Ezt az új adócsomag teszi lehetővé. A szóban forgó kérdőív pedig az adóhatósági kockázatelemzést szolgálja (Kockerd). Tavaly januárban vezették be, s például új vállalkozás indításakor, vagy létező cégnél a többségi tulajdonos, illetve ügyvezető változásakor írták elő a kérdőív kitöltését. Gond akkor volt, ha valaki 10 napon belül nem küldte vissza a válaszokat (illetve ha a késedelmet nem tudta hitelesen igazolni).
Ekkor ugyanis a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a törvény alapján hivatalból és automatikusan elindította a mulasztó vállalkozás adószámának törlését. Ezenkívül az is a büntetéshez tartozik, hogy a vállalkozás tagja, ügyvezetője öt évig nem tölthet be hasonló tisztséget, illetve nem alapíthat céget.
A Világgazdaság információi szerint tavaly mintegy kétezer adószám törlését indította el ilyen okból a NAV. Most úgy tűnik, ezek a vállalkozások is „rehabilitálhatóak”, ha február 15-ig pótolják a mulasztásukat. Ami igen pozitív fordulat az érintetteknek, hiszen önhibájukon kívül (például a nyári szabadságolás alatt) is késedelembe eshettek.
Az új ügyeknél pedig (idén januártól) az a szabály, hogy a NAV csak akkor indítja el az adószám törlését, ha az ismételt felszólítás után sem küldi vissza az adózó a megadott határidőre a kérdőívet.
A Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Egyesülete egyébként nemcsak a rövid határidő és a szigorú szankciók miatt kritizálta a kérdőíves rendszert, hanem tartalmi okok miatt is. Például azért, mert olyan adatokat kérnek be, ami a hivatal által már amúgy is ismert.