A legtöbb magyar (50%), ha ruházati terméket és cipőt vesz, az árat tartja a legfontosabb szempontnak. Háztartási felszerelési cikknél 48, míg élelmiszernél és italnál 43 százalék sorolja a termékek árát leglényegesebb döntési kritériumai közé. Többek között ezt állapítja meg az a 11 termékcsoportra vonatkozó globális felmérés, amit a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat végzett 2012 harmadik negyedévében.
Háztartási gépnél a megkérdezett magyarok 41 százaléka mondta, hogy döntéseiben kiemelt szerepet játszik az ár. Más termékek vásárlásánál is a legfontosabb szempontok közé sorolják a fogyasztói árat, amit testápoló szernél és mobiltelefonnál a válaszadók 39-39 százaléka említett. Arányuk személyes használatú elektromos készüléknél 38, kozmetikumnál és bőrápoló szernél 34, egészségmegőrzést szolgáló terméknél és gyógyszernél 33, autónál 28, ékszernél és dísztárgynál 21 százalék.
Nem minden terméknél az ár a fő szempont
Az árat mint a döntéseiben leglényegesebb tényezők egyikét azonban nem minden terméknél említi meg a legtöbb fogyasztó. Élelmiszernél és italnál a válaszadók 59 százalékánál beelőz a termék íze, funkciója és fogyasztásának célja, és csak utána következik az ár. Gyógyszernél és az egészség megőrzését szolgáló terméknél pedig az összetevők, adalékanyagok minősége az első a döntési szempontok között (40 százalékkal).
Fotó: Kummer János
Autónál a márkát, ékszernél és dísztárgynál a külső megjelenést, csomagolást, dizájnt említették a legfontosabbnak. Többen, mint az árat.
Máshol is így van
Ha összehasonlítjuk a magyarok ártudatosságát más európai országok átlagos mutatóival, akkor a Nielsen felmérésében szereplő termékcsoportok többségénél nem látunk lényeges különbséget.
Viszont a 29 vizsgált európai ország átlagában a magyarokhoz képest jóval több fogyasztó tartja az árat a legfontosabb kritériumok egyikének, amikor eldönti, hogy milyen személyes használatú elektronikai cikket, autót, ékszert és dísztárgyat vásároljon.
A márka és a gyártási hely nem annyira mérvadó
A márka mint kiválasztási szempont csak az autónál került első helyre Magyarországon (29 százalékos említéssel). Második helyen pedig a háztartási gép, mobiltelefon és személyes használatú elektronikai cikkek vásárlásánál jelent meg.
Feltették a kutatók azt a kérdést is, hogy az országot vagy helyet, ahol a terméket előállítják, hányan sorolják a leglényegesebb döntési szempontok közé. Ez a magyar válaszadók körében csak a személyes használatú elektronikai cikkeknél került be a leggyakrabban említett három kritérium közé (14 százalék jelölte meg).