Gazdaság

Ennyivel költöttek többet az állami hirdetők

A hirdetési piac legnagyobb állami megrendelői szinte kivétel nélkül többet költöttek saját ügyeik népszerűsítésre, mint tavaly ilyenkor.

Bár az utcákon, rádióban, tévében, újságban nem kevés állami hirdetéssel találkozhatunk, a január–februári listaáras reklámköltéseknél még nem látni semmi kampányhangulatot. Az állami hirdetők körében ugyanis összességében 10 százalékos visszaesést mért tavalyhoz képest a Kantar Media. Van azonban néhány kiugró szám is.

Az önkormányzatok, minisztériumok, állami intézmények és állami tulajdonú vállalatok listaáron számolva két hónap alatt több mint kétmilliárd forintot költöttek reklámra a Kantar Media által figyelt médiumokban. Ez 10 százalékkal kisebb, mint a 2012. január–februári, de a teljes reklámtortán belüli aránya továbbra is 3 százalék.

Ahol így is többet költöttek

A visszaesés azonban nem minden médiatípusban volt egyforma. Miközben az országos tévékben, a napilapokban, a folyóiratokban és az interneten látványosan visszafogták jelenlétüket, a kábeltelevízióknál, a köztéri cégeknél és a rádióknál kifejezetten (33, 28, illetve 8 százalékkal) többet költöttek az állami hirdetők, mint egy évvel ezelőtt.

Ezen belül a köztéri hirdetéseknél 2 százalékponttal (15-ről 17 százalékra) nőtt az állami hirdetések aránya. Egyébként a köztéri hirdetéseknél a legnagyobb az állami részvétel, második holtversenyben a napilap és a rádió 8 százalékkal.

Fotó: Kummer János

Állami top tíz

Más a helyzet azonban, ha csak a top tíz állami hirdetőt nézzük: egy kivétellel mindegyikük reklámköltése nőtt, sőt volt, ahol meg is többszöröződött. A Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány (MNÜA) például majdnem háromszor annyit költött listaáron az idei első két hónapban az Erzsébet-program népszerűsítésére, mint a tavalyi év elején. Igaz, hogy közben az Erzsébet-utalványt hirdető Nemzeti Üdülési Szolgálat (NÜSZ) költése harmadára esett 2012. január–februárjához képest, amikor a frissen bevezetett utalvány nagyszabású kampányának köszönhetően ők vezették az állami hirdetők költési rangsorát.

Jelentősebben (129 százalékkal) nőtt még a Nemzeti Fejlesztési Hivatal reklámköltése is. A többi top tízes szereplőnél 3-61 százalékos növekedést mért a kutatócég. A Szerencsejáték Zrt.-nél csak 9 százalékos volt a bővülés tavalyhoz képest, viszont idén eddig ők költöttek a legtöbbet,  és hagyományosan is mindig ők a legnagyobb állami hirdetők.

Az állami megrendelők kedvencei

Az állami hirdetők legkedveltebb médiumainak listáját is megkaptuk, vagyis hogy a különböző szervezetek hol költik el a reklámkiadásaik legjavát. Ebből a top tízből is visszaigazolódik, hogy a köztéri hirdetéseknél növekedés volt, hiszen a Publimont óriásplakátjainál, City Light felületeinél és az Euro AWK óriásplakátjainál jelentős (36-83 százalékos) növekedést mutat a statisztika. Ezeknél a médiumoknál egyébként 21 és 45 százalék közötti most az állami költések aránya, és majdnem mindegyiküknél növekedést tapasztalt a médiafigyelő. A legnagyobb bevétel pedig (idén és tavaly is) a Publimont óriásplakátjainál generálódott (a listaárakból kiindulva majdnem 600 millió forintnyi).

Az M1-en volt a legnagyobb a visszaesés (52 százalékos) és az RTL Klubnál (43 százalékos), de például a Magyar Nemzetnél is 15 százalékkal kevesebbet költöttek az idei év első két hónapjában az állami szereplők, mint tavaly. Így az M1-en 12-ről 6 százalékra mérséklődött az állami hirdetések aránya, a Magyar Nemzet reklámbevételeinek azonban így is több mint harmada származik ettől a megrendelői körtől.

CÖF

Külön kikértük a kormány mellett hitet tévő, a Békementet is szervező Civil Összefogás Alapítvány (CÖF) reklámkiadását is. Tavaly év elején ők nem költöttek, csak november–decemberben, de akkor listaáron 258 milliót, ehhez jött még idén január–februárban 130 millió forint.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik