Gazdaság

E-útdíj: pocsékul működik, a fuvarozók felfüggesztetnék

utdij(960x640)(9).jpg (útdíj, matrica, autpálya)
utdij(960x640)(9).jpg (útdíj, matrica, autpálya)

A fuvarozói érdekképviseletek szerint az e-útdíj rosszul vizsgázott, ezért mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a rendszert felfüggesszék, amíg az nem működik teljesen korrektül és hibátlanul.

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) közös elnökségi ülést tartott szerdán, ahol az e-útdíj (UD) elindulásának anomáliáit beszélték át. Arra  jutott mindkét szervezet, hogy itt és most  mindent meg kell tenniük annak érdekében, hogy az UD rendszert felfüggesszék mindaddig, amíg az nem működik tökéletesen.

Rengeteg probléma volt

Nyugodtan kijelenthetjük, 2013. július 1-jén kritikán aluli teljesítménnyel, rendkívül rossz tapasztalatokkal indult a hazai megtett úttal arányos díjfizetési rendszer – összegezték az érdekképviseletek a tapasztalatokat.

Információhiány, nehézkes előzetes regisztráció, két gyors rendszerleállás a hétfő hajnali-reggeli órákban. Ellenőrizhetetlen folyószámlamozgások, a díjkalkulátor által rosszul tervezett útvonalak, türelmetlenül kígyózó sorok a határokon, lassú és hiányos információáramlás. Ezek csak a legjellemzőbb problémák, melyek a bevezetést közvetlenül megelőző időszakban, és az induláskor jellemezték az egyébként nettó 150 milliárd forint éves költségvetési bevételt prognosztizáló, rohammunkában fejlesztett rendszert.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Áldatlan állapotok

Az elmúlt napokban folyamatosan érkeznek az érdekképviseletekhez a tanácstalan, a rendszerben önhibájukon kívül eligazodni képtelen tagjaik levelei, akik egyébként jóhiszeműen és jogkövetően próbálnak alkalmazkodni az áldatlan körülményekhez.

Az egyik fuvarosnak például a hétfői üzemszünet alatt is leemelték a folyószámlájáról a díjat. Kedden pedig, mivel kevés pénz volt a folyószámláján, fel kellett töltenie kétszázezer forintot. Azt mondták neki, két-három nap, amíg megjelenik az összeg. Addig vegyen viszonylati jegyet. Ezt meg is tette, aztán kapott jelzést, hogy a folyószámláról is levonták az összeget.

Érkezett arra is panasz, hogy valaki hiába regisztrált, töltött fel egyenleget, kapott PIN kódot, mégsem vette le a rendszer az egyenlegből a km-díjat.

Egy útépítésre anyagot szállító teherautós pedig arra panaszkodott, útvonalán napi 150 méter a fizetős szakasz, amit naponta 20-25-ször tesz meg, s így ez napi tízezer forint pluszköltséget jelent neki.

Számos panasz jött arra, hogy nem a legközelebbi, legrövidebb útvonalat ajánlotta fel a rendszer. Egyes ipari parkokat, utakat pedig egyszerűen nem ismert fel. Emellett olyan útvonalat ajánlott fel, ahova 7,5 tonna össztömeg feletti járművek nem hajthatnak be. S még hosszasan sorolhatnánk az érdekképviseletekhez érkezett észrevételeket, panaszokat.

A hibákat folyamatosan jelzik

A NiT úgy véli, az egyik legnagyobb segítség ebben az időszakban talán a tapasztalatok, jelzések közzététele, megosztása lehet. Ezért weboldalukon folyamatosan teszik közzé azokat az eseteket, jelenségeket, anomáliákat, melyek megkeserítik tagjaik életét, vagy akár meg is károsítják őket.

Központi elérhetőségeiken és regionális irodáiknál tehát továbbra is várják a bejelentéseket, melyeket a legrövidebb időn belül továbbítanak az útdíjprojekt szóvivőjének és az illetékeseknek.

Abban bíznak, hogy a folyamatosan jelzett hibák révén előbb vagy utóbb olyan rendszer áll üzembe, mely valóban képes könnyen kezelhetően, korrekt módon és ellenőrizhetően kilométer-alapú útdíjat szedni, és ügyfelei, az úthasználók pénzét biztonsággal kezelni.

Az adattovábbítás már fennakadás nélkül működik?

Fennakadás nélkül működik az adattovábbítás a flottakövetési és az e-útdíj rendszerek között – közölte csütörtökön a Secret Control GPS Kft. A bevallási közreműködő a bizalom erősödését tapasztalja, a fuvarozók sorban regisztrálják fedélzeti egységeiket a hu-go.hu portálon.

Közleményükben azt is írják, hogy szakemberek szerint stabilan működik az e-útdíj rendszere. A július 1-jei üzemszünetek után kijavították a hibákat, s nem volt több fennakadás – állítja a cég kereskedelmi vezetője. Szász János közölte, eddig az útdíjköteles járművekkel rendelkező ügyfeleik 40 százaléka már fedélzeti egységgel számolja el útdíját.

A szakember szerint rohamosan nő majd azok száma, akik GPS-eszközzel (on board unit – OBU) teljesítik a díjfizetési kötelezettségüket. Az ÁAK információja szerint a hét közepén már meghaladta a tízezret azok száma, akik bevallási közreműködőkön keresztül fizetnek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik