre úgy hat majd az automaták telepítése, hogy a jegyvizsgálók hatékonyabban, gyorsabban tudják végezni a munkájukat. Ez pedig úgy lehetséges, hogy mivel lesznek automaták, azt használni is fogják az utasok. Vagyis nem a vonaton fognak jegyet venni a kalauztól – érveltek. Ami nyilván igaz azokra, akik csak azért nem vettek eddig jegyet, mert nem volt pénztár az állomáson vagy éppen nem volt nyitva.
Fotó: MTI/Beliczay László
Nem lehet megúszni a pótdíjat?
Ha pedig kevesebb jegyet kell kiadniuk a kalauzoknak a vonaton, akkor gyorsabban haladhatnak. Így pedig a vonat teljes hosszán ellenőrizhetik a jegyeket. Tehát a bliccelők elvileg nem úszhatják majd meg, hogy találkozzanak a kalauzzal és pótdíjat fizessenek. A pótdíjat ugyanis minden esetben fel kell számítania a jegykezelőnek, ha az utasnak lett volna lehetősége jegyet venni az állomáson. Márpedig az automata=lehetőség.
A kalauzoknál egyébként ellenőrzik, hogy kiszabják-e a pótdíjakat. Ennek ellenére úgy tudjuk, nem egyszer kidumálják magukat az utasok, és megússzák a pótdíjat. Ezért megkérdeztük, lesz-e szigorítás a pótdíjazás ellenőrzésénél. Erre a kérdésünkre azonban nem reagált a MÁV, csak azt erősítették meg, hogy továbbra is ellenőrzik majd a dolgot.
Összefoglalva: ha kevesebb jegy nélküli utas lesz, több idejük lesz a kalauzoknak a jegyellenőrzésre, emiatt a bliccelők nem ússzák meg a pótdíjat, ergo vesznek majd jegyet. Kérdés, hogy az első pont tényleg teljesül-e.
Pénztárost nem küldenek el
A vasút azt is állítja, hogy az automaták bevezetésével költséghatékonyabb lesz a jegyértékesítés. Megkérdeztük, ez azt jelenti-e, hogy esetleg elküldenek majd pénztárosokat, de kiderült, hogy nem. Ami jó hír az érintetteknek. De azt nem értettük, ha maradnak a pénztárak, a pénztárosok, miért lenne költséghatékonyabb a rendszer.
Kiderült, azokban az időszakokban, amikor kevesebb az utas, lerövidülhet egyes pénztárak nyitva tartási ideje. A felszabaduló dolgozókat pedig más pénztárakba irányítanák át, olyan helyekre, ahol üresedés van vagy ahol csúcsidőben kell egy kis erősítés. Megtakarítás ezek alapján legfeljebb abból lehet, ha nem vesznek fel új embert. S persze a bevételek is nőhetnek az automaták bevetésével. Feltéve, ha a bliccelőket tényleg rá tudják szorítani a jegyvásárlásra.
Budapest-bérletet még nem ad
Múlt hét szerdán ki is próbáltuk az automatát, a Nyugati pályaudvaron. Estefelé éppen nagyon jól jött a masina, mert a 9 pénztárból csak 3 volt nyitva, és hosszú sorok kígyóztak előttük. Az automatáknál meg nem állt senki. Budapest-bérletre és vonatbérletre volt szükségünk. Utóbbit hamar megtaláltuk, bankkártyával ki is fizettük, meg is kaptuk. Azonban Budapest-bérlet menüpontot nem találtunk, hiába elővárosi viszonylatba szánták az automatákat. Így hát a gyors siker után kénytelenek voltunk végigállni a pénztárnál is a sort.
A MÁV-tól egyébként megtudtuk, már dolgoznak azon, hogy Budapest-bérletet is lehessen venni az automatákból. De hogy mikorra lesz kész a fejlesztés, arra még nem tudtak pontos választ adni.